VALIKKO

Hannele Aallos

22.3.2018 20:14

Ihon ikääntyminen ja 6 keinoa hidastaa sitä

”Ihminen on sitä mitä hän on syönyt, kokenut ja perinyt.” (Eve Taylor)

Tämä viisaus pätee myös ihon ikääntymiseen. Ihosi heijastaa sitä mitä olet syönyt, kuinka olet ihoasi hoitanut ja mitä olet perinyt. Lisätietoa aiheesta  ihon ikääntyminen ja siihen johtavat syyt löydät täältä

Meillä kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa oman elämämme kelloon. Tässä sinulle kuuden kohdan ”Nuoruuden Resepti”, jolla pidät yllä ihosi ja kehosi hyvinvointia ja kauneutta.

 

Ruuan laittaminen on myös nuorten miesten mielipuuhaa.

 

1. Terveellinen ja tasapainoinen ruokavalio

Koko elimistömme – myös ihon – ravitseminen tapahtuu syömämme ravinnon kautta. Ihmiskeho on tehty viisaasti. Jokainen solumme saa tarvitsemansa rakennuspalikat toimintaansa varten juuri oikeassa muodossa, juuri oikeaan aikaan ja juuri tarvitsemansa määrän, kunhan me vain huolehdimme siitä, että syömme hyvin.

Ikääntymistä ehkäiseviä ruoka-aineita ovat (raa’at) hedelmät, (raa’at) vihannekset, pavut, palkokasvit, pähkinät ja siemenet, tumma suklaa, punaviini (kohtuudella), viljat, kala ja yrtit.

Itse olen päätynyt syömään mahdollisimman prosessoimatonta kotiruokaa. Vegaanityttäreni innoittamana olen lähes luopunut lihan syömisestä ja korvannut maitotaloustuotteet pitkälti erilaisilla kasvimaidoilla ja -kermalla. Lisäksi olen innostunut  viher- ja marjapirtelöistä, joita valmistan keräämistäni marjoista ja terästän villiyrteillä. Kiinnitän myös huomiota kasviöljyjen monipuoliseen käyttöön: lorautan öljyä puuroon, pirtelöön ja salaatin kastikkeeksi.

Keskustelin tätä blogikirjoitustani varten  FLT-ravintovalmentaja Annika Havasteen kanssa tasapainoisesta ruokavaliosta. Tässä Annikan määritelmä tasapainoisesta ruokavaliosta:

”Tasapainoisuus syntyy mm. puhtaasta itse valmistetusta ruoasta, hiilihydraattien, proteiinien ja rasvojen tasapainoisesta suhteesta ja runsaasta vihannesten ja marjojen määrästä. Tasapainoisessa ruokavaliossa on kunnon ateriarytmi ja oikeita aterioita.”

Hyviä ohjeita tasapainoiseen ruokavalioon löydät sivustolta Syö hyvää . Sivuston viesti on positiivinen: ”On monta tapaa syödä hyvin.” Itselleni tämän sivuston rohkaiseva ja kannustava sävy oli todella iloinen yllätys!

 

Riittävän pitkä yöuni on talletus tulevaan.

 

2. Riittävä uni

Uni on kauneuden ja terveyden lähde.  Elimistömme – myös ihomme – uusiutuu yön hiljaisina tunteina.

Professori Tiina Paunio Helsingin Yliopistosta tiivistää unen merkityksen terveydelle näin: ”Kun ymmärtää unen merkityksen/tärkeyden, alkaa arvostaa sitä enemmän.”

Hyvin nukutun yön jälkeen olo on elinvoimainen ja myös kasvot näyttävät levänneiltä, turvotusta ei ole ja iho on napakka.

Riittävän pitkät yöunet ovat todella tärkeä asia. Älä ”ulosmittaa” hyvinvoinnistasi nipistämällä yöunien pituudesta.  Iän myötä liian lyhyet yöunet ja huonosti nukutun yön todellakin tuntee nahoissaan!

 

3. Säännnöllinen liikunta

Liikunta parantaa unen laatua ja mielialaa, vähentää stressiä ja verensokeri, kolesteroli sekä verenpaine pysyvät paremmin tasapainossa. Elimistön tasapaino ja mielialamme näkyvät aivan varmasti paitsi kehossamme, myös ihossamme!

Itselleni iloa ja energiaa elämääni tuo tanssi. Käymme tanssitunneilla yhdessä puolisoni kanssa. Myös uiminen ja kuntosali sekä talvella hiihtäminen ovat minulle mieluisia liikuntamuotoja.

UKK-Instituutin sivuilta löydät hyvät ohjeet terveysliikuntaan ja pääset halutessasi myös testaamaan omia liikuntatottumuksiasi.

 

 

Laskitko sinäkin lapsuudessasi pilvi-lampaita kauniina kesäpäivänä? 

 

4. Rentoutuminen

Löydä oma tapasi rentoutua – ja nauti. Tee jotakin, mikä irrottaa sinut arjen rutiineista: lue, kuuntele musiikkia, mene metsään, kudo sukkaa – tai pötkötä sohvalla tekemättä mitään. Kaikelle on aikansa. Myös tekemättömyydelle.

 

5. Riittävästi vettä

Kaikki solumme tarvitsevat vettä toimiakseen. Iho on ihmisen suurin elin ja koostuu 70 prosenttisesti vedestä. Ihostamme myös haihtuu koko ajan vettä – ilmastointi, alhainen ilmankosteus, lämmitys – nämä kaikki lisäävät veden haihtumista ihosta.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositus veden juomiselle on 1-1,5 litraa päivässä. Normaalitilanteissa yli 3 litran juominen on harvoin tarpeellista.

Pienellä varauksella pitää tietysti suhtautua erilaisiin artikkeleihin internetin ihmeellisessä maailmassa, mutta jos tämän linkin alla olevat tarina on tosi, on riittävän veden nauttimisen merkitys kasvojen ulkonäköön hätkähdyttävä.

Tunnustan! Tämä on oman henkilökohtaisen reseptini heikoin lenkki! Turha ei ole ohje: ”Täytä 2 litran pulloa vedellä aamulla ja pidä huoli siitä, että olet juonut ne päivän aikana tyhjäksi.”

Lisää ihosi kosteutta ja heleyttä nauttimalla päivittäin riittävästi puhdasta ja raikasta vettä!

 

Hyödynnä kosmetologin asiantuntija-apua ihonhoitotuotteita valitessasi.

 

6. Ihonhoito asiantuntijan opastuksella

Säännöllisyys on avainasemassa myös ihon ulkoisessa hoitamisessa. Päivittäinen hoitaminen kotona vaikuttaa ratkaisevasti ihosi kuntoon. On tärkeää, että hoidat ihoasi sinun ihollesi parhaiten sopivilla tuotteilla. Tehokkaita vaihtoehtoja on paljon tarjolla.

Tärkeimpänä ihonhoidossa pidän sitä, että käännyt myös ihonhoidossa asiantuntijan puoleen. Kukapa pystyisi paremmin analysoimaan ihosi ja ohjaamaan sinua ihonhoitorutiineissasi, kuin kosmetologisi kasvohoidon yhteydessä! Moniin kauneushoitoloihin voi myös jo varata ajan palveluun nimeltä ”Ihoanalyysi ja ihonhoidon ohjaus”.

Varmista, että sinua palvelee todellinen ihonhoidon asiantuntija – kosmetologin tutkinnon suorittanut henkilö.

Oliko tämä ihosi nuoruuden resepti liiankin yksinkertainen – itsestäänselvyys? Niin pitikin 😊 Hyvät asiat elämässä ovat usein yksinkertaisia. Kauneuskin.

 

Kuvat: Ninni Lahti

 

 

 

 

 

 

Kommentit

  • Jenna

    Todella hyvä ja kattava postaus! 🙂

     1
    • Hannele Aallos

      Kiitos Jenna <3

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.