VALIKKO
25.3.2016 19:54

Elämää ujona – Nuoren naisen ”opetuksia”

elämää ujona

Ujon urakirjaa lukiessani pohdin kovasti omaa elämääni ujona. Miten tämän luonteenpiirteen kanssa voi oppia pärjäämään ja mitä itse olen oppinut tässä reilussa kahdessakymmenessäkolmessa vuodessa? Otsikossani on intertekstuaalinen viittaus kirjaan, jota en ole edes lukenut, mutta se sopi mielestäni hyvin tähän yhteyteen.

Avain hyvään elämään ihan kaikilla on tietysti se, että opettelee hyväksymään itsensä. Erityisesti yläasteella ja lukion alussa muistan toivoneeni jatkuvasti, että olisin erilainen. Ajattelin, että elämäni olisi paljon parempaa, jos olisin ulospäinsuuntautunut enkä aina niin vaivaantunut, jos osaisin heittää läppää ja kaikki tykkäis musta. En edelleenkään ole mitenkään zen. Varsinkin yliopistossa opiskelujen aloittaminen oli sosiaalisesti vähän haastavaa.

Koko ajan kuitenkin helpottaa, ja yksi ajatus, jota yritän viljellä omassa päässäni on, että ei se ole niin vakavaa. Mitä sitten, vaikka mokaan tai jos muut näkevät, että jännittää? Mitä sitten, vaikka joku ajattelisi että olen tylsä? Ihmisillä on usein sellainen harha, että kiinnostaisimme muita ihmisiä yhtä paljon kuin itse itseämme. Ei kukaan muu jää miettimään, että olipas se muuten kiusaantunut tyyppi ja hähää, kun sillä meni sanat sekaisin.

Millaiseen sosiaaliseen elämään voin olla tyytyväinen?

Itsensä hyväksyminen alkaa siitä, että mietit mitä haluat elämältäsi ja tähtäät siihen. Kun päätät, mikä sinulle riittää, sen pitää sitten myös riittää. Mieti, millainen sosiaalinen elämä on sinulle sopivaa määrällisesti ja laadullisesti, ja opettele sanomaan muulle ei. Vapaa-ajalla kannattaa tehdä vain asioita, jotka tuntuvat hyvältä. Menetätkö jotain merkittävää, jos jätät menemättä vaikka bileisiin? Tuskinpa. Älä tunne huonoa omatuntoa asioista, joita et halua tehdä.

Sen sijaan jos haluat todella tehdä jotain, sosiaalinen epämukavuus pitää vain sietää. Se on ainoa keino päästä tuntemuksista yli. Kun tilanteista kertyy positiivisia kokemuksia, ne tuntuvat koko ajan vähemmän pahalta.

Kun rimakauhu iskee

Esiintymistilanteissa ja muissa jännittävissä tilanteissa jännitystä ei tarvitse yrittää piilottaa. Mitä sitten, vaikka punastut, kädet tärisevät tai ääni värisee? Yleensä muut ihmiset ovat sinun puolellasi eivätkä sinua vastaan.

Mikä on yleisin negatiivinen ajatus, joka esiintymistilanteessa pyörii mielessäsi? Opettele muuttamaan ajatteluasi tietoisesti. Jos esimerkiksi esitelmää pitäessä mielessäsi pyörii: Apua, nyt ääneni katoaa taas ja olen ihan punainen, käännä se vaikka tällaiseksi: Huomaan, että nyt reagoin näin, mutta ei se mitään. Se on ihan sympaattista ja katsojat ovat puolellani.

Toisaalta pitää hyväksyä myös se, ettet voi sulattaa kaikkien sydämiä. Ei ole realistista toivoa, että kaikki pitäisivät sinusta. Todennäköisesti suurin osa suhtautuu sinuun aivan neutraalisti. Ujoilla ehkä harvemmin on vihamiehiä?

Ujo keskittyy usein jännittävissä tilanteissa ainoastaan itseensä, jolloin kaikki muu menee ohi. Pyri eroon hillittömästä itsetarkkailusta. Sen sijaan, että miettisit vain koko ajan sitä, miltä itse vaikutat, mitä sanot seuraavaksi ja koska vuorosi tulee, yritä keskittyä siihen mitä muut todella sanovat ja mitä ympärillä tapahtuu.

elämää ujona

Ole läsnä eli mindfulness ja carpe diem

Kaikki tietävät sen tunteen, kun vasta jälkikäteen keksii täydellisen nasevan kommentin. Sitä murehtiessaan voi tuntea sosiaalista epämukavuutta myös yksin ollessaan. Menneitä on kuitenkin ihan turha jäädä märehtimään ja analysoimaan. Myöskään tulevien asioiden murehtimiseen ei kannata käyttää tuhottomasti energiaa. Suurin osa murehtimistamme asioista ei ikinä tapahdu. Keskity siis siihen, mitä tapahtuu nyt ja ota asia kerrallaan.

Hetkessä eläminen on sama asia kuin tietoinen läsnäolo. Sitä voi harrastaa esimerkiksi mietiskelemällä, meditoimalla tai kirjoittamalla. Esimerkiksi mielessä pyörivät asiat voi listata paperille, jolloin ne selkeytyvät. Yksi hyvä keino pysähtyä on hengitykseen keskittyminen. Esimerkiksi päivittäin toistuvat rutiinit ovat hyvä paikka harjoittaa tietoista läsnäoloa. Vaikka syödessäsi keskity ainoastaan syömiseen, älä näprää puhelinta tai mieti mitä pitäisi tehdä seuraavaksi. Pysähdy, hengitä ja yritä tyhjentää pää ajatuksista.

Älä piilottele

Ujouteen liittyy usein häpeää. Älä yritä piilotella piirrettäsi ja ongelmiasi, vaan puhu ujoudestasi jonkun luotettavan ja ymmärtäväisen ihmisen kanssa. Stressistä ja flunssasta voi puhua, miksei jännittämisestä? Ole avoin, niin mörkö pienenee. Huumori ja itseironia ovat myös hyviä keinoja tuoda asioita esille.

Uskalla myös mokailla. Nolostumista voi opetella kestämään pieninä annoksina vaikka tutussa seurassa. Jälleen kerran: se ei ole niin vakavaa. Mä lauleskelen usein itselleni joko ei tää oo mitään vakavaa tai tää ei oo ihan haudanvakavaa 😀

Tekisi mieli sanoa kaikille 18-vuotiaille ujoille, että ihan varmasti parempia aikoja on tulossa. Ihminen tottuu monenlaiseen.

Ujon urakirja s. 111

Olisi mukava kuulla, saiko joku näistä ajatuksistani jotain irti?

Kommentit

  • Riikka

    Hyvä kirjoitus. Sen haluaisin sanoa, että vaikka en ole ujo, kyllä minullekin tulee monesti jälkeenpäin mieleen ne nasevimmat kommentit. Uudenlaiset esiintymistilanteetkin jännittävät, vaikka puhun päivät pääksytysten kymmenienkin ihmisten edessä. Ehkä ujot ihmiset saattavat pistää ujouden piikkiin paljon sellaista, joka on ihan normaalia kelle tahansa meistä. Kukaanhan ei voi tietää, millaisia fiiliksiä muut kokevat, jos ei niistä puhuta.

    • Anniina

      Kyllä varmasti monet kokee samoja juttuja! Esimerkiksi esiintymisjännityshän on tosi yleistä. Nää käsitteet on häilyviä, kuka pitää itseään ujona ja kuka ei ja mitä sillä milloinkin tarkoitetaan. Annoin omille kokemuksilleni nyt tällaisen kattotermin, vaikka en oikeastaan koko sanasta ujo edes tykkää 🙂 Mutta hyvä pointti, ei voi tietää toisten tuntemuksista, jos ei niistä puhuta.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.
Stoorin bloggaaja? Kirjaudu sisään tästä.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.