VALIKKO

Lentävä joogamatto

26.10.2018 16:56

Etelä-Saksassa autolomalla: Nähtävyyksiä Heidelbergissä, Stuttgartissa ja siinä välillä

Metzingen OutletCity

Etelä-Saksassa autolomalla-sarja on edennyt päätösosaan. Tällä kertaa tarkemmin suosikkipaikoistani ja Baden-Württembergin nähtävyyksistä pienellä road tripilla. Edelliset osat löydät täältä ja täältä.

Metzingen

Yllä olevat kuvat ovat Metzingenin OutletCitysta hieman Stuttgartin ulkopuolella. Me ajoimme sinne vuokra-autolla Stuttgartin lentokentältä puolisen tuntia suuntaansa, mutta myös shuttle bus liikennöi sinne ja takaisin. OutletCity ei ole mikään yksi iso kauppakeskus, vaan Metzingenissä on siis katuja täynnä merkkivaatekauppoja, suorastaan halleja ja pienempiä myymälöitä. Vietimme ”kylässä” aikaa reippaat kolme tuntia puhtaasti kaupoilla ilman kahvi- ja ruokataukoja. Auto jätetään parkkihalliin ja sitten poukkoillaan kävellen ulkona, mihin mieli halajaa. Liikkeitä ja brändejä löytyy monenlaisille kuluttajille ja kukkaroille, naisille ja miehille, aina VeroModasta, Nikesta ja Espritistä Pradaan, Swarowskiin ja Michael Korsiin asti. Itse olisin voinut ostaa puoli kauppaa Tommy Hillfigeriä, Guessiä ja Desigualia tyhjäksi, mutta olimme liikkeellä pelkillä käsimatkatavaroilla. Tyydyin siis vähempään ja jätin tilaa myös pienille shoppailuille Heidelbergissä ja Stuttgartissa. Alennusprosentit Metzingen OutletCityssa olivat yleisesti noin 30-70. Ostin Hillfiger Sportin teknistä kangasta olevat siniset jumppatrikoot ja punaisen jumppatopin (yhteensä 90 €), urheilumallistoon en ole törmännyt Suomessa. Guessilta mukaan tarttui neule 49,90 € (ovh 69,90 €) ja melkein aurinkolasitkin, tosin jouduin jo Hockenheimin kisoissa ostamaan halpislasit, kun kaikki viidet arskani unohtuivat Suomeen. Outlet-intoilijoille tiedoksi, että Suomen ensimmäinen varsinainen Outlet-kylä Zsar avaa marraskuun lopussa Vaalimaalla. Onneksi Kymenlaaksossa asuu kavereita, joten Zsariin tule varmasti mentyä lähikuukausina. Pidän merkkituotteista, mutta en halua yleensä maksaa täyttä hintaa niistä.

Königstuhl, Heidelberg

Heidelbergin linna

Heidelberg

Stuttgartin lentokentältä ajoimme Metzingeniin, ja sitten Stuttgartin ohi pohjoiseen Heidelbergiin. Heidelbergistä oli lyhyt matka Hockenheimin DTM-kisoihin, mutta minulle reissun kohokohta autokisojen sijasta oli Heidelberg. Heidelbergin vanhakaupunki on kaunis, ja siellä on keskisuurelksi kaupungiksi yllättävän paljon ihmisiä, kauppoja ja ravintoloita. Neckar-joki halkoo kaupunkia, ja joen ylittävä Alte Brücke (Vanha silta) on yksi päänähtävyyksistä ja rauhoitettu kävelylle. Köysiradan, auton tai kävelyn avulla saavutettavissa on jyrkästi vanhastakaupungista ylös lähtevä kukkula, jossa ensimmäinen etappi on osittain tuhoutunut linna ja kukkulan päällä noin 550 metriä merenpinnasta komeileva Königstuhlin näköalapaikka. Aivan henkeäsalpaavat maisemat. Me osuimme paikalle noin klo 17-19, jolloin näimme myös auringonlaskun Heidelbergin kattojen yllä. Kaunista. Linnan ulkoalueelle pääsee ilmaiseksi, mutta sen sisäosiin ja opastetulle kierrokselle on maksu. Königstuhlin näköalapaikalla on lähistöllä iso parkkipaikka ja lasten leikkipaikka, ja aivan tasanteen vieressä köysiratapysäkillä ulkokahvila. Alhaalla vanhassakaupungissa on maisemien ihailun vastapainona paljon kauppoja, mm. Saks Fifth Avenue-tavaratalon Off 5th-outlet, samoin Stuttgartissa, ja miehenikin pääsi vihdoin shoppailun makuun paita- ja sukkaostoksille. Minä ostin Moschinon pipon puoleen hintaan.

Philosophenweg, Heidelberg

Nähtävän arvoista Heidelbergissä on myös Philosophenwegin näköalapaikka ja trooppinen puutarha.  Tässä kohtaa kaupunkia ilmasto ja maaperä on samantyyppinen kuin Italiassa, ja täällä läheisen yliopiston professorit, filosofit ja opiskelijat ovat käyneet kävelyillä jo 1800-luvulla (Filosofien tie). En ole perisaksalaisten schnitzeleiden ja röstiperunoiden ystävä, mutta valitsimme monta kertaa hyvin saksalaisia ravintoloita (mm. Perkeo). Heidelbergissä ja Stuttgartissa on myös suositun Hans im Glück-ketjun burgeripaikat, ja Heidelbergissä viimeisenä iltana tungimme täpötäyteen ravintolaan koristekoivujen katveeseen. Paras ruoka Saksan-matkalla oli Stuttgartissa syöty kurpitsapasta ja paras olut pohjoissaksalainen Beck’s Gold. Rakastan sitä, miten ulkomailla ihmiset ruokailevat ravintolassa ja täyttävät ne myös sunnuntai- ja arki-iltaisin. Suomessa tuntuu ainakin pk-seudun ulkopuolella, että vetäydytään iltaisin vain kodin suojiin.

Karlsruhe

Heidelbergistä ajoimme noin 45 minuutin matkan Karlsruheen. Karlsruhessa teimme pienen ruokastopin matkalla Stuttgartiin. Välttelimme muutama päivän aiemmin ruuhkautunutta A81:stä ja ajoimme nyt A5:ta. Katsoin netistä ennakkoon, että Karlsruhessa on vanha kaupunginosa nimeltä Durlach. Teimme pienen kävelykierroksen tällä kaupungin vanhimmalla alueella. Söimme peruspizzat ja minä herkuttelin jälkiruoaksi vielä italialaisen mamman gelatolla. Linnan ja sitä ympäröivän puiston katsoimme vain vauhdista auton kyydistä, koska uskomatonta mutta totta, tienvarsipaikkoja ei tässäkään kaupungissa ollut vapaana aivan lähistöllä. Parkkihalli ja isompi viivytys ei houkutellut, koska auton palautus oli saman päivän iltapäivänä Stuttgartin lentokentälle.

Jos minulla olisi auto, se voisi olla joku tällainen ihan överi

Stuttgart

Stuttgartissa must-vierailukohteiksi voidaan laskea Mersun ja Porschen museot. Koska mieheni on jo vuosia sitten Mersu-museossa vieraillut ja hän on nykyään Bemari-mies, tyydyimme Stuttgartissa rauhallisiin puisto- ja ostoskatukävelyihin. Stuttgartin vanhan linnan osavaltiomuseossa tosin vietimme lähes kaksi tuntia, kun perusnäyttelyyn oli mukavasti ilmainen sisäänpääsy. Kävimme myös läheisessä Böblingenin pikkukaupungissa katsastamassa paikat. Mieheni vietti siellä yhden kesän opiskelijaharjoittelussa 10 vuotta sitten, ja esimerkiksi hänen silloinen asuintalonsa oli purettu. Tarkoitus oli käydä myös Böblingenin Mineralthermenissä (kylpylä), mutta jänistimme viime hetkellä – en todellakaan pidä saksalaisesta tavasta saunoa ja kylpeä altaissa alasti sekasaunoissa ja -altaissa. Uimapuvun käyttö on kielletty, vaikka epähuomiossa rikoimme tätä kieltoa Heidelbergin hotellimme saunassa (siis miten pitäisi rentoutua, kun vieras, vastakkaista sukupuolta oleva alaston ihminen on samassa saunassa?). Harmi, sillä muuten menen mieluusti aina kylpylään, jos sellainen on lähellä, mutta uimapuku päällä.

Stuttgart oli positiivinen yllätys, koska en odottanut oikein mitään kauniin Heidelbergin jälkeen, mutta siellä olikin paljon vanhoja rakennuksia, puistoja (muun muassa uuden linnan vieressä) ja minulle  lemppareiksi muodostuneet Zaran, Desigualin, Mangon ja Off 5th:n myymälät. Miehelleni reissun kohokohdat olivat Böblingenin-muistelot ja DTM-kisat. Pidimme kovasti NH Hotels Heidelbergistä (jopa kuntosali löytyy, jonne ehdimme kerran tekemään reippaan puolen tunnin treenin), mutta Stuttgartin ysärihenkisen Novum Hotel am Bahnhofin paras anti oli sijainti rautatieasemaa vastapäätä ja suora käynti maan alle ja ratikkaan sekä lentokentän että Böblingenin suuntaan.

Lopuksi lämmin kiitos suomalaiselle koululaitokselle, Jyväskylän Ammattikorkeakoululle sekä Jyväskylän yliopistolle monipuolisesta kielitaidostamme, vaikka ainakin oma huippuni saksan taidossa oli kymmenisen vuotta sitten gradua tehdessä. Sen jälkeen olen käyttänyt saksaa harvoin. Pystyin ja kykenin, vaikka englanti onkin suuri rakkauteni. Onneksi dyykkasin Heidelbergistä saksankielisen pokkarin, jota aloin lukea jo lentomatkalla. Olen opiskellut viime aikoina espanjaa, ja aikuisena kielen oppiminen on ainakin ilman kokeita hitaanpuoleista mutta myös rennompaa kuin nuorena tyttönä. Perfektionisti tosin olen edelleen ja olen omille kielivirheilleni aika armoton. Jos osaa englantia, Saksassa pärjää kyllä silläkin, mutta saksan taito saattaa auttaa monessa Euroopan maassa, jos esimerkiksi tarjoilija ei puhu englantia.

Sinua voisi kiinnostaa myös kootut matkamuistoni Euroopasta, edellinen ulkomaanmatkani Barcelonaan, tai kaikkien aikojen luetuin matkajuttuni New Yorkista.

Seuraa Facebookissa @lentavajoogamatto, Instassa @lentavajoogamattoblogi ja Blogit.fissa.

Mihin sinä matkustit viimeksi?

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.