VALIKKO
16.4.2018 11:19

Vinkit juoksuharrastuksen aloittamiseen

Kaupallinen yhteistyö: INTERSPORT Jyväskylä Keskusta

Aurinkoiset kelit ja sulat tiet. Olisiko taas aika aloittaa juoksuharrastus. Kesäkuntoon 2018 pitäisi päästä ja paljas asfaltti houkuttelee ottamaan muutaman juoksuaskeleen. Mutta, entä jos into lopahtaa taas alkuunsa niin kuin edellisinäkin vuosina. Tai, jos ei olekaan huippukunnossa eikä juoksutekniikka ole hallussa. Voiko juoksuharrastuksen aloittaa kuka vaan ja noin vaan?

Juoksu on erittäin fyysinen ja rankka laji, joka vaatii juoksijalta hyvää keskivartalon hallintaa sekä oikeaa tekniikkaa, tietää kertoa Tuukka Uusitalo, Jyväskylän keskustan Intersportin kauppias, joka on myynyt juoksukenkiä jo parinkymmenen vuoden ajan. Kokemusta alalta siis löytyy, ja halua auttaa ihmisiä voimaan paremmin ja tekemään oikeita valintoja. Kävin tutustumassa keskustan Intersportin juoksukenkien valikoimiin ja sain apua ammattilaiselta oikeiden kenkien valinnassa.

 

 

Juoksijan tärkein välinehän on kengät. Hyvien kenkien jälkeen voidaan sitten lähteä kartuttamaan välineistöä sykemittarilla, vaatteilla, kompressioasusteilla ym. Mutta kaikki lähtee kuitenkin jaloista, ja hyvien kenkien avulla juokseminen on huomattavasti mukavampaa. Oikea kenkävalinta saattaa auttaa poistamaan kipuja, parantaa suoritusta ja tekee harrastuksen mielekkääksi. Kuinka sitten osaa valita juuri itselle sopivat kengät?

Asiakkaana olin minä, 32-vuotias nainen, joka kävelee reipasta tahtia useita kilometrejä päivässä, mutta ei juokse muuta kuin silloin, kun on myöhässä. Olen viimeisten 9 vuoden aikana ollut raskaana ja synnyttänyt neljästi, ja kehoni on kokenut huimia muutoksia niin tasapainon, ryhdin kuin jalkojenkin suhteen. Olen useasti päättänyt aloittaa lenkkeilyn juosten, mutta motivaationi jatkaa on hävinnyt kipeytyneiden jalkojen mukana. Haluaisin kuitenkin kasvattaa kuntoani, ja mahdollisesti kävelyn rinnalla voisin myös käydä kevyillä juoksulenkeillä, mikäli nuoresta asti vaivanneet jalkakivut eivät taas alkaisi. Lenkkeily tapahtuu pääasiassa asfaltilla, ja lenkit ovat muutaman kilometrin pituisia. Tässä siis perustiedot, joista lähdettiin liikkeelle.

 

 

Juoksukenkien valinta alkaa jalka-analyysilla. Intersportissa on FootBalancen jalka-analyysilaite, jonka avulla myyjät pystyvät analysoimaan asiakkaan jalat, ja löytämään oikeanlaiset kengät. Onko holvikaari matala vai korkea, onko jaloissa yli- tai alipronaatiota. Koneen antamien tulosten perusteella, pystytään muotoilemaan juuri asiakkaan jaloille tarkoitetut pohjalliset. Analyysin jälkeen mietitään, kuinka pitkiä matkoja juostaan, kuinka usein ja millä alustalla. Myyjä osaa kysyä juuri oikeat kysymykset ja valita kymmenien kenkien joukosta muutaman parin asiakkaalle sopivia kenkiä. Jalka-analyysissa selvisi, että minun vasemmassa jalassani on ylipronaatiota eli nilkka kääntyy sisäänpäin eikä paino jakaudu tasaisesti koko jalkapohjalle. Lisäksi jalkapohjien holvikaaret olivat laskeutuneet. Footbalancen pohjallisten avulla, minulle saatiin muotoiltua jaloilleni sopivat pohjalliset, jotka parantavat jalkojen virheasentoja.

 

 

Jalka-analyysin ja pohjallisten muotoilujen jälkeen minulle tuotiin sovitettavaksi kolmet kengät, joista löytyy tukea ylipronaatiolle. Näitä kenkiä sitten testailin juuri muotoiltujen pohjallisten kanssa. Sopivimmilta tuntuivat kevyesti tuetut Niken Zoom Span kengät, jotka Tuukan mukaan olisivat juuri minun käyttööni parhaimmat eli kevyeen lenkkeilyyn.

 

 

Nopeimmillaan homma on ohi puolessa tunnissa, ja kengät kassissa valmiina lenkkipoluille. Myyjä ohjeistaa, mutta loppupeleissä asiakas itse tekee lopullisen päätöksen. Parasta kuitenkin on, että mikäli kengät eivät tunnukaan hyviltä enää juostessa, on niissä 30 päivän tyytyväisyystakuu. Kengät takaisin liikkeeseen ja uudet kengät tilalle. Minusta tämä ominaisuus antaa oikeasti luottoa siihen, että liikkeessä todella valitaan ne asiakkaalle sopivat kengät. Ideana ei ole myydä aina kalleinta merkkiä hyvät myyntiluvut mielessä, mikäli se ei vastaa asiakkaan tarpeita. Ja todellisuushan paljastuu oikeasti vasta käytössä. Vaikka liikkeessä kengät olisivat nopean sovittelun jälkeen tuntuneet todella hyviltä, saattaa epäsopivuuden huomata vasta juostessa. Myös oman mallin mukaan tehdyillä pohjallisilla on 30 päivän tyytyväisyystakuu. Melko riskitöntä siis.

 

 

Tällaisena tavallisena hyötyliikuntaa harrastavana henkilönä, urheilukauppaan meneminen jännitti aluksi. Minulle urheilukaupat ovat näyttäytyneet aina ammattilaisten kauppoina, joissa käyvät vain tosiurheilijat. He, jotka kilpailevat, treenaavat tavoitteellisesti ja tietävät jo kaiken. Joten, mitä minun kaltainen tavallinen liikkuja siellä tekisi. Mutta asiahan on juuri päinvastoin. Jos et tiedä mitä tarvitset, niin luota ammattilaiseen. Intersportissa myyjiä koulutetaan jatkuvasti, jotta he osaavat auttaa asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä oli pisin vierailuni urheilukaupassa, eikä ahdistanut yhtään. Päinvastoin, sain runsaasti uutta tietoa sekä ammattilaisen avun kenkien valintaan. Minua ei tuomittu vaikka astuin sisään Converseissa, eikä minusta myöskään tuntunut, että minulle oltaisiin tyrkytetty väkipakolla jotain, mitä en välttämättä edes tarvitse. Hyvä käynti, ja madalsi kynnystä mennä uudestaan. Suosittelen ehdottomasti muillekin tuon jalka-analyysin teettämistä sekä ammattilaisen apua oikein tuettujen kenkien valintaan.

 

Tässä vielä muutamat vinkit juoksuharrastuksen aloittamiseen:

 

Luota ammattilaiseen.
Sen sijaan, että testailet itse omien jalkojesi asentoja, käy alan liikkeessä tekemässä kunnon analyysi, ja anna ammattilaisten auttaa kenkävalinnassa, sitä varten he siellä ovat. Tätä kautta saat selville jalkojesi tarpeet ja löydät tarpeeseen sopivat kengät. Helppoa ja vaivatonta.

 

Hoida jalkojasi.
Jalat ovat kaiken perusta. Jalkojen kautta haetaan tasapaino ja ryhti. Jos perustus ei ole kunnossa, ei talokaan pysy pystyssä, joten rakasta jalkojasi ja pidä niistä huolta. Tee jumppaliikkeitä, jotka vahvistavat nilkkojasi ja holvikaarta. Nostele varpaita, seiso kantapäillä ja päkiöillä, pyörittele ja tasapainottele. Seiso yhdellä jalalla samalla kun teet ruokaa tai vaihtele painoa päkiöille ja kantapohjille pelkän seisoskelun sijaan. Älä luota pelkästään hyviin kenkiin, vaan harjoita myös jalkojasi. Kävele paljain jaloin, ja erilaisilla kengillä.

 

Aloita juoksukoulu.
Mikäli haluat treenata tavoitteellisesti, kannattaa aloittaa juoksukoulu, jossa kerrotaan alusta asti kaikki tärkeä. Juoksu on fyysinen ja rankka laji, joka vaatii hyvien kenkien lisäksi paljon myös itse juoksijalta. Hyvä ryhti, keskivartalon hallinta, juoksuasento, kaikki asioita, jotka vaikuttavat juoksuusi ja, kuinka se kulkee. Juoksukoulussa saat ammattimaista apua, pidät motivaatiota yllä ryhmän avulla, ja teet liikkeet alusta asti oikein. Mikäli haluat viedä harrastuksesi uudelle tasolle, kannattaa kokeilla.

 

Nauti liikunnasta!
Kaikkien ei tarvitse olla huippu-urheilijoita ja juoksusta voi nauttia myös kevyesti hölkäten ja välillä kävellen. Tärkeintä on, että koet liikkumisen riemun. Se motivoi jatkamaan ja kehittymään.

 

 

 

 

Millainen liikkuja sinä olet? Kutsuuko lenkkipolut ympärivuoden vai innostutko uudestaan aina keväisin?

 

 

Kommentit

  • Elli Leppiniemi

    Mä juoksin aikoinaan tosi paljon, mutta sittemmin se jäi elämästä pois kiireiden vuoksi. Nyt taas haluaisin aloittaa sen uudelleen, joten tää postaus tuli kyllä tosi hyvään aikaan! 🙂

     0
  • Diiskuneiti

    Mä olen nyt aloittanut, että käyn tekemässä puolen tunnin kävelylenkkejä 🙂 Ehkä kun saan kunnon kohenemaan, niin uskallan kokeilla juoksemistakin. Hyvät kengät ovat kyllä ehdoton juttu 🙂

     0
  • Jenna

    Mä tykkään kävellä tosi paljon, mutta juoksemisesta en ole oikein koskaan välittänyt, ehkä juuri kenkien vuoksi, sillä en omista hyviä juoksukenkiä.

    Tämä postaus oli erittäin kattava, mielenkiintoinen ja ammattitaitoisesti ja asiallisesti kirjoitettu! 🙂

     0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.