VALIKKO
4.12.2017 08:15

Vinkkejä virkeämpään aamuun

Taas se on maanantai ja pitäisi jollakin ihmeellisellä keinolla saada itsensä viikonlopun jäljiltä ylös sängystä. Lämmin peitto ja pehmeä tyyny houkuttelevat enemmän kuin ulkona odottava kirpeä pakkanen. Miten saisi kunnolla ja virkeästi uuden viikon käyntiin? Ehkäpä kahvikupposella, mutta ilman sitäkin pärjää. Kokeile seuraavia vinkkejä, jotka saavat sinut varmasti pomppaamaan sängystä ylös virkeänä uuteen aamuun joka päivä.

Nuku laadukasta unta. Usein sanotaan, että ihmisen tulisi nukkua riittävästi, jotta hän kokisi olonsa levänneeksi ja virkeäksi aamulla, mutta olen kuitenkin enemmän sitä mieltä, että laatu korvaa määrän. Jos saa nukuttua koko yön ilman unen keskeytyksiä, niin aamulla on varmasti virkeämpi olo kuin sellaisina öinä, kun on herännyt satunnaisesti ja uni on keskeytynyt. On myös hyvin vaikea määrittää, mikä määrä unta on kenellekin sopivasti. Toiset nukkuvat 12h yössä ja toiset 6h yön aikana, mutta molemmat voivat kokea olonsa hyvinkin levänneeksi ja virkeäksi herätessään. Suosittelen kuitenkin panostamaan unen laatuun ja kokeilemaan, mikä määrä unta on itselle sopivasti.

Pidä unirytmistä kiinni. Usein viikonloppuna ja lomalla unirytmi saattaa eksyä omille poluilleen, mutta minä näen kuitenkin parhaana ratkaisuna pitää unirytmistä kiinni. Toiset ihmiset ovat yökukkujia ja toiset aamuihmisiä, mutta oikeanlaiseen unirytmiin jokaisen on vain itse totuteltava ja tietysti jokaisen kannattaa suunnitella unirytminsä päivärytminsä mukaisesti.

Uniolosuhteet vaikuttavat erittäin paljon unen laatuun ja siihen, miten helposti saa unta tai miten helposti herää yön aikana. Yksi tärkeimmistä tekijöistä on tietysti hyvä sänky, jossa on mukava olla ja hyvä nukkua. On myös tärkeä nukkua sopivassa lämpötilassa, huone ei saa olla liian kylmä eikä liian kuuma. Vaikka nämä asiat tuntuvat monille itsestäänselvyyksiltä ja kaikkiin nämä asiat eivät edes vaikuta, koska joku ihminen saattaa nukkua vaikka puistonpenkillä, jos oikein väsyttää, mutta itse koen kuitenkin uniolosuhteet erittäin tärkeänä osana. En itse osaa nukkua laadukasta unta kuin omassa sängyssäni, koska vieraissa paikoissa mieli on koko ajan valppaana, vaikka olisikin väsynyt.

Miten sitä laadukasta unta sitten voi nukkua, jotta aamulla olisi virkeämpi? Tähän on olemassa monia erilaisia keinoja, joita kannattaa tehdä illalla ennen nukkumaanmenoa ja joilla voi olla vaikutusta unenlaatuun.

Syö kunnon iltapala. Älä usko mitään hömpötys ruoka juttuja, joissa sanotaan ettei klo 18 jälkeen saisi syödä mitään tai varsinkaan hiilihydraatteja. Syö kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa kunnollinen iltapala, sillä yön aikana kehosi on ikäänkuin paastotilassa monta tuntia ja yön aikana keho palauttaa itseään päivän askareista, joten se tarvitsee ravintoa palautuakseen ja valmistaakseen itseään seuraavaan päivään.

Sulje kaikki tekniset laitteet tuntia ennen nukkumaanmenoa. Älä tuijota television tai puhelimen ruutua sängyssä, sillä saat koko ajan enemmän virikkeitä aivoillesi ja unensaanti on vaikeampaa. Rauhoita nukkumaanmenotilanne, vähennä valoa ja valmista itsesi unelle.

Ota magnesiumia unen tueksi. Jos kärsit unettomuudesta tai huonolaatuisesta unesta, niin kokeile magnesiumia parantamaan untasi. Magnesium on yksi tärkeimmistä hivenaineista ja se on mukana monissa kehon kemiallisissa reaktioissa. Magnesium rentouttaa, auttaa lihasten palautumiseen sekä on välttämätön sydämelle ja hermostolle.

Usein laadukkaalla unella pärjää jo hyvin pitkälle ja sängystä ylös pääseminen tuntuu helpolta. On kuitenkin tiettyjä asioita, jotka tuovat heti aamusta vielä lisää energiaa ja virtaa tulevaan päivään.

Yksi suurin virhe, mihin jokainen meistä varmasti sortuu päivittäin tai silloin tällöin on torkuttaminen. Annan yhden neuvon, älä torkuta. Siinä voi käydä niin, ettei se herätyskello enää välttämättä soikaan ja mitä sinä sillä voitat, jos saat vielä viisi minuuttia aikaa makoilla sängyssä, vaikka tuon ajan voisit käyttää hyödyllisemmin. Kun se herätyskello soi, niin potki peitto pois ja nouse sängystä ylös.

Anna itsellesi valoa. Jos mahdollista, niin avaa heti aamusta verhot ja tuo sisälle paljon luonnovaloa tai laita valot päälle. Älä aloita aamua silmät ristissä kännykän näytön valolla, vaan valolla joka tulvii koko ympäristöösi ja samalla myös kertoo aivoillesi, että nyt on aika herätä.

Juo paljon vettä. Usein väsynyt tai uupunut olo voi kertoa siitä, että on juonut päivän aikana liian vähän vettä. Aloita aamu mieluiten litralla vettä, mutta tietysti niin, että omasta mielestä tuntuu hyvältä. Vedellä on niin hyviä vaikutuksia kehoomme, vaikka se voi joidenkin mielestä tuntua turhalta ja vaikealta.

Jos mikään näistä neuvoistani ei auta, niin aloita aamu jääkylmällä suihkulla, aamulenkillä tai kieri lumihangessa. Lupaan, että siihen herätykseen viimeistään herää jokainen sitkeäuninenkin yökukkuja. Kylmä suihku piristää, aktivoi lihaksia ja asettaa kehon heti aamusta valmiustilaan.

Toivotan näillä ohjeilla jokaiselle virkeämpää aamua ja energistä uutta alkanutta viikkoa!

xoxo, Jenna

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.