VALIKKO
10.5.2018 00:47

Onko maineesi kunnossa?

YSA  Yleinen suomalaisen asiasanasto määrittelee maineen (2018) sosiologian ja sosiaalipsykologian termiksi,  johon liittyy assosiatiivisuudeltaan termit henkilöbrändäys,  julkisuuskuva, kunnia, kuuluisuus,  suosio ja tunnettuus. Mainetta kuvataan useissa lähteissä juuri assosiaation kautta eli millaisia mielikuvia ja odotuksia liitetään johonkin asiaan, organisaatioon tai henkilöön.

 

Maine on mitattavissa oleva ominaisuus ja arvo, jonka  ulottuvuuksiin liittyy maineen luominen, ylläpito ja tavoitteet. Maine on  kokonaisuus, johon liittyy suunnitelmallinen ulospäin näkyvä toiminta ja tietynlaisen ennaltasovitun implisiittisen ja eksplitiittisen viestin tuottaminen oman arvon kohottamiseksi.

Mainetta voidaan mitata sijoitusarvona (Return on investment) tai maineenhallinnan kautta epäsuorasti korreloivana tekijänä tuottavuuden kanssa. Maine on tärkeä osa esimerkiksi henkilö- tai yritysbrändiä silloin, kun etsitään uutta jalansijaa ennalta kohderyhmälleen tuntemattomalle tuotteelle.

Kun maine on riittävän kestäväksi luotu erilaisten markkinoinnin tukitoimien kautta,  se kestää monia inhimillisiä erehdyksiä ja virheitä.

Yhdysvalloissa on kehitetty ohjelmisto, jolla voi tarkastaa oman maineensa ja paljonko pisteitä  saa sen perusteella. Ohjelma perustaa antamansa arvion julkisiin lähteisiin ja esimerkiksi Suomessa salassapidettäviin tietoihin, kuten rikosrekisteriin ja erilaisiin omistajuussuhteisiin.

 

Ohjelmaan voit tutustua seuraavan linkin kautta:

Huomioithan, että palvelu toimii ainoastaan täydellisillä tiedoilla  ja varmimmin, jos etsittävän henkilön kotiosoite on Yhdysvalloissa.

 

Lisätietoa maineenhallinnasta:

 

 

 

Yritysten arviointeja

 

 

Kuvalähde: Canva

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.