VALIKKO
30.7.2019 23:24

Lentoliikennettä on vähennettävä

Mielestäni kaikista järkevintä olisi saada Suomeen välittömästi lentomatkustajille hiilimaksu hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi ja ilmastokriisin torjumiseksi. Hiilimaksun seurauksena ihmiset alkaisivat ymmärtämään enemmän lentämisen ilmastohaittoja. Hiilimaksun tuotot pitäisi ohjata suoraan ympäristöystävällisiin hankkeisiin, kuten pyöräteiden rakentamiseen ja puiden istuttamiseen.

Tiedätkö, että minkä takia lentokoneet on yksi saastuttavimmista kulkuvälineistä?
– Lentokoneiden moottorit tuottavat lämpöä, hiukkasia, melua ja kaasuja, jotka vaikuttavat ilmastonmuutokseen. Kaikki polttoaineita polttavat lentokoneet jättävät jälkeensä paljon pakokaasuja ja nokea. Korkealla vesihöyry tiivistyy usein nokihiukkasiin ja jäätyy muodostaen ”sirkuspilven”. Pilvillä voi olla sekä jäähdyttävä, että lämmittävä vaikutus. Ne heijastavat osan auringonsäteistä takaisin avaruuteen, mutta myös estävät osan Maan säteilemästä lämmöstä.

Ilmailun kasvihuonekaasupäästöt kasvavat edelleen. Esimerkiksi vuodesta 1990 lähtien kansainvälisen ilmailun hiilidioksidipäästöt ovat kasvaneet 83%. Ilmailuala laajenee nopeasti, koska alalla on kevyt sääntely- ja veropolitiikka. Halvat lentomatkat voivat osoittautua kalliiksi ilmastonmuutoksen kannalta.

Pystytäänkö lentokoneista tehdä ympäristöystävällisempiä lähitulevaisuudessa?
Ei kuulosta kovinkaan todennäköiseltä, koska lentoyhtiöt eivät ole antaneet mitään viitteitä aurinkopaneeleilla, akkuilla tai vedyllä toimivista kaupallisista lentokoneista. Vaikuttaa siltä, että nykyisen lentokonetekniikan ilmastovaikutukset ovat saavuttaneet rajansa ja merkittäviä muutoksia lentoliikenteeseen ei ole tulossa pitkään aikaan. Aika, kustannukset ja suunnittelu eivät riitä todennäköisesti valmistamaan ”ympäristöystävällisiä” lentokoneita nopealla aikataululla.

Muutoksien pitäisi tapahtua nyt, eikä myöhemmin. Siksi on epäkäytännöllistä odottaa ratkaisuja lentoliikenteeseen, koska niitä ei tällä hetkellä ole. Meidän on nyt viimeistään aloitettava keksimään parempia kulkuvälineitä matkustamiseen. Parempia kulkuvälineitä on jo olemassa (esimerkiksi juna), mutta niille täytyy antaa enemmän huomiota, jotta pääsevät paremmin ihmisten tietoisuuteen.

Tällä hetkellä meidän ihmisten täytyy pysäyttää ilmailuteollisuuden kasvaminen. Tutkijoiden mukaan jos Iso-Britannian ilmailuteollisuuden annetaan kasvaa valvomattomana, sen osuus on 31% kaikista Yhdistyneen Kuningaskunnan kasvihuonekaasupäästöistä vuoteen 2030 mennessä. Jos lentoyhtiöille ei anneta korkeita verotuksia, heillä ei olisi mitään todellista kannustinta alkaa valmistamaan biopolttoaineita ja energiatehokkaita lentokoneita.

Jos sinun on pakko lentää yritä suosia huippuluokan lentoyhtiöitä, koska ne käyttävät uudempia lentokoneita, jolloin negatiiviset ilmastovaikutukset on hieman pienempiä.

Suomessa on tällä hetkellä hyvä ilmastopolitiikka, mutta se voisi olla vielä parempi. Minusta Suomessa pitäisi kieltää kokonaan sisäiset lentomatkat, koska meillä Suomessa on toimiva ja ympäristöystävällinen junaliikenne.

 

Kommentit

  • Inka

    Veikkaan, että todella moni elämäntavakseen matkustava tietää kyllä lentämisestä aiheutuvat päästöt. Näitä päästöjä voi yrittää toki kompensoida lahjoittamalla rahaa ympäristöprojekteihin ja miettimällä tarkasti arjen valintoja. Itse esimerkiksi en omista autoa, en syö lihaa ja ostan suurimman osan tavaroista käytettynä. Lentovero tuskin tulee vähentämään lentämistä, mutta kannatan sitä jos se menee lyhentämättömänä esimerkiksi hiilinielujen vaalimiseen. Jos raha menee vain valtiolle, ei siitä ole mitään hyötyä.

    Tiesitkö, että Finnair käyttää Kalifornian lennoilla biopolttoainetta, joka on tehty käytetystä keitinrasvasta? Lisäksi Finnairilla on käytössään push for change projekti, joka mahdollistaa biopolttoaineen ostamisen ja lentojen kompensoinnin. Kannattaa tutustua, mielestäni ihan kätevä hanke. Täysin ekologinen ja hiilineutraali lentäminen on varmaan mahdotonta, mutta kannustan suunnittelemalla omat lentoreitit tarkkaan, kuten jättämällä turhat välilaskut pois (lentokoneen nousun ja laskun aikana kuluu eniten polttoainetta = mitä enemmän laskuja ja nousuja, sitä enemmän päästöjä). Lisäksi kannattaa matkustaa kevyesti, sillä lentokoneen paino on suoraan yhteydessä siihen, kuinka paljon polttoainetta kuluu. Tietysti myös uudemmat konemallit käyttävät vähemmän polttoainetta. Sähkölentokoneet tuskin yleistyvät, mutta eivät nekään ole ratkaisu. Akuthan ovat ongelmajätettä ja akkuteollisuus äärimmäisen saastuttavaa.

    Itse pyrin lisäämään matkustamista junalla, vaikka kustannustehokkaampaa olisikin matkustaa lentäen. Suunnitelmissa onkin jo monta reissua maata pitkin matkustaen! 🙂

     0
    • Severi

      Hei! Kiitos kommentista! Minun ei ole tarkoitus missään nimessä syyllistää lentomatkustajia, sillä jokaisella on oikeus valita mitä tekee niin kauan kuin asia on sallittua. Minulle oli uusi tieto, että Finnair käyttää jo biopolttoaineita valituilla lennoilla! Täytyy jatkossa ottaa asioista enemmän selvää, sillä olin lukenut jostain, että kukaan lentoyhtiöistä ei käytä biopolttoaineita – tosin kyseinen artikkeli oli julkaistu vuonna 2014… Muokkaan tätä artikkelia hieman! 🙂

      Mikään kulkuväline ei ole täysin päästötöntä ja olen melkein 100% varma, ettei lentokoneista saada koskaan ”ympäristöystävällisiä”. Uskon, että laivaliikenteestä pystyttäisiin tekemään ympäristöystävällinen vaihtoehto – tällä hetkellä Viking Grace hyödyntää roottoripurjetta. Ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja on paljon, mutta matkatoimistot tarjoavat aina kaikista helpoimmat tavat matkustaa, eli lentämisen.

      Sinun suunnitelmasi kuulostaa hyvältä ja on hienoa, että käytät aikaa suunnitteluun. Mielestäni on hienoa, että pyrit matkustamaan reissuja maata pitkin! Pidä hauskaa matkoilla! 🙂

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.