VALIKKO

Lentävä joogamatto

23.9.2018 15:59

Lajikokeilu: yinjooga

Kokeilen ja esittelen syksyn aikana muutamia ryhmäliikuntalajeja – kehonhuolto-, lihaskunto- ja tanssitunteja. Kokeilemani tunnit ovat Erimoverin tarjontaa, mutta ovat sen verran yleisiä ja suosittuja tunteja, että saattavat pyöriä myös muualla. Ohjaan itse nykyään enää joogaa, mutta olen aiemmin opettajan työn ohella tehnyt personal trainerin ja ryhmäliikunnan ohjaajan töitä. Monet lajit ja kuntosaliharjoittelu tulivat silloin tutuiksi sekä ohjaajana että asiakkaana. Suorittajaluonteena vedin liikunnasta ja muusta elämästä kuitenkin välillä sellaisen stressin, että aiheutin omalle keholle ja mielelle monta kertaa aikamoisen ylikuormitustilan. Kehon- ja mielenhuoltolajit ovat siis lähimpänä sydäntäni ja teen niitä viikossa eniten, mutta myös selkeät ja tehokkaat hikitunnit ovat mieleeni.

Joogaa olen ensi kerran kokeillut lähes 10 vuotta sitten parikymppisenä opiskelijana. Silloin tärkeintä oli, kuinka tehokkaan treenin sai tehtyä enkä syttynyt joogaan ollenkaan, ja tärkeät meditaatio- tai loppurentoutushetket käytin tekemättömien asioiden listaamiseen mielessä. Meni vielä monta vuotta, ennen kuin tajusin joogasta saatavat monet hyödyt: liikkuvuus paranee, hermosto rauhoittuu, energiat tasapainottuvat, levottomuus vähenee, stressitaso laskee, nukkuminen helpottuu. Liikunta stressinhallintakeinona? Ei siis minulle enää vuosiin juoksu, vaan jooga. Olen kokeillut monia joogalajeja astangasta hathaan ja sivanandaan. Yiniin palaan aina uudelleen, sitä opiskelin ja sitä ohjaan viikoittain. Kun kaipaan fyysisempää yangjoogaa, lisään harjoitukseen aurinkotervehdyksiä, sotureita ja tasapainoliikkeitä. Aloitan ja lopetan rauhoittumalla hetken ja kuulostelemalla, mitä mielessä ja kehossa liikkuu. Hetken voin olla miettimättä mitään. Meditoimisen ei tarvitse olla mitään ihmeellistä, aluksi se ei ole kovin helppoakaan mutta onneksi siinä kehittyy.

Mitä?

Yinjoogassa liikkeet eli asanat tehdään rauhassa ja paikallaan, enimmäkseen lattian rajassa. Perinteisen lihasten venyttämisen sijaan vaikutetaan sidekudokseen, lihaskalvoihin, niveliin, jopa luihin ja jänteisiin. Pito on tyypillisesti 3-5 minuuttia tai pidempäänkin, joten liikkeet tehdään lempeästi ja kuulostellen. Ei ole tarkoitus mennä maksimivenytykseen eikä pakottaa kehoa mitenkään. Jos tulee kipua, puutumista tai vahvaa paineen tuntua, asanaa pitää pehmentää tai purkaa se kokonaan. Voimaa ei käytetä eikä hiki tule. Asanat keskittyvät selän taivuttamiseen eri suuntiin, lantioon ja tukkeutuneen energian virtaamiseen (lantioon ja alaselkään pakkautuu paljon tunnelukkoja ja istuvan elämäntavan jumeja). Myös ylävartaloa avataan ja herätellään. Liikkeisiin löytyy vaihtoehtoja eikä mitään hankalaa sirkustempun näköistä asentoa tarvitse tehdä. Yinjooga on hyvin palauttavaa, jopa terapeuttista. Asentoja ei tehdä musiikin tahtiin, vaikka taustalla voi soida rauhallinen musiikki. Tunnilla voi käyttää apuvälineinä tyynyä, joogatiiltä (paksu kirja tai kahvipaketti toimii myös) ja peittoa. Asennoissa voi pitää silmät kiinni ja rauhoittaa mielen hetkeen, jopa tyhjätä päätä ajatuksista. Tämä on ollut itselleni vaikeaa, mutta hyvin palkitsevaa, sillä olen joogamatolla rauhoittumista vienyt myös arkeeni.

Kenelle?

Yin sopii periaatteessa kaikille. Harjoitus voi olla fyysisesti ja/tai henkisesti palauttava. Yin ei vaadi aiempaa kokemusta joogasta. Jos on raskaana, selkä-, lonkka- tai polviongelmia tai verenpaine- tai sydäntautia, ohjaajalta saa vaihtoehtoja liikkeisiin. Kun seuraan asiakkaita tunnillani, he välillä ähkivät ääneen ja välillä ovat aivan paikoillaan rennon näköisenä ja kaikkea siltä väliltä. Yin on nykyään hyvin suosittua länsimaissa, kun on testattu lajeja jo laidasta laitaan ja huomattu joogan monipuolisuus mielen ja kehon terveydelle.

Missä?

Joogastudiot, kuntokeskukset, kansalaisopistot, joogaretriitit. Minä ohjaan yiniä Ole.Fit-kuntokeskuksessa Äänekoskella keskiviikkoisin kello 19-20.30. Netistä löytyy googlaamalla esimerkiksi Youtubesta joogaharjoituksia, voit myös tsekata huhtikuisen blogikirjoitukseni. Nettijoogapalvelut Yogaia (käytän itsekin viikoittain) ja Yogobe tarjoavat myös paljon yiniä.

Sinua voisi kiinnostaa myös aiemmat juttuni joogasta:

Miksi joogaan

Jooga- ja treenivaatteet testissä

Seuraa blogia ja tykkää Facebookissa

ja Instagramissa.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.