VALIKKO

Lentävä joogamatto

26.6.2019 12:42

Maistuva raparperipiirakka nopeasti

Raparperit ovat puskeneet itseään kotipihamme tuotteliaasta puskasta jo pitkään, ja vihdoin kesäkuun viimeisellä viikolla leivoin niistä itse. Ystävälle olin kerännyt muutaman varren tuliaiseksi jo muutama viikko sitten. Pakastimessa on vielä runsaasti viime vuoden marjoja ja omenoita, sillä asuimme ison osan viime talvesta ja keväästä toisessa asunnossa ja viime syksyn asuin käytännössä yksin. Marjat käytän mieluiten banaanin kanssa smoothieen (ihan vain viinimarjoja, mansikkaa ja/tai mustikkaa, pari banaania ja appelsiinimehua tai maitorahkaa), mutta raparperia käytän yleensä makeaan piirakkaan tai suolaiseen raparperi-pekonipiirakkaan. Kiisseleitä ja keittoja en ole oikein koskaan oppinut syömään enkä tekemään.

Tulen perheestä, jossa rakastettiin helppoutta eikä laitettu paljon aikaa ruoanlaittoon ja leivontaan. Itse aloin arvostaa itse tekemistä eineksien sijaan jo koulun kotitaloustuntien myötä, mutta oikaisen silloin tällöin itsekin eikä kärsivällisyyteni riitä monimutkaisiin työvaiheisiin. Jos pakasteiset valmisleivonnaiset ovat se huonoin vaihtoehto, sitten kaupan lämpöhyllyn valmiit, sitten paistopiste, sitten kahvilasta ostettu ja paras itse tehty, niin mielestäni valmiista pohjasta valmistettu piirakka on kuitenkin puoliksi itse tehty ja kaunis ajatus. En ole kova hifistelijä, ja takavuosien PT- ja ravinto-opinnoistani huolimatta en koskaan tutustunut esimerkiksi steviaan tai spiruliinaan. Käytin tällä kertaa valmista piirakkapohjaa. Näistä paras on mielestäni Myllyn Paras kauramurotaikina.

 

Pohja:

Myllyn Paras kauramurotaikina 380 g (pakaste).

Jos haluat tehdä pohjan itse, katso ohje vaikkapa edellisestä makeasta ohjeestani, helposta vaniljarahka-omenakakusta.

Vaniljarahkakakku toimisi varmasti loistavasti myös tällä raparperitäytteellä.

Voitele pyöreä piirasvuoka ja painele taikina vuoan pohjalle ja reunoille. Jos haluat mehevämmän ja korkeamman pohjan, käytä 22-24-senttistä irtopohjavuokaa.

 

Täyte:

6-7 dl raparperia huuhdottuna, hieman kuorittuna ja pilkottuna

2 rkl perunajauhoja

Sekoita keskenään ja painele vuoan pohjalle.

 

Päälle:

1 purkki vaniljarahkaa (200 g) laktoositon tai mansikka-lime/valkosuklaa/limerahkaa, esim. Valio tai Arla

1 muna

1 dl sokeria

2 tl vaniljasokeria

Sekoita keskenään rahka, sokerit ja rikottu muna. Kaada vuokaan raparpereiden päälle.

Paista uunissa alimmalla tasolla 175 asteessa noin 35 minuuttia (Myllyn Parhaan ohjeesta 40 minuuttia voit hieman lyhentää, etteivät piirakan reunat kuivu). Anna jäähtyä ainakin pari tuntia ennen tarjoilua. Nautiskele rennosti hyvän kahvin tai teen kanssa.

 

Olen Viikon bloggaaja Stoori-blogiyhteisössäni tällä viikolla (26), joten sen kunniaksi julkaisen kolme tekstiä kahden sijaan. Tällä pohjustan myös heinäkuun alussa koittavaa blogitaukoani. Blogitauosta eniten skitsoilee usein bloggaaja itse. Seuraile tällä viikolla Instagramin tarinani tililtä @stoorifi, ja osallistu @lentavajoogamattoblogi 28.6. iltaan mennessä arvontaan (voit voittaa kauniin tyynyliinan Anu Pellisen suunnittelemalla tekstillä ja kuvalla).

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.