VALIKKO
12.8.2018 08:47

Podcastit. Älykkäästi suunnattua sisältöä kuuleville

Kansainvälistä podcast-päivää  vietetään  30. päivä syyskuuta.

Opiskelin nuoruudessani radiotyötä viestinnän perustutkintoon liittyen. Jo tuolloin teimme monenlaisia eri tyyppisiä kuunnelmia ja feature-esityksiä radioon, mutta kaikkea ei vielä julkaistu verkossa.  Nykyään  tilanne on eri. Hyvin monet yhteisöt ja yritykset tuottavat podcasteja markkinointitarkoituksiin.  Usein podcasteissa esitellään jotain tuoteuutuutta tai keskustellaan ajankohtaisista asioista.

Esimerkiksi psykologian alan podcastit ovat hyvin mielenkiintoisia, koska ne mahdollistavat opiskelun esimerkiksi kävelylenkkien tai automatkan aikana.

Jos harkitset oman podcastin tuottamista, saat lisätietoa tarvittavista välineistä, kuten mikrofoneista mm. paikallisista äänentoisto- ja musiikkiliikkeistä. Omien podcastien kantava teema on hyvä miettiä loppuun saakka. Suomessa on tällä hetkellä monia esimerkiksi kirjallisuuteen liittyviä podcasteja, kuten esimerkiksi Essi Pulkkisen ja Jukka Aholan Kertojan ääni.

 

Kuinka moni sitten kuuntelee podcasteja?  On tärkeää huomata, että podcastit voidaan jakaa kolmeen eri luokkaan riippuen siitä, ovatko ne mediatalojen radioasemien lähetyksiä, markkinointipodcasteja  vai harrastelijoiden tuotoksia. Radioasemilla on yleensä tarkka tieto kuuntelijamääristään. Harrastelijoiden tuottamien podcastien seuraajamäärää  on vaikea arvioida. Tässä yleisellä tasolla suuntaa antavaa tilastotietoa  amerikkalaisten kuuntelutavoista (englanniksi):

 

2018 Podcast Stats & Facts Infographic:

 

2018 Podcast Statistics

 

 

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.