VALIKKO
2.2.2016 15:50

Henkilökohtaisia tavoitteita vuodelle 2016

IMG_4485_2

Monesti uuden vuoden kynnyksellä tehdään ne joskus sanattomatkin lupaukset tulevalle vuodelle. Osa niistä toteutuu ja osa jää toteutumatta, mutta jonkinlainen perinnehän se on (perinne taitaa olla myös näppärästi uuden vuoden jälkeen lehtien kansiin ilmestyvät laihdutusvinkit). Viime viikolla yllättäen kysyttiinkin tavoitteitani tälle vuodelle. Vaikka uuden vuoden lupaukset jäivätkin vuoden vaihteessa tekemättä, aloin pohtimaan, mikä estäisi siitä huolimatta luomasta henkilökohtaisia tavoitteita tälle vuodelle? Ja mikä onkaan sen parempaa, kuin saavutetusta tavoitteesta saatu euforia?

Jokin aikaa sitten törmäsin psykologin kommenttiin, jossa psykologi yllättäen totesi, ettei uuden vuoden lupauksia kannata tehdä, ellei usko niiden toteuttamisessa onnistumiseen. Psykologi piti pettymystä erityisen haitallisena. Tämä oli yllättävää, sillä useinhan juuri korostetaan, kuinka pettymykset kasvattavat luonnetta ja saavat yrittämään kovemmin. Varmasti osittain onkin niin, mutta välttämättä tämä ei pädekään aina kaikkeen: laihduttaja saattaakin epäonnistuttuaan lyödä hanskat tiskiin tai saavuttamaton unelma saakin ihmisen entistä masentuneemmaksi. Kuulostaa melko pessimistiseltä, mutta varmasti viisas ajattelu näin uuden vuoden lupausten kohdalla. Joten onnistumisen kokemuksia kohti tavoitteilla, joihin itsekin uskoo! Vuoden lopussa onkin aika tarkastella, mitä tavoitteita saavutettiin ja missä puolestaan olisi vielä kehitettävää.

Tavoitteitani vuodelle 2016:

  1. Liikunnan lisääminen: liikunta, etenkin ne itselle mieluisammat lajit, ovat jääneet nyt vähemmälle ja vuoden tavoitteena onkin liikunnan säännöllistäminen ja monipuolistaminen sekä erityisesti niiden itselle mieluisten lajien lisääminen.
  2. Herkuttelun vähentäminen: läheiset tietävätkin, että olen melkoinen herkkusuu. Herkkujen (niiden epäterveellisten) vähentäminen on kuitenkin ehdottomasti to do-listallani tälle vuodelle. Varmasti painokin hieman tippuu tämän ratkaisun myötä ja hampaatkin kiittävät.
  3. Opintoihin satsaaminen: yliopisto-ura(ka)n alkumetreiltä asti haluan ainakin pyrkiä siihen, että opintoni etenevät tavoiteajassa.
  4. Kalenterin raivaaminen ja aikasyöppöjen välttäminen: olen tässä suhteessa vähän liian kiltti ja monesti lupaudun moniin juttuihin mukaan kiltteyttäni tai puhtaasta velvollisuuden tunteesta. Loppujen lopuksi aikani kuluukin ihan muiden asioiden hoitamiseen, kuin oman arjen tai esimerkiksi opiskelun pyörittämiseen. Jatkossa haluan panostaa siihen, että huomioin entistä enemmän myös omat ja läheisteni kanssa sovitut jutut sekä erityisesti oman jaksamiseni, ennen uusiin juttuihin lupautumista. Jotenkin sitä vain kuvittelee ehtivänsä enemmän, mitä todellisuudessa ehtii, joten tässä asiassa todella on petrattavaa!

Listoja ja suunnitelmia rakastavana ihmisenä (tämä tuskin tulee yllätyksenä, jos tutustui Kohti hääpäivää -vinkkisarjaan) minulla on muutamalle tavoitteelle jo olemassa tarkempi suunnitelma, toteutustapa ja yksityiskohtaisempi tavoitteen määrittely. Esimerkiksi kalenterissani on muutamat muistutukset tavoitteisiin liittyen. Kiinnostavaa onkin nähdä ja seurata omaa edistymistä tavoitteiden saavuttamisen suhteen. Uskon, että kun tavoitteisiin kiinnittää arjen keskellä huomiota ja näkee vaivaa niiden eteen, ovat tavoitteet täysin saavutettavissa.

Teittekö tai aiotteko tehdä tälle vuodelle omia henkilökohtaisia tavoitteita?

 

Kommentit

  • Nimetön Milka

    Kohta 4! 😀 Toivoisin jatkossa bloggauksia siitä miten tämä onnistuu ja käytönnön vinkkejä, jos sellaisia keksit! 🙂

     0
    • Minna Rajala

      Heh 😀 Laitan ehdottomasti vinkit jakoon, jos sellaisia keksin 😀

       0
  • Nimetön Veera

    Hienoja tavoitteita Minna – voisin itsekin allekirjoittaa noista jokaisen.
    Ja suurena herkuttelijana voin lähettää sinulle toivoa paremmasta – nimittäin nimimerkillä 1kk ilmaan mitään herkkuja jo takana;)

    Todellakin juuri se euforian tunne saa asettamaan tavoitteita ja antaa motivaatioin tavoitella niitä. Suurin ongelma tavoitteista lepsumisessa taitaa olla se, että tavoite on niin kaukana tai se on epärealistinen.

    Tavoite intoilijana kannustankin kaikkia asettamaan aina pieniä välitavoitteita, jotka vievät kohti suurempaa päämäärää ja joista voi ja jaksaa iloita matkan varrella. Niistä saa aina boostia jatkaa loppuun asti:)

    Tsemppiä vuoteesi!

     0
    • Minna Rajala

      Ihana kommentti, kiitos Veera! Herkutonkin elämä on siis mahdollista 😉 Ja vau, onnittelut kuukauden herkuttomuudesta jo! Herkuttoman ajanjakson pitäminen voisi tehdä itsellenikin hyvää, pääsisi eroon sokerikoukusta.

      Se on totta, että monesti juurikin ne epärealistiset tavoitteet tai tavoitteet ilman välietappeja saavat koko homman kariutumaan. Varmasti nuo kaksi esille tuomaasi pointtia ovat juuri niitä, joiden takia tavoitteet saattavat jäädä saavuttamatta. Kiitos vinkistä, pitääpä asetella niitä (realistisia) välitavoitteita porkkanaksi matkalle 🙂 Ja kiitos tsempeistä!

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.
Stoorin bloggaaja? Kirjaudu sisään tästä.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.