VALIKKO

Lentävä joogamatto

18.7.2019 13:23

Kahdeksan vinkkiä Müncheniin

Hakusessa mukava mutta iso Euroopan kaupunkikohde? Kokeile Müncheniä.

Olen tehnyt kahdeksan reissua eri puolille Saksaa, joista kaksi pisintä oli opintoihin kuuluvia työharjoitteluita ja vaihtoja kestoltaan kaksi, kolme kuukautta (Frankfurt am Main ja Würzburg). Neljän reissun yhteydessä pääkohteena tai eräänä kohteista minulla on ollut München. Yliopistossa pääaineeni oli Saksan kieli ja kulttuuri. Myös mieheni on tehnyt insinööriopintojensa työharjoittelut Etelä-Saksassa, mutta naapuriosavaltiossa Baden-Württembergissä, jossa kävimme viime syksynä muistelomatkalla. Jotain siis Saksasta tiedämme ja osaamme kieltä (kielitaito tosin on harmittavasti rapistunut opiskeluajoista, sillä olen työkseni opettanut lopulta vain englantia ja ruotsia). Ja taas se fiilis tuli: Saksa on aivan loistava matkailumaa!

Tällä kertaa olin reissussa avomieheni kanssa ja pääasiallinen syy matkalle oli Norisringin DTM-kisat Nürnbergissä. Tästä myöhemmin eri postauksessa. Viime syksyn kisoista Hockenheimringillä Heidelbergin lähistöllä voit lukea täältä. Minulla ei ole kerrassaan mitään urheilulajia, jota seuraan enkä itse asiassa pidä autojen melusta enkä arvosta nopeutta. Penkkiurheilu on minulle ajan hukkaa, enkä omista ajokorttia. Lähdin reissuun siis puhtaasti matkan, seuran ja joustavuuteni takia – kun kestän autokisoja pari päivää, pääsen määräämään reissun muusta sisällöstä hyvin pitkälle.

Neljä edellistä reissuani tänä vuonna olivat yksinmatkoja, ja muistin taas, kuinka ihana on reissata yhdessä. Viime syksystä ja sen ruuhkista ja pysäköintiongelmista viisastuneena emme tällä kertaa vuokranneet autoa, vaan taitoimme kaupunkien väliset matkat osavaltion junalipulla Bayern ticketillä. Kaupunkien sisällä kävelimme sekä käytimme U-Bahnia ja S-Bahnia. Tässä tämänkertaisen reissun tärpit Müncheniin, edellisten reissujen hatarilla muistikuvilla ryyditettyinä.

Kahdeksan vinkkiä Müncheniin

1. Vanhakaupunki (Altstadt)

Tulevat Pride-juhlallisuudet näkyivät Marienplatzilla

Viktualienmarktin tori, täällä on elämää vielä viiden jälkeen iltapäivälläkin (ja Biergarten)

Shoppailua ja ruokapaikkoja

Heti lentokenttäjunan (noin 40 minuuttia ja 11,60 €/hlö S-Bahnilla) saavuttua Münchenin päärautatieasemalle heivasimme käsimatkatavarat aseman säilytyslokeroon ja kävelimme syömään vanhaankaupunkiin. Korkeintaan kuuden tunnin säilytys maksoi vain kaksi euroa, ja yksi lokero ahmaisi kahden ihmisen 8-kiloiset käsimatkatavarat ja heti lentoasemalta shoppaamani Benettonin vaatteet (olin tehokas). Juna-asemilla on myös 72 tunnin säilytyslokeroita. Olimme sopineet, että menemme illalla ystäväpariskunnan luokse ja jäämme sinne ensimmäiseksi yöksi, joten nyt piti kuluttaa aikaa kaupungilla ja odotella, että ystävät pääsevät töistä.

Kannattaa käydä ylhäällä kirkontornissa, Frauen- tai Marienkirchessä. Me kävimme tuolla 2010 syksyllä, maksu ehkä noin euron.

2. Englischer Garten

2011 Pariisin-reissun jälkeen yhteiseksi vitsiksi on muodostunut bongata näitä Temple of love-tyyppisiä paikkoja

1,5 miljoonan asukkaan kokoisessa kaupungissa ja 6 miljoonan ihmisen metropolialueella ihmispaljous voi välillä käydä häiritseväksi. Se korostuu ehkä eniten U- ja S-Bahn-asemilla ja liikennevälineissä etenkin ruuhka-aikoihin. Niinpä otimme vierailukohteeksi massiivisen Englischer Gartenin. Puolisoni ei ollut käynyt Englantilaisessa puutarhassa ja minunkin edellinen käyntini on jostain vuodelta 2008. Vähän kuten New Yorkin Central Park, Englischer Garten on valtava eikä sitä jaksa kävellen kulkea päästä päähän eikä ympäri. Menimme metrolla pysäkille, josta pääsi nopeasti lammelle ja etenimme siitä rauhallisesti ja pysähdellen määränpäänä Chinesischer Turm (kiinalainen torni) ja olutlasillisen nauttiminen pitkien pöytien ääressä ulkosalla.

3. Schwabing

Kaupunginmuuria

Varsinkin opiskelijoiden asuttama trendikäs alue, johon on helppo poiketa Englischer Gartenin yhteydessä. Täällä olisi ollut mukava poiketa kahville tai syömään, mutta olimme kuitanneet vatsat täyteen jo vanhassakaupungissa ja ystävät käskivät säästelemään iltaa varten, koska söisimme heillä. Aina, kun kaupungissa on pidempään tai siellä käy useasti, retkiä kannattaa laajentaa ydinkeskustasta kaupunginosiin.

4. Olut

Jokaisella panimolla on oma oluttupansa ja yleensä myös ravintola. Biergarteneita on myös paljon ulkosalla, ja pitkät pöydät penkkeineen ja ruokailumahdollisuus houkuttelevat rentoon oleiluun. Laske, monetko nahkahousut ehdit bongata. Tuoppeja on yleisesti myynnissä litran ja puolen litran koossa, ja pantin saa takaisin, kun lasin on palauttanut. Jos et ole oluen ystävä, valikoimissa on myös Radleria (limsan ja oluen miedompi sekoitus). Minä pyydän kesällä yleensä valkoviiniä, mutta perinteisissä ulkoilmaoluttuvissa viiniä ei välttämättä ole.

5. Jalkapallo

FC Bayern München on kaupungin kotijoukkue. Emme ole jalkapallofaneja, joten jalkapallo ei kuulunut matkaamme millään lailla. Opiskelukaverini oli samoihin aikoihin Saksan kiertomatkalla ja hän laittoi someen museokuvia. Ottelut pelataan Allianz Arenalla, jossa museokin taitaa sijaita, lisätietoa täältä. Me tyydyimme käymään vanhankaupungin fanikaupassa, josta ostimme vain karkkia ja kummipojalleni lyijykynän. Kolmikerroksisessa kaupassahan olisi ollut myös muun muassa logolla varustettuja puutarhatonttuja ja leivänpaahtimia. Anyone? Ei mahtunut käsimatkatavaroihin. Todettakoon, että penkkiurheilugeenin puuttumisesta huolimatta käynti FC Barcelonan museossa ja stadionilla penkkiurheilevien sukulaisten kanssa viime vuonna oli hieno kokemus, joten varmaan tämän stadikankin voisi vielä joskus katsastaa. En nimittäin usko, että tämä Münchenin-reissu oli viimeinen. Finnairin edestakaiset suorat lennot ovat vain noin 165 euroa, ja osavaltiossa asuu myös eräs serkuistani. Lisäksi miehen autokuume on johtanut jo useamman auton raahaamiseen Saksasta Suomeen.

Tällä kertaa kävimme Deutsches Museumissa, josta löytyi aivan kaikkea seitsemässä kerrroksessa ja minulle myös kahvinäyttely. Kahvinäyttelyssä on oma erikoiskahvien kahvilansa, mutta viimeisen puolen tunnin aukiolon aikana henkilökunta vain siivoili enkä rohjennut kysyä, vieläkö kupposen saisi. Olimme juuri käyneet varsinaisessa museon kahvilassa/ravintolassa, jota riivasi sama raivokas ja poukkoileva siivoaminen, ja esimerkiksi sämpylöitä oli enää yksi ja mitään muuta suolaista ei tarjolla enää ollut. Sisäänpääsy saksalaisittain korkea 14 euroa, varaa tänne ainakin kolme tuntia aikaa (silti jää useampi kerros kokematta).

Aiemmilta reissuilta mies suosittelee BMW-museota ja minä Bier- und Oktoberfestmuseumia (Olut- ja Oktoberfestmuseo).

6. Nymphenburgin linna ja Botanischer Garten (kasvitieteellinen puutarha)

Linnassa kävin 2008 ja nyt siitä ei minulla kuvia ole. Germanistina olen nähnyt Neuschwansteinit, pienempiä linnoja muun muassa Tanskan Egeskovissa sekä Versaillesin, joten hienoja ovat mutta hermothan siellä muiden turistien vanavenessä kiertäessä menee. Rakastan sitä vastoin aakeita laakeita ja hyvin hoidettuja puutarha-alueita. Kasvitieteellisen sisäänpääsymaksu 5,50 euroa/aikuinen.

7. Bahnhofsviertel (Asemakortteli)

Tämän alueen trendikkyyden tajusin vasta alkaessani kirjoittaa tätä juttua, sillä matkajutuissa tapanani on googlettaa, mitä kaupungista on kirjoitettu muualla. Iltalehden viimevuotisen jutun mukaan tämä on Euroopan trendikkäimpiä kaupunginosia! Hotellivalintamme perustana oli vain sijainti lähellä rautatieasemaa, sillä lentokentälle piti lähteä viimeisenä aamuna heti kahdeksan pintaan (lomallahan tämä on ärsyttävän aikaisin). Siis vapise Berliinin Kreuzberg! Kieltämättä, kun tulimme reissumme loppupäässä takaisin Müncheniin kahdeksi yöksi ja etsimme hotelliamme iltayhdeksältä, hotellivalinta alkoi hieman mietityttää, ja mies vannoi että ruokaa dönerpaikan tiskiltä odotellessa vieressämme asioi myös narkkari.

Iltalehden kuvaus on kyllä osuva: Münchenin päärautatieaseman ympäristöä kutsutaan välillä Pikku-Istanbuliksi, niin paljon sieltä löytyy etnisiä ravintoloita ja myymälöitä. Rautatieaseman tuntumasta löytyy myös ruokakauppoja, jotka ovat auki pitkälle iltaan sekä sunnuntaisin – aikoihin, jolloin kaupungin muut myymälät ovat kiinni. Klassista baijerilaiselämystä etsivien kannattaa puolestaan pistäytyä Augustinerkeller-oluttupaan, jonka terassi on yksi kaupungin laajimmista. Kävelimme kyseisen oluttuvan ohitse viimeisenä iltana kun tsekkasimme oluttuvan takana sijaitsevan kauniin kirkon, mutta mieleni ei tehnyt olutta, vaan cappuccinoa, jonka nappasin hotellimme Astorin automaatista sen jälkeen, kun olin jumittanut läheisen Lidlin kassajonossa hankkimassa ilta- ja aamupalaa.

8. Matkaile Baijeri-lipulla

Suositeltavia retkikohteita Münchenistä ovat ehdottomasti Neuschwannsteinin linna (Disneyn logossa oleva linna muutes) ja Itävallan puolella sijaitseva Salzburg. Bayern ticketiä on myynnissä lippuautomaateissa (ihan väliasemienkin) sekä juna-asemilla. Hinta henkilöä kohti on sitä edullisempi, mitä useampi sillä matkustaa. Me matkasimme kahdestaan, joten lippu oli aina 25 euroa, jolloin pisinkin, yli kolmen tunnin, junamatka Münchenistä Würzburgiin, maksoi vain 12,5 euroa/henkilö. Lippu on voimassa seuraavan päivän aamuyöhön asti, ja pidempien välimatkojen lisäksi se käy kaupungin sisäiseen liikenteeseen ja kaikkiin kulkupeleihin. Lippu ei käy nopeimpiin ICE-juniin, mutta meillä ei ollut kiire ja matkustimme mielellämme edullisemmin paikallisjunilla. ICE-junat näyttivät olevan tuplasti kalliimpia. Paikkavarausta paikallisjuniin ei tule. Ainoastaan sunnuntai-iltana DTM-kisoista etelään palatessa jouduimme istumaan lattialla matkan alkutaipaleen. Jos liikut muissa Saksan osavaltioissa, niissä kaikissa on käytössä osavaltioliput. Jos reissaat jonkun kanssa kahdestaan tai porukalla vain kaupunkien sisällä, yhden päivän Tageskarte maksaa itsensä nopeasti takaisin.

Joku ihana rentoushan tuolla Etelä-Saksassa kiehtoo. Onko Saksa sinulle tuttu maa? Uusimmista postauksista pysyt parhaiten kärryillä tykkäämällä Fb-sivustani. Pari Saksa-juttua vielä tulossa.

Kommentit

• Nimetön Nimetön

Joo, Allianz Arena on ehdottomasti käymisen arvoinen paikka.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.