VALIKKO

Lentävä joogamatto

11.12.2019 16:03

Lajikokeilussa Bikram-jooga

Tunnin ohjasi Jenni/Nina Massa

 

Olen innokas joogaaja ja tykkään kokeilla ja harrastaa eri tyylisuuntia. Olen myös käynyt joogaopettajan koulutuksen ja ollut muutamalla joogaretriitillä ulkomaita myöten. Kuopion-reissulla minulla oli mahdollisuus käydä joogatunnilla, joten menin Nina Massan studiolle Torikadulla, jossa olin aiemmin käynyt lämpö-yinissä. Tunnin maksoin itse.

 

Nina Massan sivuilla tunnista kerrotaan näin: Bikram-jooga on 26 hathajooga-asennon ja kahden pranayama-hengitysharjoituksen sarja, joka haastaa kehoa fyysisesti, mutta samalla energisoi. Tunnilla tehtävät asanat seuraavat aina toisiaan samassa järjestyksessä. Harjoittelu kehittää monipuolisesti voimaa, kestävyyttä, tasapainoa, liikkuvuutta ja mielen hallintaa. Harjoitusta (tehostaa) salin korkea lämpötila. Tunti sopii kaikille ja tarjoaa haastetta sekä vasta-alkajille että kokeneemmille harjoittelijoille.

 

Bikram-joogan harjoitus kestää aina 90 minuuttiia. Bikramissa sali on lämmitetty noin 40 asteeseen eli tunnilla tulee hiki. Joogasaliin saapuessani olo oli hieman jännittynyt, kuten minulla aina on, kun eteen tulee uusia asioita. Kun ei ole luonnonlahjakkuus liikunnassa ja koulun liikuntatunneilta on muistoina monia epäonnistumisia, omia kykyjä helposti epäilee vielä aikuisenakin. Lattialle oli aseteltu seitsemän asiakkaan joogamatot. Jokaisen maton päällä on myös ohut iso pyyhe. Tai kaikilla muilla paitsi minulla, koska tajusin ottaa mukaan vain pienen hikipyyhkeen. Loppujen lopuksi ison mattopyyhkeen ja kylpypyyhkeen unohtaminen oli ainoa vastoinkäymiseni. Pysyin tunnilla mukana hyvin ja pidin harjoituksen dynaamisuudesta. Liikkeisiin sai vaihtoehtoja ohjaajalta, joka ei juurikaan tehnyt mukana vaan ohjeisti sanallisesti ja kierteli salissa. Jenni-ohjaaja ohjeisti selkeästi ja kannustavasti. Meidän seitsemän naispuoleisen asiakkaan ja ohjaajan iholla helmeili terve hiki.

 

Pidin korkean lämmön lisäksi tunnissa siitä, että liikesarja tehtiin kahdesti peräkkäin. Jos jokin liike olikin itselle uusi, se tuli tutummaksi, kun se tehtiin uudestaan. Hengitysharjoitus toistui alussa ja lopussa. Ensimmäisen hengityssarjan jälkeen tehtiin seisomasarja, sitten istumasarja. Tunnin aikana kannattaa ottaa pieniä vesihörppyjä ja tarkkailla omaa oloa, miten lämpöön ja hikoiluun reagoi. Osasin tällä kertaa hikoilla säästeliäästi, mutta hikoilun määrä on hyvin yksilöllistä. Olen vetänyt aiemmin saunajoogaa, joten bikram-jooga ei tuntunut mitenkään tukalalta. Bikram-joogan asanat on esitelty selkeästi täällä.

 

Bikram-jooga on Intiassa syntyneen ja pitkään USA:ssa opettaneen Bikram Choudhuryn kehittämä lämpöjoogan muoto. Osa joogasaleista on vaihtanut tai vaihtamassa bikram-tunnin nimen muotoon 26 + 2, koska Choudhuryn ympärillä velloo ahdistelukohu. Myös bikramin asentoharjoituksen alkuperästä on kiistelty, ja Netflixistä löytyvän dokumentin mukaan ne saattaisivat olla hänen opettajansa keksintö. (Netxflix: Bikram – saalistaja joogagurun vaatteissa, 2019)

 

Mitä mielleyhtymiä Bikram-nimi sitten herättääkään, joogaharjoituksena bikram on tehokas ja monipuolinen dynaamisen joogan tunti. Levottomalle tyypille tapahtuu tarpeeksi, ja hengitysharjoitukset ja seisten tehtävä tasapainosarja pysäyttävät hetkeen. Jokainen keskittyy omaan harjoitukseensa ja muiden vilkuileminen on turhaa. Pukuhuoneessa, otettuani salista tunnin jälkeen muutaman kuvan ketään häiritsemättä, sain yhdeltä bikramin harrastajalta vinkin ja tarjouksen kyydistä erääseen joogaretriittiin. Onko tämä nyt sitä savolaista leppoisuutta? Onneksi pääsen joululomalla jälleen joogatunnille Kuopioon ja Nina Massalle.

 

Jos haluat kokeilla joogaa, pilatesta tai lihaskuntoharjoittelua helposti ja ilmaiseksi kotona 21 päivän ajan, ole hyvä ja nappaa tästä koodi Yogaian nettipalvelun tutustumispassiin. 

 

Seuraa blogia Instagramissa ja Facebookissa @lentavajoogamatto, nämä kanavat päivittyvät huomattavasti useammin kuin blogi.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.