VALIKKO
20.10.2018 13:35

Kuukauden kirja: Ihana herkkyys.

Suwi Bowellan: Ihana herkkyys – Rikasta elämää kaikilla aisteilla. (Hidasta elämää-sarja, Otava 2018).

Seuraan somessa Hidasta elämää-yhteisöä, ja luin nyt kolmannen HE:n mielen hyvinvointia käsittelevän teoksen. Kirjoja sarjassa on jo toistakymmentä. Huomasin Suvi Bowellanin luennon Vinkkejä hyvinvointiin ja Ihana herkkyys-kirjastaan somesta ja se on edelleen katsottavissa Facebookissa.

Erityisherkkä kokee ja aistii voimakkaasti. Olen luonteeltani pohdiskeleva introvertti, ja saatan ajatuksiini vaipuneena viettää välillä pitkiäkin aikoja pääni sisällä. Olen aina ollut paljon asioita paljon suunnitteleva ja miettivä persoona ja kiinnostunut psykologiasta ja ihmissuhteista. Olen kuitenkin myös hyvin utelias ja elämyshakuinen. Vuosien varrella olen opiskellut hyvin sosiaalisiin ammatteihin opettajaksi ja myöhemmin liikunta-alalle. Kun ryhmäliikunnanohjaus ja personal trainerin työ alkoi tuntua liian rankalta päivätyön ohessa ja se maailma oli nähty, löysin joogan. Elämyshakuisena ja tavoitteellisena ihmisenä aloin tietenkin myös ohjata joogaa hyvin pian. Olen ehkä virheellisesti kuvitellut, että olen hyvin sosiaalinen, kun se olikin vain työn roolin vaatimaa opeteltua sosiaalisuutta. Kuten Anna Puu viime aikoina on puhunut uupumuksestaan ja laulajan ammatista, opetus- ja ohjaustyökin on sellaista, missä annat itsestäsi koko ajan ja joskus se, mistä ammentaa, voi loppua. Toki esiintyvä työ ja yleisö tai asiakkaat myös antavat paljon. Läsnä on kuitenkin jatkuvasti suuri energialataus, tilanteen lukeminen ja heittäytyminen tilanteeseen vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Tämä vie (erityis)herkältä valtavasti energiaa. Jokainen tarvitseekin enemmän tai vähemmän hetkiä, jolloin voi vain olla yksikseen ja tehdä jotakin rentouttavaa ilman vaatimuksia. Ennaltaehkäisy on parempaa kuin totaalisen uupumuksen korjaaminen. Oma tavoitteeni ja haasteeni sopivan ajankäytön kanssa on Suvi Bowellanin sanoin tämä:

On hyvä tunnistaa, milloin oma taipumus vetäytyä yksinoloon ei palvele parhaalla mahdollisella tavalla. Toiseen ihmiseen tukeutuminen tekee hyvää.

(Suvi Bowellan)

 

Ihana herkkyys-kirja on jaettu seuraaviin osiin:

Mitä erityisherkkyys on,

Terveen minäkuvan tärkeys,

Rakas herkkä keho,

Luova ja rikas mieli,

Uskomukset muokkaavat elämää,

Erityisherkän superaistit,

Tunteiden voima,

Erityisherkkyys ja henkisyys ja

Vinkkejä hyvinvointiin.

 

Nykyaikana mielen hyvinvoinnista puhutaan niin paljon, että tuntuu että diagnooseja ja lääkityksiäkin on joka lähtöön. Kirjasta löytyy viittaus kahteen netistä löytyvään testiin erityisherkkyydestä, voit tehdä testit tästä. Sain testeistä korkeat pisteet, ja vastaukseni kysymyspattereihin olivat erilaisia kuin muutama vuosi sitten testejä tehdessäni. Tai ehkä uskalsin nyt vastata kysymyksiin rehellisesti ilman rooleja. Minä ymmärrän erityisherkkyyden niin, ettei se ole vika eikä sairaus, vaan ominaisuus. Nykymaailmassa ei ole ihme, jos useampikin ihminen tuntee olevansa herkkä jatkuvien aistiärsykkeiden, kiireen ja vaatimusten keskellä. Siedän nykyään todella huonosti kirkkaita valoja, taustamusiikkia, ihmispaljoutta, vahvoja tuoksuja ja kovaäänistä liikennettä, rakennustyömaita tai puhetta ja riitelyä sekä monen asian yhtäaikaista tapahtumista. Saatan kesken työpäivää miettiä, milloin pääsen kodun rauhaan, vaikka pidänkin työstäni. En ymmärrä, miksi kukaan haluaa kuulla yksityiskohtia brutaalista toimittajamurhasta tai olla väkivallan kanssa tekemisissä vaikkapa peleissä. Hankin vastamelukuulokkeet selviytyäkseni bussimatkoista ärsyyntymättä ja rakastan hiljaisia tekemisen hetkiä luokkahuoneessa. Lukiessani kirjaa nyökyttelin jokaiselle kohdalle, kun siinä käsiteltiin (erityis)herkälle ominaisia toimintatapoja:

peruutat suunnitelmia (varsinkin sosiaaliset menot),

lähdet juhlista aikaisin (koti ja tuttu ympäristö on rauhoittavaa),

välttelet puhelimeen vastaamista ja asioiden hoitamista puhelimitse,

katoat tutkalta hetkeksi eikä sinusta kuulu pihaustakaan pariin päivään (myös viestisovellusten, somen ja uutisten seuraaminen tekee mieli lopettaa välllä)

tarkkailet ihmisiä ja teet erilaisia havaintoja

hankit ystäväksesi sosiaalisen ihmisen

sinulla on tapana mennä lukemaan tai tekemään töitä kahvilaan (siellä voi olla ihmisten keskellä mutta kuitenkin itsekseen)

valitset seurasi tarkkaan (olet parhaimmillasi kahdestaan ystävän tai tutun kanssa, mutta isossa ryhmässä jäät helposti tarkkailijaksi) ja

vietät mielelläsi aikaa yksin (myös yksin matkustelu on mieluista).

 

Kirjoittaja Suvi Bowellan huomasi olevansa erityisherkkä vajaa kymmenen vuotta sitten ja järjesteli elämäänsä sittemmin uusiksi. Esimerkiksi kiivastahtinen työ yrityksessä ja avokonttorissa työskentely ei sopinut hänelle. Luennoitsijana, kouluttajana ja energiahoitajana hän antaa kirjassa paljon itse testaamiaan ja asiakkailleen toimineita vinkkejä. Monesti hyvinvointivinkit ovat aika yksinkertaisia, mutta meidän on monesti vaikea noudattaa niitä tai olemme toimineet ”väärin” jo niin pitkään, että itseään on ensin työstettävä paljon tai törmättävä seinään kunnolla. Minä olen reagoinut elämän muutosvaiheisiin aina hyvin rajusti ja jättänyt joitakin aikuiselämän asioita kokonaan tekemättä, mutta saanut myös paljon aikaan omista epävarmuuksista ja huonosta itsetunnosta huolimatta. Heikkoa itsetuntemusta ja itsetuntoa voi onneksi kehittää ja parantaa koko elämänsä. Tämän takia luen lähes kuukausittain itsensä kehittämisestä kirjoja ja lehtijuttuja. Edelleen kuitenkin mietin, onko opettajan työ minulle sopivin ammatti. Etäpäivien lisääntyminen ja paikasta ja ajasta riippumaton työskentely opetusalalla sopii minulle todella hyvin, koska silloin saan kunnon hengähdystauon kasvokkain tapahtuvasta vuorovaikutuksesta. Pystyn lataamaan akkujani, saan parhaat ideat ja olen mukavampaa seuraa juuri etäpäivien, yksin vietettyjen hetkien tai joogaharjoitusten ansiosta. Myös bloggaaminen ja kirjan lukeminen istuu persoonalleni paremmin kuin vaikkapa takavuosien jumppien vetäminen monelle eri työnantajalle vaihtuvien asiakkaiden edessä ja paikasta toiseen säntäileminen. Liika somettaminen tekee minut levottomaksi ja tyytymättömäksi, koska käden ulottuvilla puhelimessa tai läppärillä on tarjolla aivan liikaa ärsykkeitä ja ideoita. Kokeilemalla löytyy kuitenkin itselle ja omaan elinympäristöön sopivat tavat elää Jokaisen kannattaisi olla kiinnostunut tutustumaan itseensä ja hyväksymään itsensä ja kehittämään elämäänsä sellaiseen suuntaan kuin haluaa.

 

Jos haluat lisää tietoa erityisherkkyydestä, vieraile Suomen erityisherkät ry:n sivuilla. Facebookista löytyy myös ryhmiä, joihin voi lähettää liittymispyynnön. Minua voit seurailla Facebookissa @lentavajoogamatto ja Instagramissa @lentavajoogamattoblogi.

Sinua voisi kiinnostaa myös:
Kuukauden kirja: Löydä elämän taika

Kirjasto – suomalaiselle rakas paikka

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.