VALIKKO

Kiinnostavia tarinoita ja yhteiskunnallisia oivalluksia – Siksi markkinointia -seminaari

Kaupallinen yhteistyö: Keskisuomalainen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tänään järjestettiin aiemmin mainostamani Siksi markkinointia -seminaari Paviljongissa. Seminaariin oli ilmoittautunut täydet 300 ihmistä ja sali olikin melkein viimeistä paikkaa myöten täynnä. Iltapäivän kestäneessä seminaarissa oli viisi puhujaa, joista neljä kertoivat suoraan omasta organisaatiostaan.

Oli kiinnostavaa kuunnella tarinoita paikallisten yritysten, Harvian ja Agco Suomen (mm. Valtra-traktoreiden suunnittelija, valmistaja ja myyjä) sekä Jyväskylän naapurikunnan Laukaan markkinoinnin takana. Vaikka etukäteen odotin näitä casejä, olikin kaikkein kiinnostavin esiintyjä markkinoinnista yleisemmällä, yhteiskunnallisemmalla tasolla puhunut Anne Korkiakoski.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mieleen jäi erityisesti se, miten Korkiakosken mukaan suomalaisillä yrityksillä ei ole itseluottamusta eikä halua kasvaa. Tämän vuoksi ei panosteta markkinointiin, mistä seuraa noidankehä. Suomalaiset brändit eivät pärjää kansainvälisessä kilpailussa, koska emme ole onnistuneet luomaan kansainvälisesti vahvoja tai kestäviä brändejä, kuten muut Pohjoismaat.

Korkiakosken mukaan Suomi on innovaatiokyvykkyydessä mitattuna TOP5:ssa, mutta kaupallistamiskyvykkyydessä sijalla 39. Hän mainitsi esimerkiksi IRC-gallerian ja Habbo Hotellin, jotka olisivat voineet olla sosiaalisen median huipulla. Suomessa on hienoja innovaatioita paitsi teknologiassa, esimerkiksi elintarvikkeissa (nyhtökaura, härkis…) Miksi me panostetaan markkinointiin ainakin puolet vähemmän kuin muut maat?

Suomalaiset yrittävät yhä kilpailla tuotteiden teknisillä hienouksilla tai alhaisemmilla hinnoilla. Markkinoinnin aidot kilpailutekijät ovat tuotteiden houkutteleva design, käytön helppous sekä mainonnan vetoavuus – mitkä mahdollistavat korkeammat hinnat. Meillä ei ole varaa myydä halvalla, koska emme tuota halvalla. (siksimarkkinointia.fi)

Se särähti hieman minun ekologiseen korvaani, että kehittyvien maiden vuoksi emme saa lopettaa kuluttamista. Korkiakosken mukaan meidän täytyy osallistua talkoisiin ostamalla näiden maiden tuottamia tuotteita, jotta niiden talous pääsisi kasvamaan.

Asiahan ei ole niin yksinkertainen, vaan kuten tiedämme, esimerkiksi vaateteollisuuteen liittyy paljon ekologisia ja eettisiä ongelmia. Kuluttamisen lopettamista en toki itsekään kannata, mutta harkintaa ja kriittisyyttä kyllä. Tarvitsemme esimerkiksi ruokaa ja palveluita, mutta viidettä samanlaista paitaa emme.

Kaiken kaikkiaan oli kiva käydä herättelemässä ajatuksia ja oppimassa vähän uuttakin. Olitko sinä kuuntelemassa ja mitä tykkäsit?

Facebook / Instagram / Snapchat: anniinanir/ Pinterest / Bloglovin / Blogit.fi 

Kommentit

  • Marika

    Mukana oltiin ja paljon sain irti. Anne Korkiakosken esitys oli mielestäni huippuhyvä! Teesit oli varmaan tarkoituksellisesti yksinkertaistettu, mutta sillä keinolla ne oli saatu myös tehokkaiksi. Ainakin ajatukset sai hyvin hereille.

    XXL:n esityksestä jäi jotenkin uupumaan pointti ja pihvi. Homma oli enemmänkin yleistä markkinointihöpinää ja firman esittelyä.

     0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.
Stoorin bloggaaja? Kirjaudu sisään tästä.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.