VALIKKO
1.2.2017 18:03

Ilmajooga

Vanhimman lapseni joululahjatoiveena oli ilmajoogakangas ilma-akrobatiaa varten. Lasten kieppumistaan seuranneena ajattelin, jospa sitä itsekin kokeilisi. Ei sentään akrobatiaan vaan ihan rauhalliseen joogaan.

Ilmajooga harjoituksia kotona

Kerrottakoon taustana, että en pidä ryhmäliikunnasta yhtään. Rehellisesti sanottuna välttelen sitä parhaani mukaan. Ilmoittauduin kuitenkin tammikuun alkupuolella Ready Set Polen ilmajoogan starttikurssille. Ajatuksenani oli, että kurssin jälkeen pystyn itsekin hyödyntämään kotoa löytyvän kankaan. Ilmajooga voisi tuoda mukavaa vaihtelua normaaleihin harjoituksiin.

Ready Set Polen tankotanssi tila muuntuu myös ilmajoogaan sopivaksi

Yllättävän rennoin mielin menin ensimmäiselle tunnille. Tunnelma oli lämmin ja rentouttava. Joogaliikkeet eivät ole minulle kovin tuttuja, mutta hyvien ohjeiden myötä pääsin nopeasti jyvälle hommasta. Eikä tunti ollut liian haastava ensikertalaisellekaan. Olihan kyse starttikurssista. 

Ylösalaisin roikkuminen ei ollutkaan yhtään niin vaikeaa kuin olin kuvitellut. Kerran jouduin korjaamaan asentoa, mutta muuten ei ollut ongelmia. Mitä nyt suuntavaisto ja vasen ja oikea meinasivat mennä sekaisin.

Mielenkiintoinen asia, mikä tapahtui aika pian sen jälkeen, kun olimme kääntyneet pää alaspäin, oli verenkierron paraneminen nenässäni. 🙂 Minulla on lähes aina kylmä nenänpää. Ylösalaisin roikkuessa tuli yllättäen tunne, että verta vuotaisi nenästä. Kokeilin monta kertaa vuotaako se, mutta mitään ei tullut. Tunnin jälkeen huomasin, että nenäni oli aivan lämmin! Vaikka kävelin kotiin ja perillä posket tuntuivat viileiltä, nenä oli edelleen lämmin. Ja niin se oli monta päivää.

Ensimmäisen tunnin jälkeen jäin odottamaan innolla seuraavaa kertaa. Toinen tunti sisälsikin sitten enemmän haastetta. Teimme vahvistavia liikkeitä ja nyt oli haastetta kerrakseen. Tekeminen oli kuitenkin lempeää ja omaa kehoa kuunnellen pystyin niihin melko hyvin. Näiden liikkeiden tavoitteena oli haastaa kehonhallintaa, tasapainoa ja keskivartaloa. 

Viimeisellä kerralla oli tasapainoa haastavia asentoja. Sai keskittyä ihan tosissaan, että pysyi pystyssä ja tehtyä venytykset. Palauttavien harjoitusten tavoitteena on avata kehon solmukohtia. 

Lopuksi rentoudutaan kankaan sisällä

Ilmajooga on kokeilemisen arvoinen jokaiselle (oma terveyden tila huomioiden). Itse yllätyin todella positiivisesti ja aiempi huono kokemus joogasta ei enää määrittele näkemystäni tästä. Tuntien jälkeen oloni oli rento ja tuntui jotenkin helpommalta kannatella itseään sekä hengittää. Ja mikä parasta, ilmajooga ei vaadi mitään aiempaa kokemusta joogasta. Lähtökunnollakaan ei ole merkitystä. Liikkeet voi tehdä juuri itselle sopivalla vaativuustasolla.

Harrastus jatkuu ainakin kotona ja varmaankin minut löytää vielä useamman kerran ilmajoogatunniltakin. 

Kiitokset vielä tästä lempeästä ja rentouttavasta kurssista ohjaajalle Riinalle! Hänen rauhallinen ja lähes hypnoottisen ihana ääni sekä puhetapa vaikuttivat suuresti, että kokemus oli minulle niin hyvä. 

Taidanpa tämän myötä antaa uuden mahdollisuuden perinteisemmällekin joogalle. 😉

Namaste! 

Kommentit

  • Anniina

    Täytyypä tutustua tuohon Ready Set Polen tarjontaan. Mä haluaisin kovasti kokeilla ilmajoogaa! Luulen että se tekis hyvää mun selälle, joka huutaa päästä roikkumaan kun istuu liikaa…

     0
    • Ansku

      Kannattaa käydä kokeilemassa. Poistaa tehokkaasti istumisen aiheuttamat jumit. Minä käyn kotona välillä ohi mennen roikkumassa hetken ylösalaisin. 🙂

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.