VALIKKO

Vinkkejä miten töihin kannattaa rakentaa eväät

Ruoka on tärkeää, että jaksaa tehdä töitä. Arkipäiväiset valinnat vaikuttavat siihen, miltä olomme tuntuu työpäivän aikana. Oikeilla ruokavalinnoilla jaksaa tehdä töitä ainakin sen kahdeksan tuntia virkeänä. Usein kuitenkin huomaan, että lounastauolla ihmisillä valinnaksi sattuu proteiinipatukka tai valmisateria.. Miksi? Vaikka terveellisen ruuan tekeminen on loppujen lopuksi nopeaa ja edullista.

Terveellisesti voi syödä myös töissä ja se kannattaa. Taukoja on yleensä kolme, vaikka jokaisella tauolla onkin vähän aikaa, niin silti jokaisella tauolla olisi jotain hyvä syödä. Jos päivä alkaa vaikka kymmeneltä, niin siihen kahdeksaan tuntiin mahtuu se kolme ateriaa: lounas, välipala ja päivällinen. Minä en taukoja pelkällä kahvilla pärjäisi, vaan kunnollisella ruualla, jotta työstä saa kaiken irti.

Tässä vinkkini miten valmisateriat jää kaupan hyllyyn ja tilalle tulee hyvää ja terveellistä kotiruokaa, jonka yhtä hyvin ehtii lämmittää mikrossa ja syödä.

Suunnittele. Ruokien tekemiseen täytyy luoda suunnitelma. Kirjaa lapulle ylös kaikki mahdolliset ruuat ja välipalat, mitkä maistuisivat tauolla. Tällöin sinun ei tarvitse edellisenä päivänä miettiä, kun lappu on kiinnitetty jääkaapin oveen ja siitä voit katsoa mitä tekisi mieli syödä.

Tee paljon kerralla. Minulla on aina sunnuntaisin sellainen päivä, että teen paljon ruokaa kerralla ja usein myös sellaista, joka säilyy pakastimessa. Tämä niin kutsuttu food preppaus on kätevin tapa saada vaikka viikon eväät tehdyksi samalla kertaa, joten niiden tekemiseen ei tarvitse joka ilta uhrata kamalasti aikaa, kun muutenkin työpäivän jälkeen väsymys iskee.

Tee helppoja ruokia. Joskus se helppous on hyvä vaihtoehto, kun kiireessä pitää syödä. Helpolla tarkoitan sellaista ruokaa, jonka voi syödä helposti ja nopeasti. Ei kannata valita sitä itse pyydystämää kuhaa, jos sieltä joutuu nyppimään ruotoja pois ja siihen kuluu turhaa aikaa. Joskus myös kylmät ruuat, kuten salaatit ja täytetyt patongit toimivat hyvin lounaana.

Tee monipuolista ruokaa. Älä aina syö sitä samaa makaronilaatikkoa tai ruisleipää. Kokeile välillä jotain täysin erilaista ja uutta. Kun minä syön kaksi lämmintä ateriaa työpäivän aikana, niin haluan, että ne ovat erilaiset, jotta en ehtisi makuihin kyllästymään. Vaikka usein ruokani on sitä hieman edullisempaa pasta-jauheliha-kana-riisi-akselia, niin kyllä välillä sitä tekee mieli vaikka pihviä ja perunaa tai erilaisia muunnoksia klassikkoruuista, kuten makaronilaatikosta. Ei ruuan tarvitse olla tylsää, vaan nautinto – myös kiireisessä työpäivässä.

Muista kaikki ravinnonlähteet. Katso, että jokaisella aterialla on riittävästi proteiinia, rasvoja ja hiilihydraatteja. Syö paljon, mutta älä liikaa, jotta et heti lounaan jälkeen haaveile ruokalevosta. Syö ravintorikasta ruokaa. Muista kasvikset myös jokaisella aterialla ja syö erilaisia ravinnonlähteitä, ettei ruoka ole liian yksipuolista.

Tässä vielä esimerkki minun eväistäni päivältä: Lounaaksi: wokkivihaneksia, nuudelia ja broileria. Välipalaksi: Raejuustoa, banaania, mysliä ja pähkinöitä. Päivällinen: Salaattia, kanapastaa.

Vaikka olisi kuinka kiire, niin ruuasta ei kannata tinkiä eikä ruokavälejä kannata venyttää liian suureksi. Itse tietysti pyrin syömään parin tunnein välein, mutta joskus se ei ole mahdollista, jos asiakkaiden kanssa aika venyy.

Unohda siis valmisruuat ja opettele valmistamaan terveellistä ruokaa töihin. Jos ideat esimerkiksi huomiseksi uupuu, niin netistä löytyy ohjeita pilvin pimein. Ei muuta kuin makunystyrät valmiiksi ja etsimään ruokainspiraatiota. Nautinnollisia ruokahetkiä!

Salaatin laitan yleensä erilliseen rasiaan, joten sitä ei tässä kuvassa näy. Kysyisin myös teiltä neuvoa, jos jollakin olisi tietoa mistä saa sellaisen eväsrasian, jossa on päällä pois otettava toinen rasia(kotelo)? Se olisi kätevä vihanneksille.

xoxo, Jenna

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.