VALIKKO
12.10.2017 14:46

Koeajossa Hyundai Ioniq electric

Pari viikkoa sitten saimme koeajoon Hyundain sähköauto Ioniq electricin. Tätä olikin odotettu kovasti kesän hybridin testauksen jälkeen. Tässä olisi teille pieni kooste koeajosta, koska tiukan aikataulun vuoksi auto ehti olla käytössämme vain vähän aikaa. Kaikkiin haluamiini ominaisuuksiin en valitettavasti ehtinyt tutustua, mutta hyvän tuntuman sähköautoon ehti yhdessä iltapäivässä saamaan.

Ulkonäöllisesti sähköauto ei eroa hybridistä muuten kuin, keulamaskin osalta. Minusta korin värinen maski on tyylikkäämpi, mutta sellainen onkin saatavissa uusiin autoihin. Ratin taakse istuutuessa näkymä oli myös hyvin pitkälti sama, kun hybridissä. Ehkä isoin ero oli, että sähköautossa vaihteet vaihdetaan keskikonsolissa olevista napeista. Sen verran olen ehtinyt sähköautoilla ajaa, että enää käynnistettäessä ei tarvinnut ihmetellä äänettömyyttä.

Vaihteet löytyvät keskikonsolista ja autossa on avaimeton käynnistys

Akun kerrottiin olevan ladattu täyteen ja ajettavissa olevaksi matkaksi auto näytti 172 km. Hyundain nettisivuilla toimintasäteeksi kerrotaan 280 km, mutta sehän vaihtelee ajo-olojen mukaan. Meidän normaaliin arkiajoon tuollaiset toimintamatkat riittävät oikein hyvin. Sähköauton ostoa suunniteltaessa olemme useaan kertaan miettineet omaa auton käyttötarvetta. 200 km on sellainen matka, mikä autollamme tulisi päästä ajamaan maatiellä ilman latausta. Sen yli menevillä matkoilla olemme valmiita pitämään latauksen vaatiman tauon. Kysehän on vain aikataulutuksesta, joka tulee ottaa huomioon pidempää matkaa suunniteltaessa.

Pidän enemmän korin värisestä maskista

Ajettavuudeltaan Hyundai Ioniq electric oli hyvin saman tuntuinen, kun muistelen hybridin olevan. Siitä voit lukea lisää täältä. Kaupunkiajossa polttomoottorin puuttumisen tuoma hiljaisuus oli luksusta. Maatiellä rengasmelu on oletettavasti samanlaista kuin muillakin autoilla, joten siellä moottorin äänettömyys ei ole niin isossa osassa. Eli sähköautojen yleistyessä olisi mahtavaa jos renkaita ja päällystettä kehitettäisiin entistä hiljaisemmiksi. Vaikkakin ääni tai tässä tapauksessa äänettömyys on pikkuseikka, muihin auton valitaan liittyvien ominaisuuksien ohella, tarjoaa se mukavuutta, josta luopuminen olisi kurjaa.

Erityisesti juuri nyt olen korostetun kiinnostunut ääniasiasta. Kiitos erään nuoren (ei niin taitavan) miehen, oma automme on tällä hetkellä kolarikorjaamolla. Pihassamme nököttää nyt siis pientäkin pienempi sijaisauto (jolla en suostu edes lasten kanssa liikkumaan kuin taajamassa). Oma diesel automme ei todellakaan ole hiljaisimmasta päästä, mutta porrasperänä tavaratilan kautta rengasmelu ei kantaudu kovin hyvin ohjaamon puolelle. Tämä minikokoinen sijainen on kuitenkin aivan omaa luokkaansa metelin suhteen. En pystynyt edes keskustelemaan takapenkillä istuessani kuljettajan kanssa, koska en kuullut hirmuisen huminan vuoksi, mitä hän puhui.

Mutta siis palataan pääaiheeseen. Akkujen pidempään lataukseen liittyvät asiat ovat niitä, jotka jäivät kokeilematta ja testaamatta. Näistä itseäni kiinnostavista asioista en siis valitettavasti pysty kertomaan tarkemmin. Ioniq electricin 28 kWh:n akut latautuvat jarruttaessa, kun liike-energia muutetaan sähköksi. Erona hybridiin oli myös se, että ohjauspyörässä oli ”siivekkeet” joilla energian talteenottoa pystyi säätelemään. Ajettaessa eron tunsi hidastuvuuden voimakkuutena, kun jalan nosti kaasulta. Vauhdin hidastuminen ei ollut kuitenkaan niin voimakasta, kuin muissa koeajamissani sähköautoissa.  Litium-ioni-polymeeriakuilla on 8 vuoden tai 200 000 km takuu, sen mukaan kumpi täyttyy ensin.

Moottoritiellä, missä kaista- ja reunaviivat olivat hyvät, Ioniq electric ohjasi itse lukien viivoja. Kyseessä ei ole automaattiohjaus vaan kaistavahti sekä kaista-avustin (LKAS). Aktiivisen vakionopeuden säätimen kanssa nämä loivat hyvän ajokokemuksen. Turvallisuutta parantaviin vakiovarusteisiin kuuluvat myös kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoittimet, automaattinen hätäjarrutus (joka toimi loistavasti) ja seitsemän turvatyynyä.

Jos itselle mielii hankkia Hyundai Ioniq electric sähköauton, on toimitusaika tällä hetkellä 10 kk suuren kysynnän vuoksi. Auton lähtöhinta on 36 990 €. Kerrottakoon vielä, että ensi vuonna Hyundailta on tulossa crossover –kokoluokan täyssähköauto Hyundai Kona.

Lisätietoja Hyundai Ioniq electricistä löytyy Jyväskylän Autotarvikkeen Hyundai-myynnistä.

 

Millaisia kokemuksia sinulla on sähköautoista tai mitä ajatuksia ne herättävät? Oletko enemmän hybridin vai sähköauton kannalla?

Kommentit

  • Tup

    Olipa huonoa kieltä.

     0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.