VALIKKO

Lentävä joogamatto

3.10.2018 22:17

Lajikokeilu: TerveSelkä

Olen nykyään intohimoinen kehonhuollon harrastaja, koska palauttavat ja huoltavat lajit ovat pohja myös muiden liikuntalajien harrastamiselle ja stressinhallinnalle. Kun liikkuvuus sekä lantion, vatsan ja yläselän lihasten tuki ovat kunnossa ja keho saa rauhallisempia harjoitteita, on tehokkaampaa ja turvallisempaa myös tehdä kovempia ja kuntoa kohottavia harjoituksia. Kun mieli rentoutuu, koko yleisolemus ja fyysinen keho rentoutuvat. Tällä kertaa kävin kokeilemassa kuntosalillani (Ole.fit Äänekoski) Mover TerveSelkä-tuntia.

Mitä?

Tunti pohjautuu Mover-konseptiin, jonka mukaan Mover TerveSelkä™ – kohennusta ryhtiin ja selän hyvinvointiin -tunti on rauhallinen matalan kynnyksen tunti, joka sopii kaikille. Tunnilla keskitytään selän hyvinvointia tukeviin voima-, kehonhallinta- ja liikkuvuusharjoitteisiin. Tunnilla harjoitellaan hyvän ryhdin ylläpitoa ja kehonhallintaa sekä –hahmotusta tavalla, jonka asiakas voi siirtää arkipäivään. Tunnille tarvitaan mukaan rennot sisäliikuntavaatteet. Tunnin lopussa rentoutuksen ajaksi voi halutessaan laittaa myös lämpimiä vaatteita tai ottaa itselleen viltin. Tunnin kesto on kuntosalista riippuen 30 – 60 min, Äänekoskella tunnin.

Kokeilemallani tunnilla liikkeitä tehtiin oman kehon painolla, kepillä ja kahvakuulalla. Tunti oli täynnä ja minä ylimääräisenä mukana, joten nappasin kylmän viileästi pumppitangon kepin tilalle. Ei hätää, sillä tämäkin ratkaisu toimi, vaikka pumppitanko onkin hieman painavampi kuin puinen keppi. Ensimmäinen biisi lämmiteltiin kepin avulla, seuraava tehtiin ilman välineitä ja myöhemmin napattiin kuula tai paino yhden jalan maastavetoon. Välillä oltiin jalkojen päällä ja välillä lattian rajassa, vatsalihaksia unohtamatta. Selän terveyteen vaikuttaa yllättävän moni lihasryhmä, esimerkiksi pakara. Liikkeitä tehtiin riittävän pitkään, jotta ehti tajuta, mistä osasta kehoa liikkeiden tulisi lähteä. Liikkeiden aikana ei hukkunut tietotulvaan eikä ohjaaja jäänyt luennoimaan, vaan liikuttiin monipuolisesti selkeiden ohjeiden mukaan. Lopuksi tehtiin lyhyitä ja keskipitkiä venytyksiä ja rentoutus. Musiikki soi taustalla eikä liikkeitä tarvinnut tehdä tiettyyn tahtiin. Ohjaaja kannusti kuuntelemaan omaa kroppaa ja tekemään sen mukaan sekä pitämään tarvittaessa taukoja. Itsensä kuuntelu ja treenaaminen itselle sopivin tavoin onkin nykypäivänä iso trendi liikkumisessa ja kehoa huoltavat lajit ovat hyvin suosittuja, jopa suosituimpien tuntien joukossa.

Kenelle?

Haastattelin tunnin ohjaajaa ja fysioterapeutti Miiaa vielä tunnin jälkeen. Tunnilla ideana on tarjota liikkujille joka kerta hieman uutta näkökulmaa kehoon ja liikkumiseen: kuinka esimerkiksi olka, lapa ja rinta ovat kytköksissä toisiinsa tai miten lonkat ja lantiokorin asento vaikuttavat lannerankaan eli alaselkään ja sen toimintaan. Syväkyykky on treeniliikkeen lisäksi paikallaan pidettynä ihan mahtava venytys- ja liikkuvuusasento. Tunti yhdistelee treeniä, kehonhuoltoa ja pilatesta. Miia suosittelee tuntia ihan kaikille viikko-ohjelmaan otettavaksi.

Itse joogaohjaajana on hauska huomata, kuinka monia joogassa olevia asentoja käytetään monilla muillakin tunneilla, muun muassa lapsiasentoa, nukkuvaa perhosta ja hindikyykkyä (syväkyykkyä). Koen, että kehonhuoltolajeissa oppii tuntemaan hyvin omaa kroppaa ja sen toimintaa, ja harjoitteista pystyy siirtämään paljon tietoa ja oikeanlaista tekniikkaa liikkumiseen arjessa, kuntosalilla tai ohjatuilla tunneilla. Liikunnan on tarkoitus saada kroppa ja pää voimaan paremmin eikä runnoa.

Missä?

Fit Äänekoski. TerveSelkä-tunnit myös Suomen muissa Ole.fit-keskuksissa tai hieman eri konseptilla monilla kuntosaleilla. Ensi viikolla lajikokeilussa Lavis, tähän mennessä ainoa tanssillinen tunti, jolla olen pysynyt kärryillä. Lue myös edellinen lajikokeilujuttuni yin-joogasta. Energistä lokakuuta! Millä sinä pysyt energisenä pimenevässä syksyssä?

Seuraa Facebookissa @lentavajoogamatto ja Instagramissa @lentavajoogamattoblogi.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.