VALIKKO

Lentävä joogamatto

27.5.2019 11:58

Päiväretki Kroatian Dubrovnikiin

Lokrumin saari. Kuvaaja: Minnamari Kuusisto.

Takana Dubrovnikin vanhakaupunki. Kuvaaja: Minnamari Kuusisto

Montenegron matkalla Tilausmatkat Oyn kautta viikon matkan hintaan kuuluu Dubrovnikin päiväretki. Sateen takia retki siirtyi tavallisesta menolennon yhteydessä järjestettävästä ajankohdasta toiselle päivälle. Reilun neljän tunnin vierailun perusteella en ole siis mikään Dubrovnik-asiantuntija, mutta jotain mielikuvia ja kokemuksia tästä suositusta kaupungista minulle jäi. Montenegron-viikon sää oli toukokuun alussa aurinkoa joka toinen päivä ja sadetta joka toinen. Onneksi Dubrovnikiin saimme aurinkoisen ilman.

Kuljettaja nouti minut ja kaksi muuta retkeläistä hotellistamme Montenegron Herceg Novista aamukymmeneltä 7.5.2019 ja ajomatka kohti Montenegron ja Kroatian välistä rajaa alkoi. Tällä kertaa, tiistaiaamuna, rajamuodollisuudet hoituivat vikkelästi ja olimme Dubrovnikin kaupunginmuurin äärellä varttia vaille puolenpäivän. Sovimme kuskin kanssa että hän noutaa meidät neljältä. Näin ehtisimme koluta vanhaakaupunkia rauhassa ja syödä kiireettömästi. Matkaseuralaiseni olivat jonkin asteisia Game of Thrones-faneja ja selittivät minulle autossa hieman Dubrovnikin osuutta TV-sarjassa. Itse en ole sarjaa koskaan katsonut. Myös kohuttu Starbucksin kahvin näkyminen GoT:n jaksossa oli juuri tapahtunut. Vahinko vai harkittu julkisuus- ja mainostemppu? Ilmeisesti jälkimmäistä, ottaen sarjan ison suosion ja tuotannon ammattimaisuuden. Oma valmistautumieni päiväretkelle oli vähäistä, koska olin tosi kovassa flunssassa ja jännäsin vielä edellisenä iltana, jaksanko lähteä matkaan. Tarkistelen nyt kirjoittaessa siis hyvin paljon jälkikäteen kartasta, mitä näkemämme paikat olivat nimeltään.

Pujahdimme keskiaikaisen Dubrovnikin kaupunginmuurien sisään Plocen portista, vanhan sataman puolelta. Olen kuullut Dubrovnikin kauneudesta ja toisaalta turistien isosta määrästä. Näin toukokuussa turistien määrä oli siedettävä, samoin lämpötila. Keskikesällä en itse tänne suuntaisi, koska minulla menee helposti hermo väentungokseen, hidastelijoihin ja suoraan auringonpaisteeseen. Kun huomasimme kaupunginmuurin lipputoimiston pian sataman ohittamisen jälkeen, päätimme ostaa lipun muurikierrokselle. Kierros on omatoiminen, mutta vanhankaupungin (Stari Grad) näkee ylhäältä kätevästi lähes 2 kilometrin matkalla, ja reitiltä voi poistua ja sille voi palata useamman kerran. Lipussa näkyy sisään- ja uloskäynnit ja kierrokseen kuuluu myös hieman erillään sijaitseva Lovrijenacin linnoitus, jonne kuljetaan Pilen portin kautta linja-autoaseman ohi. Koska Montenegrossa käytetään euroja ja Kroatiassa ei vaan kuna-nimistä rahayksikköä, emme tajunnut lippua ostaessa, kuinka paljon se oikeasti maksaa. 27 euroa lippu kustansi, mikä kirveli hetken. Emme kuitenkaan maksaneet sen lisäksi muita sisäänpääsyjä, koska kauniilla säällä olimme mieluummin ulkona kuin museoissa. Matkabudjetti ei siis tähän kaatunut.

Joskus meinaa unohtua, että kauniissa turistikohteissa myös asutaan ja harrastetaan: tenniskenttä Dubrovnikin muurien sisäpuolella

Ylhäällä muurilla näkymät olivat hulppeat joka suuntaan ja lipun hinta tuntui ihan perustellulta, joskin se on noussut muista matkablogeista lukemani perusteella (GoT-lisää?). Kahdentoista aikaan saimme myös kuunnella kirkonkellojen soimista, josta otin videota someen. Parissa kohtaa muuria on pieni kahvila- ja jäätelöpaikka. Muuria saa kävellä vain yhteen suuntaan. Varsinaista ravintolaa varten laskeuduimme kuitenkin alas ja kävelimme pääkatua Stradun (Placaa) myöten ja sitten pikkukujille vanhaankaupunkiin.

Game of Thrones-tavaraa myydään ihan joka kaupassa ja kun en siitä mitään ymmärrä, totesin vain asian ja otin kuvan.

Syödä pitää toki kipeänäkin ja vaikka aikaa olisi vain hieman. Pastat ja muut perusruoat olivat valitsemassamme paikassa lounasaikaan 12 euroa ja juomat siihen päälle muutaman euron. Hieman kalliimpaa kuin Montenegrossa ja koko viikon pienin annos. Söin mereneläväpastan, jota syön mieluusti missä vain päin maailmaa, ja join flunssalääkkeiden takia vain cokiksen enkä viiniä.

Ruoan jälkeen lähdimme muurikierrokseen kuuluvaan Lovrijenacin linnoitukseen. Matkakumppaneideni mukaan linnoitus on päässyt Game of Thronesiin. Minä leikin siellä Romeota ja Juliaa. Vanhankaupungin edustalla on monessa kohtaa uimarantoja ja vesi ihanan kirkasta, niin myös linnoituksen vieressä.

Lovrijenacin linnoituksessa. Kuvaaja: Minnamari Kuusisto

Linnoituksesta takaisin alas kävellessämme aloimme olla jo aika valmista kauraa päiväkahveille, ja minun oli pakko ostaa lähimmästä jäätelökioskista cokis. Janotti ja tiesin, että automatkalla ja myöhemmin illalla olen taas tosi yskäinen ja tukkoinen. Minulla oli kuumetta parina päivänä ja tunsin kyllä Dubrovnikissakin, etten ole ihan terve. Minun on kuitenkin tosi vaikea sanoa reissuille ei, ja olen töissäkin hoippunut monesti tosi kipeänä. Ei suositeltavaa tietenkään, mutta en halua reissussa maata koko viikkoa sängyn pohjalla.

Päätimme, ettemme enää kiipeä muurille vaan kävelemme sen vieressä, jolloin näemme paikallisten elämää paremmin. Se olikin ihan hyvä valinta ja saimme nähdä muun muassa paikallista pyykinkuivatusta ja pihojen kukkaloistoa. Emme onnistuneet löytämään sitä kahvilaa, jonka näimme Lovrijenacin linnoituksesta ja joka näytti olevan muurilla. Ilmeisesti kävelimme siitä ohi, koska huomasimme kyltin kauniista näköalasta, jonka kuittasimme tyyliin ”johan noita on nähty”. Palasimme vielä kerran ylös muurille, ihastelimme vielä viimeiset panoraamat Lokrumin saarta, Adrianmerta, vanhaakaupunkia ja rinteitä, ja laskeuduimme Stradunille kahvittelemaan ja jäätelöille. Siinä missä Montenegrossa kahvikupillisen (siis hyvänmakuisen erikoiskahvin) hinnat olivat yleensä reilusti alle kaksi euroa ja jäätelö alle euron, pääkadun hinnat Dubrovnikin vanhassakapungissa olivat tuplat tai triplat. Paikalliset kuulemma hoitavat asiansa ihan muissa kaupunginosissa. Paluumatka Montenegron Herceg Noviin kesti jälleen vajaat pari tuntia, ja illalla kuumeen noustessa tuntui, että reissu oli tekemisen arvoinen kunhan lepään seuraavan päivän. Ensi viikolla kirjoittelen vielä Kotorista.

Onko Dubrovnik sinulle tuttu tai suunnitteletko meneväsi sinne? Kroatiaan haluan ehdottomasti vielä palata jonnekin muualle, sillä maassa käyneet tuttavani ovat puhuneet siitä hyvää, ja Dubrovnikissa ainakin Lokrumin saari jäi kiinnostamaan. Viikkoa tai muutamaa yötäkään en Dubrovnikissa ehkä viettäisi, vaan kävisin siellä päiväseltään ja mieluusti kesä-elokuun sesongin ulkopuolella. Lue myös matkani edelliset osat, Joogamatkalla Montenegron Herceg Novissa ja Viitilalla ja Trebinjen vanhassakaupungissa Bosnia-Hertsegovinassa. Seuraa blogiani myös Instagramissa @lentavajoogamattoblogi (siellä myös arvonta, jos saan 500 seuraajaa) ja Facebookissa @lentavajoogamatto.

Kommentit

• Martina

Minultakin on mennyt Game of Thrones -villitys täysin ohi, mutta viime aikoina olen miettinyt, pitäisikö sarjaa katsoa ihan yleissisivistyksen vuoksi. Toisaalta minäkin leikkisin linnoituksella mieluummin Romeota ja Juliaa, joka oli yksi lempitarinoistani teininä. 🙂

• Olen monesti innostunut jostain asiasta vasta sen jälkeen, kun sen huippusuosio meni ohi. Toisaalta pitkään TV-sarjaan sitoutuminen vaatii mulla sen, etten juuri muuta töllötä samaan aikaan, koska en halua laittaa teeveeseen ja leffoihin hirveästi aikaa. Maisemat Dubrovnikissa ovat kyllä vierailun arvoiset ilman GoTiakin, tosin myös opastettuja GoT-kierroksia järjestetään 🙂

• Pirkko / Meriharakka

Viimeksi kävimme Kroatiassa Zagrebissa ja Plitvicessä ja tapaamamme paikalliset taivastelivat Dubrovnikin turistimääriä ja sen myötä taivaisiin noussut hintatasoa: paikalliset eivät kuulemma enää sinne voi eivätkä halua lähteä.
    Mutta onhan se ainakin kerran näkemisen arvoinen – ja tietysti mieluiten sellaisena päivänä, jos niitä nyt enää onkaan, jolloin joku risteilijä ei ”dumppaa” kaupunkiin kerralla tuhansia ihmisiä.

• Pirkko, juurikin tuo, että jos sattuu olemaan paikassa just silloin, kun tulee monta laivallista turisteja juoksemaan kaupunki läpi muutamassa tunnissa, kohteesta ei saa ihan parasta irti. Itselläkin oli se tuntuma, että muualla Kroatissa edullisempaa ja seuraava Kroatian-reissu joskus tulevaisuudessa suuntautuukin sitten johonkin muualle.

• Kroatia on meille vielä tuntematon paikka. Monet kehuvat ja todennäköisesti ensi vuonna suuntaamme sinne ainakin Välimeren risteilyn merkeissä. Kaunista näyttää olevan.

• Lentävä joogamatto

Noita risteilyaluksia pysähtyy Dubrovnikissa varsinkin heinä-elokuussa paljon. Totta, monelta olen kuullut kehuja Kroatiasta ja jotkut tutut ovat ehtineet siellä käydä jo useamman kerran. Aina on toki parasta, jos pääsee eri kohteisiin eikä vain yhteen. Mulla ei mahtunut enempää Kroatian kohteita viikkoon, kun olin Montenegrossa muuten ja hilpaisin päiväreissulla Bosniaan.

• Paljon enemmän olette saaneet irti Dubrovnikista, kuin me muutama vuosi sitten. Meillä päättyi parin viikon omatoimiloma kaupunkiin ja kaikki ei mennyt ihan putkeen. Ensin alkoi sataa ja sitten etsimme vapaata parkkipaikkaa autolle parkkihalleista ja jouduimme kiertelemään tunteroisen, ennen kuin vapaa, mutta kallis paikka löytyi. Vaihtoehtona olisi ollut jättää auto kaatosateessa johonkin huitsin kuikkaan kilometrien päähän, joten päädyimme maksamaan parkkipaikasta järkyttävät 40 euroa!

Kävelimme sateessa ohjeiden mukaan hotellille päin kilometrin ja jouduimme odottelemaan hotellinomistajaa puolisen tuntia. Kun lopulta olimme täysin litomärkinä hotellihuoneessa, ei kamalasti enää naurattanut. Matkalaukku kuivine vaatteineen oli auton perässä ja mukana vain seuraavalle päivälle lentokoneeseen tarkoitetut puhtaat alusvaatteet. Kuivailimme vaatteitamme föönillä ja löysin onneksi lentokoneeseen tarkoitetuista vaatteistani miehelle mahtuvan T-paidan ja kummallekin kuivat sukat.

Vedimme nihkeät päälivaatteet päällemme ja suuntasimme sateessa syömään. Läheltä löytyi hyvä terassi, missä lämmittimet hehkuivat punaisina ja tarjolla oli riittävä määrä vilttejä. Dubrovnikista koettiin tuolla kertaa vain iltatunnelmat.

• Lentävä joogamatto

No teillä on ollut aikamoiset ääriolosuhteet Dubrovnikissa! Huono sää ja hortoilu uudessa paikassa ovat kyllä varsinaisia tunnelman latistajia. Dubrovnikissa pysäköinti vaikuttaa todella kailliilta eikä vanhassakaupungiissa saa kuulemani mukaan ajaa enää aamukymmenen jälkeen. Ehkä pääsette vielä joskus näkemään Dubrovnikia vähän paremmissa olosuhteissa. 🙂

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.