VALIKKO

Lentävä joogamatto

28.10.2018 22:10

Lajikokeilu: Kiertoharjoittelu kuntosalilla

Reilut 10 vuotta olen liikkunut säännöllisesti kuntosalilla ja ryhmäliikunnassa. Elämänvaiheesta ja aikatauluista riippuen välillä ajasta riippumaton salilla käynti vie voiton, ja välillä taas omista heittelevistä energiatasoista riippumaton energinen ryhmäliikunta on ihan parhautta. Viime vuosina olen luopunut sisäpyörä- ja lihaskuntotuntien ohjaamisesta ja tullut niin mukavuudenhaluiseksi, että helposti vain joogailisin kotona ja menisin ohjaamaan ne parit sivutyönä olevat joogatunnit. Tykkään selkeästä liikunnasta, jossa ei ole muita sääntöjä kuin tehdä liikkeet hyvällä tekniikalla itseään rikkomatta ja omalla taitotasolla. Pallopelit ja tarkkuuslajit eivät ole minun juttuni. Loppujen lopuksi yli kolmikymppisenä ei voikaan enää syödä ihan mitä huvittaa milloin vain, koska aineenvaihdunta hidastuu ja teen nykyään aika harvoin napakkaa treeniä. Haluan kuitenkin pysyä sellaisessa kunnossa, että jaksan hyvin arjessa henkisesti ja fyysisesti, mahdun vaatteisiini ja pystyn tekemään ja näyttämään ohjaamassani flowjoogassa haastavat vaihtoehdot. Kiertoharjoittelutreeni on hyvä vaihtoehto lihas- ja kestävyyskunnon ylläpitoon ja kehittämiseen. Omaa tekemistä ei kannata vertailla muihin, vaan keskittyä vain tekemään niin monta hyvää toistoa kuin ehtii. Lisätsemppiä muista jumppareista toki voi hakea – tuokin jaksaa loppuun asti, no kyllähän minäkin!

Mitä?

Testasin salini Fit Äänekosken tuntivalikoimaan kuuluvaa kiertoharjoittelutuntia nimeltä 360* Workout. Tunti oli keskitasoinen 60-minuuttinen lihaskuntotreeni. Vastaavia tunteja löytyy eri nimillä joko kuntosalin tai jumppasalin puolella tehtynä. Aluksi lämmiteltiin helpoilla askelluksilla ja liikeratojen avauksilla. Sitten Marika-ohjaaja näytti liikkeet meille noin tusinalle liikkujalle. Koko kroppa tuli treenattua kiinteiden Omnia-kuntosalilaitteiden tai irtovälineiden avulla. Jokaista liikettä tehtiin 50 sekuntia putkeen ja vaihdettiin seuraavaan ilman taukoa, joten syke pysyi mukavasti ylhäällä. Kierroksen lopuksi oli tauko ennen toista kierrosta ja kunnon venyttelyitä. Liikepatteristoon kuuluivat muun muassa punnerrukset bosupallolle, dipit penkillä, köysien hakkaaminen, nyrkkeilysäkin työntäminen + kyykky, hyppy laudalle, juoksuspurtti joustovyön kanssa palkista, etuheilautus kuulalla, soutulaite, lankku ja burpeehyppy. Ohjaaja kierteli ja kannusti. Lopuksi venyteltiin seisaallaan kropan päälihasryhmät läpi.

Kenelle?

Liikkeitä pystyy varioimaan helpommiksi tai haastavammiksi. Hypyt voi muuttaa askellukseksi, tahtia hidastaa ja jos painopakkaa ei  saa tarpeeksi kevyeksi, voi laitteen sijasta esimerkiksi pystypunnertaa käsipainolla. Vipuvarsilaitteita ei tällä kertaa käytetty. Äänekoskella on erikseen myös helppotasoinen tunti. Kiertoharjoittelu sopii naisille ja miehille ja kaikenkuntoisille. Liikkeitä ei tehdä musiikin tempoon, vaan aikaa vastaan. Edellä kulkevaa kaveria vilkaisemalla voi aina tarkistaa, mikä liike tuleekaan seuraavaksi. On helppo tehdä tehokas ja itselle sopiva perstasoinen tai haastavampi treeni.

Missä?

Kuntosalien ryhmäliikuntatunnit eri nimillä (kiertoharjoittelu, circuit, kuntopiiri), seurat, kansalaisopistot. Testaamani 360* Workout-kiertoharjoittelu pyörii Ole.fit-kuntosaleilla, Äänekoskella syyslukkarissa maanantaisin klo 18-19 helppo tunti ja keskiviikkoisin 18-19 keskitason tunti.

Sarjaa tulossa vielä kokeilu YogaFunc-tunnista. Lue myös aiemmat lajikokeiluni:

Lavis

TerveSelkä

Yin

Seuraa blogiani Facebookissa, Instassa tai Blogit.fissa.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.