VALIKKO

16.6.2018 13:22

Englanninmaikkojen ensipuraisu Isoon Omenaan, part one: Ihmiset ja ilmapiiri

1) Ihmiset ja ilmapiiri

New Yorkin matkapostaussarjassa valotan kahden nuoren naisen ekaa Jenkkilän matkaa teemoilla 1) ihmiset ja ilmapiiri, 2) tekemistä ja huvittelua, 3) nähtävyydet ja 4) puistot ja ympäristö. NYC:ssa olimme 5. – 12.6. Viikko oli muuten onnistunut lomakokemus, mutta myöhästyimme paluulennolta eikä kaikki sujunut kuin Strömsössä. Voin kertoa että reipas kolme vuorokautta ilman suihkua on pitkä aika 😀 Viikosta jäi muuten positiivinen fiilis, ja sää suosi yhtä sadepäivää lukuun ottamatta.
Central Park
Olen matkustellut Euroopassa ainakin 20 maassa ja muutamassa kaukokohteessa. Opetan päivätyökseni enimmäkseen englantia, olen kasvanut TV:n jenkkisarjojen parissa, en aja autoa ja minua vaivaa krooninen matkakuume. Jenkeissä on harvassa matkakohteet, joissa on helppoa liikkua ilman autoa. Pitkäaikainen matkahaaveeni on ollut New York ja matkaseuraksi löytyi ystävä, joka ei siellä vielä ollut käynyt. Hän valmistuu pian englanninopettajaksi ja täytti juuri 25, hyvä aika siis toteuttaa matka ja juhlia näitä virstanpylväitä. Matka-ajaksi valitsimme 5. – 13.6. eli seitsemän yötä ja lento Suomeen perillä kahdeksannen yön aamuna. Suorat lennot varasimme Finnairilta n. neljä kuukautta aiemmin meno-paluu 549 € ja hotellin, Dylan hotel, erikseen. NYC:ssa hotellien hintataso on korkea ja lisäksi halusimme keskeisen sijainnin Times Squaren läheltä ja oman kylppärin, joten maksoimme huoneesta n. 186 €/yö kahdelta. Aamiaista huoneeseen ei kuulunut, mutta sijaintimme Grand Central-aseman vieressä takasi laajan valikoiman ruokapaikkoja ja kauppoja parin minuutin kävelyn päässä.
Sushia Pääkirjaston edessä

Bryant park oli lähipuistomme, joka tarjosi mm. joogaa

Upea aula Grand Centralissa

Lähellä olevan Pääkirjaston luo vei Library way, jossa oli sitaatteja asfaltissa

Hotelli + lennot kustansivat yhdeltä yhteensä siis n. 1200 €. Vertailun vuoksi olen saanut samalla hintaa Pekingistä 15 yötä keskustahotellissa Aeroflotin yhden välilaskun lennoilla. Matkabudjetissa on myös huomioitava, että ostoksilla hinnat ilmoitetaan ilman veroja ja että jos saat palvelua, siitä kuuluu antaa 15 – 25  %:n tippi. Yleisesti hintataso on suunnilleen Suomen luokkaa.
New York Cityssa asuu reilut 8 miljoonaa ihmistä ja kaupunki muodostuu viidestä piirikunnasta – Manhattan, Brooklyn, Staten Island, The Bronx, Queens. Kahdessa ensimmäisessä ehdimme pyöriä kunnolla. Matkat John F Kennedyn kentältä ja takaisin taitoimme metrolla, joka menee Queensin läpi ja Staten Islandilla vaihdoimme vain lauttaa tsekatessamme Vapaudenpatsaan. Otimme tavoitteeksi tutustua mahdollisimman moneen kaupunginosaan Manhattanin saarella, koska tiesimme jo ennalta, että viikko on lyhyt aika. Halusimme ehdottomasti yhteen näköalapaikkaan ja museoista Museum of Modern Artiin ja Metropolitaniin. Viihteellä kävimme vain kerran pubissa, jossa oli livebändi. Myös viime hetken liput johonkin Broadway-musikaaliin olivat listalla ja päätimme 30 min ennen musikaalien show timea lauantaina, mihin menemme 🙂 Muuten olimme melko suunnitelmallisia ja päätimme edellispäivänä tai samana aamuna, minne päin menemme ja mitä meille kiinnostavaa nähtävää ja syötävää alueella on. Käytimme ainoastaan metroa ja omia jalkoja. Metro ja lentoasemien odotushallit ovat myös loistavia ihmisten tarkkailupaikkoja, jos ei ole aikaa istua tuntikaupalla kahviloissa ja pubissa. Selvitimme asioita ennakkoon netistä, painetusta matkaoppaasta, hotellihuoneen NYC-lehdistä ja ostimme liput nähtävyystasanteelle ja Metropolitaniin netistä välttääksemme jonotuksen. Ystäväni merkkaili kännykän offline-karttoihin käyntikohteita ja ruokapaikkoja ja välillä luimme paperikarttaa tai kysyimme ohikulkijalta esim. metroaseman sijaintia.
 Kokemuksemme mukaan NYC:ssa saa olla oma itsensä, kukaan ei tuijota ihonväriä tai vaatetusta (ainakaan jos et mene verkkareissa Guccille vaan paremminkin Urban Outfittersiin) ja on vapaa olo. Lähes 50%:lla asukkaista on äidinkielenä joku muu kuin englanti ja siitä näin suvakki-ihmiselle tulee huikea fiilis. Englantia kuuli lukemattomia aksentteja, ja palvelualoilla oli tosi vähän valkoihoisia. Saamamme asiakaspalvelun laatu heitteli aika paljon, mutta tipeissä voi aina äänestää jaloillaan, jos ei tykkää. Meidän viikon lomalla näimme puertoricolaisten päivän ja kulkueessa ilmeisesti nepalilaisia juhlallisuuksia ja kuulimme kaikenlaista katumusiikkia. Heti reissumme alussa tuli kuluneeksi 20 vuotta siitä, kun Sinkkuelämää (Sex and the City)-sarja alkoi. Tämän kunniaksi tietenkin kävimme Carrien talon portailla ja jaoimme viinipullon. Viikolla sattuneet muotisuunnittelija Kate Spaden ja kokki Anthony Bourdainin itsemurhat vetivät vakavaksi. Kate Spade ei ollut hakenut apua mielenterveysongelmiinsa, koska ei halunnut että asia paljastuu ja pilaa hänen brändinsä positiivisen imagon (?!). Bourdain oli erittäin arvostettu kirjoitettuaan Kitchen Confidential ja teki tarkkanäköisiä tv-ohjelmia ruokakulttuureista ympäri maailmaa. Näiden lisäksi uutisissa oli paljon asiaa Donald Trumpin ja Kim Jong Unin tapaamisesta.

Liikenteen melu ja ihmisten paljous välillä toki ahdistivat, mutta suurkaupungissa siltä ei oikein voi välttyä. New Yorkissa on vastapainona paljon vesistöjä ja puistoja, rauhallisia kaupunginosia ja juomakelpoinen vesi. Seuraavaan reissuun jää vielä paljon nähtävää, ja ehkä sitä ekalta kerralta puuttuvaa rentoa kuljeskelua on silloin enemmän. Seuraavissa postauksissa tarkemmin viikostamme ja lisää kuvia. Tykkäile fb-sivustani Ajatuksia joogamatolta-blogi ja stay tuned!
Empire State Building nähtynä Top of the Rockista

Hotellimme oli boutiquehotelli ja sen sisustus oli kiva, mm. laulunsanoja seinillä

Brooklyn bridge

Kommentit

• Nimetön Nim. notkea kuin näkkileipä salin takaosasta

NYC on ihana. Lähtisin milloin vain uudestaan ❤️. Jenkeissä reissatessa kannattaa katsastaa paikallinen hotwire.com sivusto, josta saa hotellihuoneita tosi hyvään hintaan.

• Lentävä joogamatto

Kiitos vinkistä, en ole aiemmin kuullut tuosta Hotwire.comista. Minäkin haaveilen jo uudesta NYC:n matkasta, kun ESTA on sen vuoden vai kaksi voimassa 🙂 Jäi mainitsematta, että tuoltakin matkalta sain kaikesta kävelystä kivuliaan penikkataudin, mutta matkojen takia pitää vähän kärsiäkin 🙂

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.