VALIKKO

Lentävä joogamatto

28.3.2018 20:20

Miksi joogaan

Miksi joogaan

Ennen kuin aloitan postaussarjan nettijoogasta ja muista nettitreeneistä, ajattelin hieman taustoittaa omaa innostustani joogaan ja henkisiin asioihin ja perustella, mitä hyötyjä joogasta tai myös ohjatuista rentoutuksista ja meditaatiosta voi saada, vaikkapa juuri sinä.

Liikkujaminä alkaa muotoutua jo nuorena, mutta onneksi se voi muuttua

Olin vilkas lapsi ja kasvoin ilman sisaruksia. Etsin kavereita ja tiesin keinot karata kotoa. Vilkkaus ja into tutkia maailmaa ei kuitenkaan näkynyt esimerkiksi koulussa liikunnan numerossani, joka oli aina 7 tai 8. Minulle ei sopinut 90-luvulla ja 2000-luvun alussa liikunnanopetuksessa vallinnut laji- ja pelikeskeisyys. Se tunne, kun valitaan viimeisenä joukkueeseen, tai kun eri pelien monet säännöt eivät vaan painu mieleen tai porukalla tekeminen ei nappaa. Nykyään tuntemani liikunnanopettajat vievät opiskelijoita testaamaan eri lajeja ja toivovat, että nuoret saisivat opetuksesta kimmokkeen harrastaa jotain vapaa-aikanaan. Tämä kuulostaa hyvältä. Olen ollut aina yksilöliikkuja, ja kun innostuin kuntosalista ja ryhmäliikunnasta parikymppisenä Jyväskylässä opiskellessa, ihastuin juuri siihen että teen omaa juttuani omalla tasollani, vaikka vieressä metrin päässä treenaisi joku toinenkin. Innostuin myös kilpailemaan itseni kanssa, milloin pystyn nostamaan vauhtia tai vastuksia ja sain huippukicksit siitä. Kuntosali ja vaihtuvat ryhmäliikuntalajit sekä vuodenaikojen mukaan vaihtuva määrä lenkkeilyä ovat pysyneet harrastuksina kymmenen vuotta, ja kävin myös Personal trainerin, muutaman LesMills-lajin, SaunaYogan ja Yin-joogaohjaajan koulutukset. Nykyään jooga ja työmatkapyöräily ovat ne lajit, jotka löytyvät jokaisen viikon ohjelmastani ja useamman kerran viikossa, vaikka kaikki muut lajit voivat välillä olla tauolla. Minulle jooga alkoi fyysisenä lajina, tapana joko venytellä vähän mielenkiintoisemmalla tavalla kuin perusvenyttelyssä (mm. hatha, yin) tai tapana haastaa keho jopa äärimmilleen (astanga, flow). Ensimmäiset joogakokeilut kymmenen vuotta sitten päättyivät lyhyeen, koska etsin vain lihaskuntoa ja kestävyyskuntoa parantavaa liikuntaa eikä jo tuolloin stressaantunut suorittajan luontoni oikein ymmärtänyt joogan ideaa. Loppurentoutumisessa pää kuhisi tekemättömiä asioita, vaikka kaveri viereisellä matolla melkein nukahti. Opiskelujen loppuvaiheessa, kun ero, gradu ja työnhaku ahdistivat, juokseminen oli parasta rentoutusta mielelle. Polvet eivät tätä oikein enää kestä. 

Kaikki ihmiset eivät vaan osaa ottaa elämää rennosti tai elävät joka päivä kuin viimeistä päivää

Jokainen tsäänssi on uusi mahdollisuus, eikö? Eli jos opiskelee, tekee töitä, harrastaa täysillä, matkustelee, tapaa paljon ystäviä ja läheisiä, on hyvä tyyppi ja periaatteessa elää unelmaansa ihan 110-prosenttisesti, niin mihin sitä joogaa tai rauhoittumista tarvitsee? No minä ainakin tarvitsin joogaa juuri siihen, että koska elämä on niin kiinnostavaa, olin hankkiutumassa burn outiin ja masennukseen jo ennen 30-vuotispäivääni. Koska Eija hoitaa, Eija sanoo tähänkin kyllä, hoitaa päiväduunin, iltaduunit jopa viiteen jumppapaikkaan, opinnot työn ohessa, talon, parisuhteen ja sosiaaliset suhteet. Olin kuitenkin samaan aikaan epävarma, ylitunnollinen ja riittämätön. Ehkä tämän jutun kokeiltuani kulman takana on odottamassa jotain parempaa ja sitten olen onnellisempi ja tyytyväisempi. Voin kokemuksesta sanoa, että tuo ajatusmalli ei koskaan vie tyytyväisyyteen. Onneksi tuossa elämäntilanteessa ei ollut omia lapsia traumatisoitumassa. Tein kaiken kilttinä suorittajatyttönä ja ilo tekemisestä katosi. Töissä tuntui että lauon kliseitä ja toistin itseäni. Liikunta ei rentouttanut vaan lisäsi ylikuormitustilaa. Unet alkoivat häiriintyä ja saatoin menettää malttini pikkuasioista tai ajatella nukkumaan menoa heti aamulla herättyäni. Olin menettänyt yhteyden omaan itseeni, siihen mitä haluan ja jaksan ja mistä pidän, ja alkanut vain tienata rahaa ja ahnehtia töitä, tavaraa ja elämyksiä. Laitoin viimeisen toivoni siihen, että saan toisen työpaikan ja olisinkin saanut kaksi. Uusi työkään ei kuitenkaan ollut sitä, mitä etsin, mutta se oli polku kohti itseymmärrystä – mitä osaan, mitä haluan, mitä tarvitsen, missä olen hyvä. Tajusin että kävin jatkuvasti ylikierroksilla ja vain minä itse saan asian muuttumaan. Työtahti rauhoittui osittain pakon sanelemana ja ilmoittauduin tutun joogaopettajan koulutukseen, koska tunsin että se auttaisi hoitamaan uupumisherkkää mieltäni ja kehoani. Aloin tietoisesti tutustua itseeni, asenteisiini, ajatuksiini, tapoihini reagoida. Jopa Bodybalancen ohjaaminen alkoi tuntua liian hektiseltä, ankarasti musiikkiin istutetulta harjoitukselta. Wikipedian mukaan: Sana yoga (Sanskrit: योग yoga), suomalaistetussa muodossaan jooga, on johdettu sanskritin verbijuuresta yuj (युज्). Sana tarkoittaa iestämistä, vaunujen eteen valjastamista, yhteen saattamista ja yhdistämistä. —- Ihmiset harjoittavat joogaa monista erilaisista syistä. Joogaa voi harjoittaa pehmeänä tai vaativana liikuntamuotona, terapiana, eettisenä elämäntapana, hengellisenä kokemuksena tai keinona saavuttaa tyytyväisyys. Joogassa keskitytään ihmisen kokonaisuuteen: kehoon, mieleen ja oletettuun sieluun, ja siinä tavoitellaan tilaa, jossa ne joogaopettajien mukaan eheytyvät. 

Ei tarvitse muuttua mutta samana on vaikea pysyä. Tässä koettuja hyötyjä joogasta (yksinkertaistettuna), pätevät varsinkin rauhallisiin joogatyyleihin yiniin ja hathaan:

– keho vahvistuu ja vetreytyy
– oppii keskittymään, koska et varmaan halua olla se, jonka puhelin piippaa kesken tunnin
– saa oivalluksia omasta kehosta, mielestä ja hengityksestä, koska joogassa ei yleensä ole kiire
– paino pysyy kurissa
– saa olla oma itsensä
– arki, läheiset ja muu elämä hyötyvät sinun joogaamisesta, koska olet rennompaa seuraa
– nukut paremmin
– opit tunnistamaan jaksamisen ja kuormittumisen rajat paremmin
– osaat laittaa huolet ja muut asiat oikeaan perspektiiviin, koska universumia ei kiinnosta sun huono tukkapäivä. 
Mutta ei, et silti ole täysin zen 100 % ajasta, koska olet vain ihminen. 
Seuraava kirjoitukseni on osa postaussarjaa nettipohjaisista sovelluksista joogaan ja kotitreeneihin. Ihanaa Hiljaista viikkoa ja Pääsiäistä! Aurinko innostaa kummasti kömpimään ovesta ulos valoisaan ulkoilmaan 🙂 Ja postaussarja motivoi minua joogaamaan lähes päivittäin! 

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.