VALIKKO
5.7.2017 14:13

Koeajossa Hyundai Ioniq hybrid

Kaupallinen yhteistyö: Jyväskylän Autotarvike Oy Hyundai-myynti

Auton vaihto edessä. Uudet hybridi- ja sähköautot kiinnostaisivat polttoainepäästöjen vähentämisen kannalta. Löytyykö niistä kuitenkaan omaan vaatimustasoon ja budjettiin sopivaa vaihtoehtoa? No sehän selviää vain testaamalla, joten viime viikolla koeajettiin Hyundai Ioniq hybrid.

Ensinnäkin täytyy todeta, että palvelu Jyväskylän Autotarvikkeen Hyundai-myynnissä oli hyvää heti alusta alkaen. Naisihmisenä on tullut kohdattua monenlaista palvelua autoliikkeissä. Vaikka en ehkä auton tekniikasta kaikkea mahdollista ymmärräkään, niin liikenneturvallisuuden asiantuntujana tiedän tarkkaan, mitä autolta haluan.

Ensikosketus Hyundaihin

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun ajoin Hyundailla. Rehellisesti sanottuna olin vähän epäileväinen mahtuuko perheemme tähän autoon. Kuvien perusteella Ioniq vaikutti aika pieneltä, mutta auton koko yllätti positiivisesti.

Takapenkille mahtui turvaistuin, koroke ja yksi lapsi vielä keskelle

Tosin jos on tarvetta kahdelle turvaistuimelle, niin keskipaikalle ei kovin harteikas mahdu. Tällöin turvavöiden ja ISOFIXin kiinnityskohdat aiheuttavat sen, että hartioiden kohdalta loppuu tila kesken. Jos turvaistuimen hankinta on ajankohtaista kannattaa lukaista tästä postaus turvaistuimen valinnasta.

Ioniqissa on meidän perheen tarpeisiin riittävän suuri tavaratila

Autotarvikkeen pihassa Ioniq hybridin käynnistäessäni ihmettelin hetken, että nytkö se on käynnissä. Pieni merkkiääni kertoi auton käynnistyvän, mutta sähkömoottori ei pitänyt mitään ääntä, josta käynnistymisen olisi huomannut. Liikkeelle lähdettäessä auto käytti sähkömoottoria, joten ainoa ääni tuli renkaista auton liikkuessa. Maantienopeuksissa en huomannut suurtakaan eroa normaalin polttomoottorilla toimivan auton ääneen. Suurempi vaikutus äänitasoon on asfaltin pinnalla.

Hybridin moottorin vaihdon sähköltä polttomoottorille tai toisin päin huomasi lähinnä näytöltä ja pienestä moottorin äänen muuttumisesta. Muutoin vaihto tapahtui jouhevasti eikä vaikuttanut ajamiseen mitenkään. Ohjaus oli hyvin tarkka, joten se vaati pientä totuttelua. Alun jälkeen se tuntui kuitenkin todella miellyttävältä ajaa. Alusta oli riittävän jäykkä ja kallistuksen vakaajat hyvät. Töyssyjen ym. tiessä olevien monttujen yli Ioniqilla pääsi mukavasti ilman ylimääräisiä kolinoita.

Turvallisuus

Ilokseni huomasin, että Hyundai Ioniqissa ei rahasteta turvallisuudella. Kaikki turvavarusteet kuuluvat hintaan. Automatisaatio tekee tuloaan, joten vakiovarusteina on mm. kaistavahti, automaattinen hätäjarrutus järjestelmä, adaptiivinen vakionopeuden säädin, kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoittimet. Lisäksi autosta löytyy peruutuskamera.

Positiivista oli myös se, että mittaristo on suoraan kuljettajan edessä perinteisesti. Toki kosketusnäyttö löytyy, mutta varsinaiseen ajoon vaadittavat toiminnot ovat helposti nähtävissä ja käytettävissä.

Vilkun ja pyyhkijöiden käyttö pienikätisenä oli hankalaa. Joudun joka kerta vilkkua käytettäessä korjaamaan otetta ohjauspyörästä, jotta yletyin laittamaan sen päälle. Tässä olisi siis tuotekehittelyllä parantamisen paikka. Isompikätisellä tätä ongelmaa ei ole.

Lyhyet sormeni eivät ihan ylettäneet

Auton turvalaitteet toimivat koeajon aikana asianmukaisesti. Automaattista hätäjarrutusta ei ollut kanttia kokeilla loppuun asti. Varoitukseen asti kyllä, mutta ei niin pitkälle, että olisi nähnyt pysähtyykö auto tosiaan.

Tietysti myös korirakenteen muotoilussa on huomioitu turvallisuus ja lisätietoja siitä ja muutoinkin autosta voit lukea täältä. Lue myös Ioniq sai Euro NCAP ‑testeistä täydet viisi tähteä.

 

Hinta

Varustetasoon nähden hinta on hyvä. Hyundai Ioniq hybrid, joka oli koeajossa on lähtöhinnaltaan 27 590 €. Takuuaika on 5 vuotta ilman kilometrirajaa ja akkutakuu 8 vuotta / 200 000 km.  Nämä antavat mukavasti turvaa, jos uusi teknologia epäilyttää, mutta auto muutoin kiinnostaisi. Hybridejä maahantuojalta löytyy jopa kahden viikon toimitusajalla.

Hybrid vai täyssähkö?

Hybridin koeajossa meille tärkeintä oli testata riittävätkö sisätilat perheemme tarpeisiin ja kokeilla auton turvavarusteita. Itse olemme kiinnostuneempia Ioniqin täyssähköstä eli Ioniq electricistä.  Näiden hybridin ja electricin yhteisten ominaisuuksien täyttäessä vaatimuksemme, jäämme odottamaan täyssähkö Ioniqin koeajoa.

Hyundai Ioniq on kompaktin kokoinen ja kivan näköinen

Lisätietoja Hyundai Ioniq hybridistä voit kysyä Jyväskylän Autotarvikkeen Hyundai-myynnistä.

Turvallista matkaa kesäisille teille!

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.