VALIKKO
5.4.2019 14:48

Miltä tuntuisi laihduttaa koko kansan edessä? Lähdin mukaan Iltalehden hankkeeseen. Mitä minulle kuuluu nyt?

Mikä on Iltalehden Alma LAB?

Alma LAB on Iltalehden aivan uudenlainen tiimi, joka inspiroi ja jossa inspiroidutaan. Viisi tavallista ihmistä kertoo teille elämänmuutoksestaan tänä keväänä.

Iltalehden Alma LAB on hanke, missä viisi aivan tavallista suomalaista kertovat omin sanoin omasta hyvinvoinnin hankkeestaan kahden kuukauden ajan. Etsimme osallistujia, joilla on ajankohtainen hyvinvoinnin, liikunnan, ravitsemuksen tai painonhallinnan projekti viime syksynä. Hakemuksia tuli yli 400.

 

Kolmisen viikkoa on nyt takana matkaani Alma LABin tiimissä. Mitä sinä aikana on tapahtunut? Minun tavoitteeni koko hankkeelle on löytää terveellinen elämäntapa ja mahduttaa liikkuminen mukaan kiireiseen elämänrytmiin. Haluan löytää mieluisan tavan liikkua joka motivoi jatkamaan terveellisellä polulla.

Vaatteet O.O.T.D

 

Ihan ensimmäisenä PT:n kanssa laitoimme ruoka puolen kuntoon. Pienin askelin, jotta muutos on pysyvää. Nyt ruokavaliosta on tullut pysyvää ja helppoa noudattaa. Suuria muutoksia ei tarvinnut tehdä, vaan pientä viilausta varsinkin kasvisten suhteen. Ne tahtoo aina unohtua matkasta tai niitä syö liian vähän. Aamupalan syöminen joka aamu on ollut vaikeaa, mutta nyt olen löytänyt mieluisan aamupalan jota syön. Sokeritonta jugurttia marjoilla ja myslillä höystettynä. Onneksi kaupasta nykyään löytyy myös sokeriton mysli. Muutenhan se on aikamoinen kaloripommi!

 

Kuvaaja Riitta Heiskanen

 

Kun ruokailu on kunnossa niin päätimme siirtyä liikunnan ilon etsimiseen. Mietin mitä olen aina halunnut kokeilla ja mikä on juuri nyt minulle paras vaihtoehto aloittaa liikunta. En tiedä mistä se tuli, mutta ihan ensimmäisenä mieleeni tuli twerkkaus 😉 NO tuumasta toimeen ja olen varannut jo twerkkaus kokeilu tunnin Tanssikoulu Salsa Studiolta. Mietin kuinka muuten voisin aloitella liikkumista ja otinkin yhteyttä Kuntomaailmaan josta suositeltiin aloittamaan harjoittelu pienryhmässä ja oman PT:n kanssa.

 

Kävinkin jo pienryhmä tunnilla Kuntomaailman naisten kuntosalilla Jyväskylän keskustassa. Pienryhmä liikunta toteutetaan pienryhmässä, meitä oli 5 naista ja PT. Tunti koostuu lämmittelystä, ohjatusta harjoittelusta ja venyttelystä. Tällä kertaa meillä oli toimipisteitä joissa tehtiin tiettyä liikettä tietty aika. Kiertoharjoittelua, kolme kierrosta. Tälläinen pienryhmä harjoittelu on todella helppoa, rauhallista ja mukavaa. Ei tarvitse pelätä ettei osaa jotain liikettä tehdä tai kunto on huono. Mukava fiilis jäi ja todellakin menen uudestaan.

Tänään kävin Kuntomaailman PT:llä kertomassa mikä on tilanteeni ja miten löydämme minulle oikeita harjotteita. Karoliina Timonen on minun PT ja ohjaa liikkumaan oikein. Laajan keskustelun aikana hän sai hyvän kuvan siitä mitä kroppani kaipaa ja mihin se tällä hetkellä pystyy. Siinä ohella hän teki kehonkoostumus mittauksen, joka on karua luettavaa. Tiedän sen, että kehossani on paljon rasvaa, mutta se, että kroppani on iältään 52 vuotias ja kuiva, tuli ihan yllätyksenä. Olen 37-vuotias ja luulin olevani paremmassa kunnossa. Onneksi teimme kartoituksen ja olen itsekkin ajantasalla kehoni suhteen. Ensi viikolla meillä onkin tapaaminen salin puolella ja pääsen tositoimiin.

 

Avoimin mielin ja innolla odotan tulevaa.

 

Vaatteet O.O.T.D

 

https://www.iltalehti.fi/alma-lab/a/772133c8-e1b6-4351-ba8b-69d2e71b183a

 

 

 

 

 

Kommentit

  • Kuuskymppinen punttimuija ja äiti

    Noin 30 kiloa painosta pois hitaasti että vatsanahka ehtii vetäytyä ja tuhdisti punttisaliharjoittelua että saat lihaksia niin nelikymppis-synttäreillä olet terve, jaksava ja kuosissa. Aika karut on lukemat kun paperia tihrustin. Proteiininsaantiin kannattaa kiinnittää huomiota ja luusto tutkia ettei ole alkava osteoporoosi. Tolla massalla nivelet on koetuksella sen verran tuimasti että viiskymppissynttärit samalla elopainolla tarkoittaa jo aikamoisia liikkuvuusongelmia.
    Tee töitä itsetuntosi kanssa ja unohda julkisuus, vaikka se houkuttelevaa onkin. Plusmallius nuorena tai keski-ikäisenä ja kehopositiivisuus ajatuksena on ihan fine, mutta viis-kuuskymppisenä kyse on terveydestäsi, ei ulkonäöstä. Jos tulet kovin ulkoisesta hyväksymisestä riippuvaiseksi niin sisäinen muutosprosessi tyssää.
    Mieti omien vanhempesi ja isovanhempiesi sukurasitteita, geeniperimää ja elintapoja ja visualisoi elämäsi arjessa vaikkapa ensin nelikymppisenä ja sitten viisikymppisenä naisena.
    Kolmessa viikossa ei tehdä elämäntapamuutoksia, sitä tässä kritisoin (=ruokakuvausjuttu). Elämäntavan muutoksesta voidaan puhua vasta kun jotain on muuttunut konkreettisesti ja se on pysyvää, mallia vuosia kestävää.
    Onnea ja sitkeyttä ja kaikkea hyvää sinulle. Pääasia että olet havahtunut muutostarpeeseen ja tähtäimessä on terve loppuelämä normaalipainoisessa kehossa.

     0
    • Hanna Määttä

      Kiitos kommentistasi. Elämäntavanmuutosta ei tapahtuikaan hetkessä vaan pitkä prosessi. Alkuun on onneksi päästy ja jatketaan sillä linjalla. Ruoka ensin ja sitten liikunta siihen mukaan. No julkisuus tulee tässä sivutuotteena kun pääasia on omalla terveydellä. Ulkonäkö,on toissijainen juttu, terveys ensin. Ulkonäkö on vain ammattini kannalta tärkeä. Kiitos hyvistä vinkeistä ja mukavaa kevään odotusta.

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.