VALIKKO

Lentävä joogamatto

18.10.2018 13:47

Etelä-Saksassa autolomalla: Autokisoista ja autoilukulttuurista

Grüß gott! Kiinnostukseni autourheiluun on olematonta enkä omista ajokorttia, mutta rakastan matkailua. Rakastan myös miestäni ja olen aiemminkin tehnyt asioita, joista en lähtökohtaisesti itse ole niin kiinnostunut (esim. metallifestarit juhannusaattona sateessa tai vaikkapa omakotitalon ostaminen). Lähdin siis melko ennakkoluulottomasti mieheni seuraksi pienelle roadtripille Etelä-Saksaan, pääkohteena DTM:n (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) Hockenheimin päätöskisat. Autolla liikkuminen luo matkaan tietynlaista vapautta pysähdellä, missä haluaa. Lennot varasimme noin kuukautta ennen reissua SAS:ilta Helsinki-Vantaalta Stuttgartiin ja takaisin lyhyellä välilaskulla Arlandassa molempiin suuntiin reilulla 200 €:lla/henkilö. Finnair lentää myös suoraan, mutta ainakin meidän lentopäivinä 12. ja 17.10. Finnair olisi ollut lähes 100 € kalliimpi/henkilö. Minulle kisat olivat pakollinen osa ohjelmaa, jonka jälkeen pääsi jatkamaan ”normaalia” ohjelmaa kuten nähtävyyksiä ja shoppailua.

Stuttgartin lentokentältä vuokrasimme reiluksi kolmeksi vuorokaudeksi (eli neljä päivää) pienehkön Fordin, josta maksu oli 40 € + navigaattori 40 € sekä bensat 50 €. Onneksi otimme aluksi kalliilta tuntuneen navigaattorin, jotta Metzingenin OutletCityyn, Heidelbergiin, Hockenheimiin, Karlsruheen ja takaisin Stuttgartiin ajaessa ei tarvinnut arpoa ja ajaa harhaan. Isommilla teillä ja kaupunkien keskustoissa oli paljon tietöitä ja olisimme varmasti hajaneet harhaan monta kertaa ilman navigaattoria. Kirjoitan eri postauksen näiden paikkojen nähtävyyksistä ja ostoksista myöhemmin.

 

Huomioita autokisoista

DTM on siis kansainvälinen rata-autoilusarja. Viikonloppuna on aina kahdet kisat ja kahdet aika-ajot. Tällä kaudella tallit ovat olleet saksalaiset Mersu, BMW ja Audi ja kuskeja on 18. Olin altistunut kisoille jo kotona netistä, kun puoliso niitä katsoi ja minä puuhailin omiani, joten tiesin, millaista menoa odottaa. Joskus teininä katsoin vielä formuloita ja paria muuta lajia televisiosta, mutta sen jälkeen olen vältellyt urheilun seuraamista. Lauantaina ehdimme paikalle reilusti ennen aika-ajoja, minkä jälkeen oli pari tuntia aikaa kiertää aluetta ja syödä ennen kisoja, mutta sunnuntaina ruuhka Hockenheimiin Heidelbergistä oli niin paha, että näimme vain viisi minuuttia aika-ajoista. Hockenheimringin pysäköintialueelta kävelee rauhallisen metsikön läpi ja moottoritien yli lähes puoli tuntia kisapaikalle. Varikkoalueelle emme ostaneet lippua, koska mies kävi viime vuoden Nürburgringin kisoissa jo backstagella. Tosifaneille varikko onkin suositeltava lisä lippuun. DTM:n lisäksi ohjelmassa oli myös Formula 3:n, DTM Classicsin ja GT4:n kisat sekä Red Bullin näytösluonteista driftausta. Alueella on myös museo, jossa kävimme vain aulassa, mutta sieltäkin tarttui mukaan pari tiedonjyvästä. Hockenheimringin nopeusennätys on Formula 1:ssä ajettu 330 km/h. Nopeinta kierrosta formuloissa pitää hallussaan Kimi Räikkönen vuodelta 2004, keskinopeus reilut 230 km/h. DTM:n nopeudet jäävät formuloista jälkeen koska autot pohjautuvat henkilöautoihin. DTM:n vastaava keskinopeus/kierros on n. 171 km/h. Suomalaiskuskeista Mika Häkkinen on ajanut DTM:ää vuosina 2005-2007.

Varsinkin sunnuntain kisapäivä oli ruuhkainen, mutta kisat sujuivat positiivisessa hengessä ahkerasta olutmyynnistä huolimatta (emme havainneet yhtään humalaista henkilöä), ruoat eivät loppuneet kesken monista kojuista ja katsojien ikäjakauma oli vauvasta vaariin. Minusta ei autonaista tule varmaan koskaan, mutta ajoittain pystyin ymmärtämään, miltä urheiluhuuma penkkiurheilijoista voi tuntua. Sunnuntain kisan ja kisakauden päätöksen kunniaksi aurinkoisen helteisessä Hockenheimissa nähtiin vielä ilotulitus. Kauden voitti tänä vuonna britti ja päätöskisan saksalainen (minulle se oli oikeasti ihan sama). Mieheni on puhunut jo ensi vuoden kisaviikonlopusta, johon voisi yhdistää loman Berliinissä, mutta itse en ole vielä varma. Ainakin mies selitti minulle kisoissa lajin sääntöjä ja tapahtumia väsymättömästi, mutta mietin, mitä kaikkea ehtisin kisapäivän aikana tehdä kaupungilla.

Huomioita saksalaisesta ajokulttuurista

Perjantai-iltana oli matkamme ainoa koettelemus ja epätoivon hetki, kun matelimme noin kahdeksan kilometrin mittaisessa ruuhkajonossa ja lähes puolitoista tuntia extraa pitkin A81:ä Stuttgartista Heidelbergiin. Radiossa kuulutettiin ruuhkista useamman kerran ja saimme tietää, että 6 km:n ruuhka kestää noin tunnin. Teillä oli paljon tietyömaista johtuvia liikennejärjestelyitä, samoin Stuttgartissa ja Karlsruhessa. Heidelbergissä emme onnistuneet löytämään tyhjiä tienvarsipaikkoja autolle, vaikka olimme siellä perjantaista maanantaihin, vaan käytimme parkkihalleja. Menetin sydämeni Heidelbergin vanhallekaupungille ja maisemille Heidelbergin linnasta ja Königstuhlista aivan täysin, ja kaipasin Heidelbergin katuja vielä Stuttgartissa. Fordimme ei ollut kiihtyvyydeltään suuri ajoelämys, kun isommilla saksalaisautoilla olemme aiemmilla autonhaku- tai lomamatkoilla menneet hetkittäin parhaimmillaan 220-230 km/h. Tällä matkalla ajoimme vain päiväsaikaan ja liikennettä oli niin paljon, että tuollaista vauhtia ei olisi edes voinut mennä.

Suomalaiseen ajotapaan verrattuna meitä ihmetytti välillä tapa vaihtaa päättyvältä kaistalta viereiselle vasta aivan viime hetkellä ja muutenkin yllättävät kaistanvaihdot tai paremminkin liukumiset kaistojen yli. Parkkihallin etsintä sai Heidelbergissä nähtävyyksiin mennessä pari kertaa jo koomisia piirteitä, ja köysiradan ala-aseman ja parkkihallin etsimisen sijaan päätimme ajaa suoraan ylös kukkulan päälle autolla. Autottomuudessa ja autonkäytössä on kummassakin puolensa. Maanantaina autoa palauttaessa olimme helpottuneita, että kaikki meni hyvin, auto säilyi kolhuitta ja kuljimme seuraavat pari päivää tyytyväisenä ja huolettomana kävellen ja ratikalla.

 

Auf Wiedersehen! Seuraavassa osassa tarkemmin nähtävyyksistä ja ostoksista Baden-Württembergissä. Edellisen osan voit lukea täältä. 

Onko sinulla vinkkejä, mihin matkakohteeseen ehdottomasti kannattaa vuokrata auto? Entä Saksan-vinkkejä? Meillä on vielä muutama Saksan osavaltio käymättä. Itse suosittelen varsinkin viini- ja linna-alueita Saksan jokien varrella tai Berliiniä ja Müncheniä. Heidelbergistä tuli uusi suosikki kaupunkikohteiden joukkoon. Ota blogini seurantaan Facebookissa tai Instassa. Kirjoittelen matkoista, lifestylesta, terveydestä, treenistä ja joogasta sekä hyvinvoinnista.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.