VALIKKO

Lentävä joogamatto

17.7.2018 16:23

Ihana ja kamala Barcelona aikuisporukassa, osa 1: Jalkapalloa, upeaa arkkitehtuuria ja rantaelämää

Lähisukulaisteni syntymäpäivien kunniaksi he saivat päättää, mihin reissaamme, ja keräsimme porukalla kolehdin lentoihin. Matkaan lähti myös avopuolisoni. Jalkapallon sekä viinin ja oluen ystäville valikoitui kohteeksi Barcelona, kaupunki jossa voi myös hienosti yhdistää ranta- ja kaupunkilomaa. Kohde sopi myös minulle, koska olen aiemmin ollut Espanjassa kolmesti vain pienemmissä kohteissa (Costa del Sol ja Gran Canaria), ja koska aloin opiskella espanjaa viime syksynä opistossa, pääsin puhumaan muutamia fraaseja espanjaa ja pätemään kulttuuritietämykselläni. Barcelona on Katalonian pääkaupunki ja pääasiassa siellä puhutaan katalaania, mutta espanjastakin on hyötyä.

Finnairilta löytyi huhtikuussa 184 euron menopaluu/henkilö ja netistä edullinen kolmen huoneen asunto L’Exaimplen kaupunginosasta. Olen käynyt aika monessa suurkaupungissa viikonloppureissuista aina kahden viikon lomamatkaan asti Pekingissä ja kolmen viikon kielikurssiin asti Berliinissä. Roomasta ja Barcelonasta sain ennakkoon tuttavilta monta varoitusta taskuvarkaista, mutta Roomassa lompakkovarkaus sattui ystävälle ja Barcelonassa omalle kohdalle. Sain lopulta myös suurkaupunkiähkyn, menee varmasti ainakin vuosi ennen kuin kykenen taas lähtemään jonkin suurkaupungin sykkeeseen. Om Shanti om.

Keskiviikko 11.7.
Menolento Helsingistä lähti aamulla 5.40 ja koska ajoimme yötä myöten autolla Keski-Suomesta, emme menneet tiistaina nukkumaan ollenkaan. Barcelonaan saavuimme ennen yhdeksää paikallista aikaa ja kävimme parissa lentokentän terminaali 1:n monista kaupoista. Naturasta ostin mm. olkihatun ja joogahenkisen kassin ja joogakortit. Kaupunkiin noin 15 kilometrin päähän saavuimme taksilla (30 €) ja odottelimme kahvilassa aamiaisella reilun tunnin BBarcelona Apartmentsin asuntoon pääsyä. Torkahdimme lentokoneessa vain muutaman kerran, joten ensimmäisen päivän ohjelmaksi riittivät syöminen sekä kahvi- ja olutpaikat, La Sagrada Familia-kirkko ulkoa ja 2 kilometrin kävely sieltä takaisin asunnolle. Ennen kirkolle menoa ostimme jokainen 10 kerran metrokortit, jotka riittivät meille suunnilleen neljäksi päiväksi ja kävivät myös bussiin ja tramiin. Sagrada Familiaan emme halunneet jonottaa emmekä myöskään maksaa noin 40 euroa opastetusta kierroksesta. Miehen kanssa raahauduin illalla vielä lähistölle syömään, vaikka pelkäsin nukahtavani ravintolan pöytään. Seuraavana yönä nukuimme univelat pois, vaikka noin 30 asteen lämpötilojen takia asunnossa oli melko kuuma ja oli jatkuvasti pidettävä päällä tuuletinta tai olohuoneen ilmalämpöpumppua tai jätettävä master bedroomin ikkuna auki. Liikenteen ja ihmisten äänet kantautuivat kadulta asuntoon. Suurkaupungissa on vain hyväksyttävä tietty melutaso.

Torstai 12.7.
Aamupala ja pikakahvit asunnossa, onneksi kulman takana oli aina ruokakauppoja tai kioski. Ostimme netistä ennakkoon liput Camp Noun stadionille ja museoon (25 €), missä vietimme välipala, lounas ja shoppailu mukaan luettuna 3,5 tuntia. En seuraa mitään urheilulajia eikä oma mieskään jalkapalloa, mutta museo, stadion ja kauppa olivat koko porukan mieleen ja n. 90 000 katsojaa nielevä FC Barcelonan kotistadion massiivisuudessaan vaikuttava. Pelaajien pukuhuone oli suljettu tuona päivänä, koska uuden pelaajan Arthur Melon pelaajaesittelyä ja vaatteidenvaihtoa varten tarvittiin hieman yksityisyyttä. Illalla asunnolla käänsimme television sattumalta FC Barcelonan omalle kanavalle, jossa seurattiin Arthurin sopimusten allekirjoitusta, esittelyä puku päällä ja peliasussa ja pressitilaisuudessa. Aikamoinen mediaspektaakkeli. Stadionin jälkeen veimme museokaupan ostokset asunnolle ja huilasimme. Illalla lähdimme koko porukka muutaman metropysäkin päähän Collblancille ja sen vastapäätä olevaan Mango Outletiin ja lähistön kaupoille. Minulla meni Mangossa aikaa tunti, koska siellä oli myynnissä sellaistakin, mitä ei ollut Vantaan Jumbossa kesäkuussa tai mitä en verkkokaupasta viitsinyt tilata, ja miehet kävivät sillä aikaa oluella ja FC Barcelonan kaupassa. Mangosta ostin t-paitoja ja kesämekon ja Farolasta t-paidan ja mekon. Illalla söin vielä tapaksia ja mies hampurilaisen pubissa omassa kaupunginosassa.

Perjantai 13.7.
Barcelonetan ranta, olympiakylä vuoden 1992 olympialaisista ja vanhakaupunki vuorossa. Ainoa päivä, kun olimme liikkeellä ilman huilia hotellilla koko päivän eli n. klo 10-20. Söimme välipalaksi patatas bravas (lohkoperunat mausteisella majoneesilla) ja paikallista olutta ja myöhemmin mereneläviin painottuvan lounasmenun rantaravintolassa (n. 14,50 €). En koko aikana oppinut kulkemaan kaupungissa lähikortteliamme ja lähintä metroasemaa lukuun ottamatta ja myös vanhakaupunki oli sekava jopa Google mapsille. Uimarannalla emme löytäneet pukukoppeja vaan uimapuvut piti vaihtaa rannan wc:ssä, mutta ravintoloita ja muovipussista juomia myyviä kulkukauppiaita oli paljon. Tsekkasimme myös Las Ramblasin kävelykadun eteläosan eli meren puolelta. Ramblan turistiravintolassa emme älynneet kysyä sangrialasin kokoa ja kaikille neljälle kiikutettiin jättilasi, jossa oli tarjoilijan mukaan 0,75 litraa! Tämän jälkeen oli luonnollisesti vaikea keskittyä edes niihin muutamaan vaatekauppaan, jotka olivat heti ravintolan takana 🙂 Iltapalaksi pelkkä Sparin salaatti asunnolla, koska päivä oli pitkä.
Osa 2 täällä päivistä 4-6.

Jos haluat vinkkejä lapsiperheen matkaan Barcelonassa, lue Tässä kaupungissa tuulee aina-blogin Lauran vinkit osa 1 täältä.

Sinua voisi kiinnostaa myöa Madeira-juttuni.

Tykkää blogista Facebookissa.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.