VALIKKO
8.11.2018 18:15

Lajikokeilu: YOGAFUNC

Mitä?

Astangajoogaan pohjautuva ryhmäliikuntatunti, jossa liikkeitä on muokattu ryhmäliikuntaan sopivaksi. Musiikki soi taustalla keskeisenä liikkeiden rytmittäjänä. Heti ensimmäisessä kappaleessa tehdään alaspäinkatsovaa koiraa ja liu’utaan lankun kautta ylöspäinkatsovaan koiraan. Sotureiden ja keskivartaloliikkeiden kautta edetään tunnin lopussa olevaan meditaatioon. Seuraavana päivänä treenin jälkeen, joka on siis ensikosketukseni lajiin, pakaroissa ja kyljissä tuntuu, että jotain on tehty. Ole.fitin nettisivujen mukaan

YOGAFUNC on konseptitunti, jonka on luonut ryhmäliikunta-ammattilainen ja astangajoogaopettaja Jocke Salokorpi. YOGAFUNC-treeni on tehokas ja monipuolinen. Tuntia ohjataan motivoivaan musiikkiin, joka vaihtuu kolmen kuukauden välein. YOGAFUNC-tunnin liikkeet ja sarja perustuvat astangajoogaan, mutta tunnilla käytetään myös funktionaalisen treenin liikkeitä, esimerkiksi keskivartalon ja ylävartalon voimaosiossa. YOGAFUNC ei luonnollisesti ole perinteinen joogatunti. Jooga-asanoiden ja liikkumisen lisäksi yksi tärkeimmistä elementeistä on ilo. YOGAFUNC-tunnilla löydät varmasti takaisin liikkumisen ilon.

www.yogafunc.com sivuilta löytyy lisätietoa YOGAFUNC:ista. Tässä myös YOGAFUNC tunnin esittelyvideo, joka löytyy täältä

Kenelle?

Entisenä LesMills BODYBALANCE-ohjaajana ja nykyisenä yin- ja flowjoogaohjaajana tykkäsin myös YOGAFUNC-tunnista kuin hullu puurosta. Mielestäni tunti sopii sinulle, jos sinulla on hieman jo peruskuntoa ja kiinnostus jooga- tai pilatestyyppiseen harjoitteluun. Tunnilla pääsee haastamaan itsensä, mutta helpompiakin vaihtoehtoja on tarjolla. Äänekosken Ole.fitin ohjaajan Miia Kauton mukaan YOGAFUNC sopii periaatteessa kaikille, kunhan esimerkiksi mahdolliset polvi-, selkä- ja rannevaivat ottaa huomioon. Lajissa kehittyy nopeasti.

Olen itse aina inhonnut joukkuelajeja ja kilpailemista, ja ryhmäliikunnassa välttelen tanssitunteja. Onneksi 6 kuukauden Yogaia-jäsenyyteni päättyy marraskuun lopussa, niin tämä kotiin ja netissä treenaamaan eristäytyminen saa loppua! 🙂 Kun eilen pitkästä aikaa vääntäydyin kollegan Marikan ohjaamalle kiertoharjoittelutunnille ennen oman yinin ohjaamista, olin itseeni ja liikkumiseen erityisen tyytyväinen. Illalla vielä sauna päälle, enkä herännyt yöllä kertaakaan ennen kellon soimista klo 6.40 (hyi, voi miksi on kahdeksan aamuja, voi miksi). Nyt kuitenkin nautin vielä kolme viikkoa kotona Yogaiasta treenaamisen riemusta, koska marraskuun pimeys ja kosteus ei houkuta yhtään lähtemään kotoa ulos vielä iltaisinkin, kun pyöräilee jo päivällä töihin ja takaisin säässä kuin säässä. Ja äskenkin olisin voinut mennä pumppiin, mutta lataan nyt akkuja etätyöpäivää ja Helsingissä käyntiä varten. YogaFunc jää omaan harjoitusohjelmaani sikäli, kun olisin joskus lauantaisin kotipaikkakunnalla (aika harvoin tänä syksynä). Seuraava lauantain YOGAFUNC-treeni koittaakin minulle vasta marraskuun lopussa, ja sitten pääsen toivottavasti käymään tunnilla joka lauantai jouluun asti.

Missä?

Muun muassa Ole.fit-kuntosaleilla (Erimoverin ryhmäliikunta), kotisalillani Äänekosken Ole.fitissä lauantaisin klo 15-15.55 syyslukkarissa. Itse olen ennättänyt tunnille vasta kerran (27.10.), josta tämä arvioni on.

Mitä lajia sinä haluaisit testata tai olet alkanut harrastaa lähiaikoina tai viime vuosina?

Lue myös edelliset osat Kiertoharjoittelu salilla, Lavis, TerveSelkä ja Yin lokakuun arkistostani (2018).

Seuraa blogiani Facebookissa, Instassa tai Blogit.fissa.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.