VALIKKO
20.2.2018 21:00

Gran Canaria – Nähtävyyksiä ja edullisia ostoksia

Tässä olisi Gran Canarian matkapostuksen lupaamani toinen osa. Tällä kertaa paneudutaan siis muutamiin saarelta löytyviin nähtävyyksiin, joihin pääsimme tutustumaan. Lisäksi olisi tarjolla vinkit shoppailusta kiinnostuneille. Itse olen hyvin harkitsevainen shoppailija, mutta silti päädyin ostoksille useampaan kertaan.

Vuoristoteitä ja hiekkadyynejä

Meillä oli viikon Gran Canarian loman alussa auto käytössä. Autovuokra sattuikin sopivasti pilvisten ja osittain sateisten päivien ajalle.

Olisimme halunneet käydä vuoren korkeimmalla huipulla Pico de las Nievessä. Se jäi kuitenkin haaveeksi, koska poliisi oli sulkenut tien. Vuoristossa oli satanut muutamana päivänä lunta, joten matkan jatkaminen kesärenkailla ei olisi ollut turvallista. Aika korkealle joka tapauksessa pääsimme ja maisemat olivat upeita. Ja olihan vuoristoteillä ajelu hauskaa. Tosin pari kertaa taisin miehelle sanoa, että ei ajaisi niin reunassa. 😉

Suuntasimme vuoristosta alas kohti aurinkoista Maspalomasia. Olihan sitä käytävä vaeltelemassa hiekkadyyneillä, kun tilaisuus tarjoutui. Lapsista (ja aikuisista) oli ihanaa juosta paljain jaloin dyynien päälle ja sieltä taas alas. Se oli niin hauskaa, että tunsi itsensä jälleen lapseksi. Lämmin, hieno hiekka jalkojen alla oli fantastisen tuntuista.

Lisäsin ennen dyyneille menoa lasten kasvoihin aurinkorasvaa. Sitä ei olisi kannattanut tehdä. Tuulen pöllyttämä hiekka tarttui siihen ja lasten naamat olivat aivan hiekkaiset, kun tulimme pois. Onneksi mukana oli vesipullot, niin pystyi pesemään kasvot ennen matkan jatkumista.

Edellisenä päivän epäonnistuneen vuoristoajelun jälkeen päätimme kokeilla toista kohdetta. Aamupäivällä suuntasimme saaren koillisosaan, lähelle Las Palmasia, Pico de Bandamaan. Siellä sijaitsee yksi tulivuoren kraatereista.

Kraaterin pohjalla on tyhjillään oleva maatila. Mitenkähän ihmeessä sinne on aikoinaan päästy? Matka on tainnut viedä ainakin reilusti aikaa.

Meille on muodostunut matkoilla sellainen perinne, että otamme yhteiskuvan jossain korkealla. Samaan perinteeseen kuuluu minun selfie jyrkänteen reunalla. Tosin tällä kertaa vieressä oli kaide.

Jos merelle haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt?

Saarella löytyy paljon muutakin tekemistä ja nähtävää. Tarjolla on esimerkiksi vesipuistoja, kalastusretkiä, viinitiloja, eläintarha ja kylpylöitä. Me päädyimme kokeilemaan veneretkeä, jolla bongaillaan delfiinejä. Ajatus siitä, että näkisi delfiinit niiden omassa ympäristössä, tuntui mukavalta.

Eräänä aamuna kävelimme Puerto Ricon satamaan ja lähdimme Multiacuaticin delfiiniretkelle. Pieni epäilys oli onnistuttaisiinko delfiinejä näkemää, mutta se osoittautui hyvin pian vääräksi.

Ensimmäisen delfiinin evän näkyessä kaikki kiiruhtivat kaiteiden viereen odottamaan seuraavan nousua pintaan. Me istuimme yläkannella aivan veneen etuosassa, joten saimme erittäin hyvät paikat keulasta. Riemun kiljahduksia kuului yhtenään, kun joku delfiineistä nousi pintaan.

Laiva kierteli hetken alueella ja siirtyi sitten erään kalastaja-aluksen lähettyville. Aluksesta heiteltiin veteen kalaa ja seuraavaksi pääsimme näkemään valaan. Tuntui hurjalta ajatella, että vain muutaman kymmenen metrin päässä laivasta oli todellakin valtava valas. Valaan selkäevä oli pienempi, kun mitä odotin näkeväni. Nämä valaat eivät myöskään nostaneet pyrstöä pintaan käydessään hengittämässä.

Välillä valaan hahmo näkyi aivan pinnan alla veneen vieressä. Sitten ne nousivat pintaan ja pärskäyttivät vettä aivan, kuten on telkkarissa nähnyt. Vähän jäi itselle huono fiilis siitä, että laiva ajoi välillä valaita ikään kuin takaa. Toisaalta ymmärrän, että haluttiin tarjota nähtävää koko rahan edestä ja päästä mahdollisimman lähelle niitä. Silti itsestäni oli mukavampi nähdä valaiden liikkuvan vapaammin vähän kauempana.

Laiva ei kääntynyt heti takaisin vaan jatkoi vielä matkaa. Hetken kuluttua vieressä näkyi viiden delfiinin parvi. Oli ihana seurata, miten leikkisiä ne olivat. Tulivat aivan laivan läheisyyteen hyppimään ja ilahduttamaan etenkin pieniä matkalaisia. Paluumatkalla puolestaan sai ihailla Gran Canarian lounaisrannikkoa.

Delfiinit olivat niin nopeita, että kuvaaminen puhelimella oli lähes mahdotonta

Retken jälkeen selvisi, että näkemämme valtaat olivat sillivalaita. En ole koskaan ennen kuullutkaan sellaisista. Se on maailman toiseksi pisin eläin ja painoa tällä uhanalaisella nisäkkäällä voi olla parhaimmillaan jopa 75 tonnia. (Wikipedia)

Meille suositeltiin yli tuplat kalliimpaa puolipäiväretkeä, missä olisi päässyt laivalta uimaan, mutta tähän aikaan vuodesta se ei oikein houkutellut. Onneksi valitsimme Multiacuaticin delfiiniretken, joka kesti noin 2,5 tuntia. Se oli lasten kanssa oikein sopivan pituinen reissu. Pieninkin jaksoi tämän ajan hyvin, eikä hinta ollut liian korkea, kun siihen sisältyi vielä juomat laivalla.

Kerroin aiemmin, että kävelimme Amadoresista Puerto Ricoon. Näiden kylien välillä oli ihana, aavistuksen yli kilometrin mittainen kävelytie. Lapsetkin jaksoivat kävellä matkan hyvin ja kävimme Puerto Ricon puolella useasti viikon aikana. Parina iltana pienin tosin pääsi reppuselkään tai isin olkapäille, kun väsymys alkoi painaa. Kävelymatka taittui kuin itsestään maisemia ihaillessa.

Suuria ostoskeskuksia ja pieniä hintoja

Himoshoppailijalle Gran Canarian ostoskeskukset olisivat oikea taivas. Liikkeitä löytyy lähes jokaiseen tyyliin ja hintataso on alhaisempi, kun meillä. Vaikka täältä löytyy samojen ketjujen liikkeitä, oli Kanarialla valikoima minusta (tyyliamatööristä) parempi ja tyylikkäämpi.

Läheltä lentokenttää aivan moottoritien läheisyydestä löytyy iso ostoskeskus Atlántico Vecindario. Itselleni tuttujen merkkien liikkeitä oli mm. Desigual, Sprigfield, Jack and Jones, Mango, Zara ja The Body Shop.

Aamupäivällä asiakkaita oli kohtuullisesti ja ostoksia sai tehdä aika rauhassa. Myyjät eivät olleet yliaktiivisia, joten pienemmissäkin liikkeissä sai katsella ilman ahdistavaa tunnelmaa.

Ennen matkaa ostimme Samsoniten matkalaukun vanhan rikkoutuneen tilalle. Ajatuksenamme oli hankkia toinen samanlainen laukku tulevia matkoja varten, jos koko olisi riittävä perheemme tarpeisiin. Edellinen yli 20 vuotta hyvin palvellut Samsoniten laukkuvanhus oli valtavan iso ja sen käsittely oli haasteellista.

Löysin ostoskeskuksesta laukkuliikkeen ja kävin katsomassa matkalaukkuja. Myynnissä oli sama Samsoniten laukku yli 50 euroa halvemmalla, kuin Suomessa. Ostimme siis toisen samanlaisen, koska laukku oli osoittautunut hyväksi ja nyt sen sai paljon edullisemmin.

Tytöt hullaantuivat Claire´s nimiseen pikkutavarakauppaan. Siellä oli kaikkea kiiltävää ja pörröistä. Isillä taisi puolen tunnin jälkeen olla kärsivällisyys lopussa, kun käski kaikki kassalle. Mukaan lähti reppua, päiväkirjaa, laukkua ja kissapanta.

Onhan nämä päiväkirjat aika ihanat

Toinen ostoskeskus, johon Gran Canarialla kannattaa suunnata ostoksille, löytyy Las Palmasista. Las Arenas on vielä suurempi kuin Atlántico. Täältä löytyi todennäköisesti kaikki samat liikkeet kuin Atlánticosta ja lisäksi paljon, paljon enemmän. Hintataso oli sama molemmissa ostoskeskuksissa ja ale näytti olevan lähes joka liikkeessä. Vaatteiden hinnat lähtivät parista eurosta ylöspäin.

Itselleni löysin korkeavyötäröiset farkut. Ne olivat melkein ensimmäisessä liikkeessä, jossa kävimme Las Arenasissa. Koko ostoskierroksen ajan mietin, kävisinkö kokeilemassa niitä. Ennen poislähtöä päätin vielä palata liikkeeseen. Ja ne farkut olivat ihanat. Niin, ja ne on mulla nyt jalassa. 😉

Varsinaisen löydön tein, kun puolentoista vuoden etsinnän jälkeen lapselle löytyi villakangastakki. Suomesta en ole onnistunut löytämään talvella juhlavaatteiden kanssa käytettävää takkia. Sukulaisetkin ovat Ranskan ja Saksan matkoilta etsineet tuloksetta. Nyt se vihdoinkin löytyi alessa 25 eurolla.

Näiden lisäksi tuli ostettua kouluvaatteita, jotka olivat joka tapauksessa hankintalistalla. Aika vähän siis mitään varsinaisia heräteostoksia tehtiin. Ja koska meillä oli uusi matkalaukku hankittuna, niin kaikki saatiin helposti mukaan kotimatkalle. Itse asiassa meillä oli reilusti yli puoli matkalaukkua tyhjänä kotimatkalla.

Sen verran vielä voisi mainita, että illalla meno ostoskeskuksessa oli aivan toinen, kun aamupäivällä. Vaikka oli arki-ilta, niin kahdeksan aikaan parkkipaikka oli aivan täynnä ja ihmisiä joka puolella. Kassajonot olivat pitkät ja joidenkin liikkeiden edustalla oli sisäänheittäjiä. Aamupäivällä lapsia ei näkynyt juuri missään, kun taas illalla heitä juoksenteli käytävillä ja oli leikkipaikoilla vaikka kuinka paljon. Tästä näkee hyvin espanjalaisen ja suomalaisen kulttuurin ero. Meillä illalla vetäydytään kotiin rauhoittumaan, kun heillä vasta lähdetään liikkeelle koko perheen voimin.

Tästä tuli paljon pidempi postaus, kun olin edes kuvitellut. Sori! 🙂

Olen aiemmilta matkoilta kirjoittanut postaukset, mutta ne ovat jääneet julkaisematta. Nyt kysynkin sinulta, joka jaksoit lukea tänne asti, että kiinnostaisiko lukea näistä matkoista myöhemmin tämän kevään aikana? Tarjolla olisi tarinaa esimerkiksi polskuttelusta Balchikissa, tippukiviluolia Cala Millorssa tai paluu akropolisille 30 vuoden jälkeen.

Ansku <3

Kommentit

• Sukat hukassa

Matkajuttuja on aina ihana lukea! vähän kun itsekin pääsisi reissuun mukaan 🙂 ja kivoja juttuja olette löytäneet, parasta on just toi kun etsii jotain tiettyä ja tarpeellista ja sitten sen löytääkin vielä huippuhintaan, niin kuin toi matkalaukku!

• Ansku

Joo, noi pari löytöä ilahduttivat kyllä kovasti. Ehkä lisää matkajuttuja on siis luvassa.

• Diiskuneiti

Mä rakastan matkajuttuja ja mietin aina, että mihin lähtisin seuraavaksi – joten matkajutut ovat todella tervetulleita! 🙂

Ja siis aivan ihana tuo kissareppu! 😀

• Ansku

Mä jo vähän suunnittelin, että voisin jopa lainata tota reppua. ❤️
      Ehkä vanhojen matkakertomusten jakaminen auttaisi myös tähän alati vaivaavaan matkakuumeseen.

• Nimetön Alisa Auvinen

Oi, tuli tosi iso matkakuume ku tätä luki! Onneks kesällä pääsen Alanyaan! Ja oot tosi kaunis tuossa selfiessä!

• Ansku

Yksi matkojen parhaista puolista on minusta se odotus. Tieto siitä, että loma lähestyy. Mahtavaa Alanyan matkaa kesällä!
      Ja kiitos kaunis viimeisestä kommentistasi! <3

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.