VALIKKO
15.4.2017 06:30

Kuinka minä liikun?

Moi!
Ala-asteella suorastaan vihasin kaikkea urheiluun liittyvää. En ole voinut harrastaa liikuntaa missään erityisessä kerhossa tai muussa urheilujoukkueessa, koska välimatkat ovat niin pitkiä. Liikuntatunneilla en ole koskaan loistanut urheilullisilla taidoillani enkä niistä sen erityisemmin nauttinutkaan, koska tunsin oloni aina niin osaamattomaksi muiden jahdatessa iloisena palloa. Vapaa-aikani vietin koneella tai kirjojen parissa ja lenkillä kävin vain pakotettuna. 
Kuudennella luokalla aloin kuitenkin heräämään siihen, että liikkuminen olisi vain hyväksi minulle. Vaikka en kävelylenkeistä nauttinutkaan, rupesin silti harrastamaan lenkkeilyä. Tämän myötä aloin innostumaan juoksemisesta ja se onkin minun juttuni paljon enemmän kuin kävely. Käveleminen on liian hidasta eikä siinä hengästy kunnolla, kun taas juostessa tuntee, että oikeasti tekeekin jotain. Juoksu on vieläkin harrastukseni. Talvisin pidän siitä aina taukoa, sillä en omista mitään nastalenkkareita enkä halua murtaa mitään paikkoja kaatumalla liukkaalla alustalla. Talvella lenkkeilen siis kävellen. Näin iän karttuessa lenkkeily ei tunnu niin kauhealta kuin silloin aikoinaan. 
Juoksemisen ansiosta myös liikuntatunneilla erilaisten kuntotestien tulokset ovat parantuneet. Kun seitsemännellä luokalla sain juoksutestistä muistaakseni 7, oli se yhdeksänteen luokkaan mennessä noussut 8½, vaikka juoksin sen puolikuntoisena. Jotain kehitystä on siis kunnon puolella tapahtunut. 
Kahdeksannella luokalla aloin käymään kerran viikossa koulun pitämässä kuntosalikerhossa. Siellä tehtiin vuoroviikoin kädet ja jalat ja joka kerta keskivartalo. Tätä kautta huomasin, että lihaskuntoharjoittelu on myös vahvasti minun juttuni urheilun osalta. Rupesin myös kotona tekemään lihaskuntoa mutta alussa en tiennyt mitään liikkeitä ja lopulta se olikin vain normaalien istumaannousujen tekoa. Lähdin siis etsimään netistä lisää tietoa aiheesta ja sieltä löysin paljon erilaisia kotona tehtäviä treenejä ja muuta tietoa aiheesta. 
Suurimman osan lihaskuntotreeneistä teen kotona. Teen lihaskuntoa kolme päivää peräkkäin, kädet, keskivartalo ja jalat jokainen omana päivänään, neljäs päivä on lepopäivä. Tuo kolmen päivän putki ei ole tähtiin kirjoitettu, sillä vaihtelen sitä ihan oman jaksamisen ja ehtimisen mukaan. Salilla käyn silloin tällöin, hyvin epäsäännöllisesti. Vaikka salilla suurien painojen pumppaamisella saisi varmasti paljon parempia tuloksia, on tämä minulle silti juuri sopiva valinta. Olen kyllä miettynyt salikortin hankkimista mutta niin suuren summan satsaaminen hirvittää: mitä jos siellä ei sitten lopulta tulisikaan käytyä ollenkaan?
Netistä löytyy paljon mahtavia treenejä kotona tehtäväksi ja kyllä niilläkin saa paikat kipeäksi, kunhan ne tekee kunnolla. Itse olen todennut hyviksi treenikäyttäjiksi Instagramista @brittnebabe ja Youtubesta @blogilates sekä @xhitdaily. Blogimaailmassa taas Ida Jeminan blogista löytyy paljon tietoa, joten suosittelen käymään lukemassa sitä!
Näin minä siis liikun. Haluan tällä postauksella kertoa, että vaikka kuinka vihaisit liikuntaa, sinulle löytyy varmastit oma(t) lajisi. Oli se sitten paini, zumba tai jalkapallo, kyllä sieltä joku mieluisa löytyy. 
Miten sinä liikut? Mitkä lajit ovat sinun juttusi?

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.