VALIKKO
3.11.2017 23:43

Testissä: kotitreeni YouTubesta kehon omalla painolla

Törmäsin hiljattain YouTubessa tähän Janen tekemään kehon omalla painolla tehtävään kotitreeniin ja heti videon nähtyäni tiesin, että tätä voisin oikeastikin kokeilla. Videon pääset näkemään klikkaamalla yllä olevaa kuvaa tai klikkaamalla tätä linkkiä. Olen jo ollut hieman skeptinen erilaisiin videotreeneihin, sillä osa on ollut aivan liian raskaita tällaiselle tavalliselle sunnuntailenkkeilijälle: liian raskaan treenin jälkeen treeniä ei enää halua tehdä toiste uudestaan.

Tämän videon kohdalla kuitenkin ensivaikutelma treenin sopivasta helppoudesta piti: videolla tehtävät liikkeet olivat sopivan helppoja tehdä, ohjeet olivat riittävän selkeät ja hiki tuli. Ohjelma haastoi, muttei liikaa, jolloin treeni tuli oikeasti myös tehtyä loppuun asti. Videolla myös keskityttiin niiden lihasryhmien treenaamiseen, josta ainakin itse pidän ja joista siksi on mieluista aloittaa. Kehonpainotreenissä oli myös se mukava puoli, että mitään apuvälineitä ei jumppamattoa enempää tarvinnut.

Koin helpoimmaksi katsoa liikkeet videolta ja pääasiassa edetä videon esittelytekstissä olevan tekstikoosteen mukaan. Tarvittaessa tarkistin suoritustavat videolta, mutta treeni tuntui sujuvammalta sitä suoraan tekstinä lukiessa. Ensimmäisen kierroksen jälkeen liikkeet alkoivat jo muistua mieleen, joten suoritustapaa ei enää juurikaan tarvinnut tarkistaa.

Se, mitä jäin videolta vielä kaipaamaan, olivat alku- ja loppuverryttelyt. Niiden puuttumisen myötä ne saattavat jäädä kokonaan tekemättä. Toisaalta taas voi ainakin tehdä sellaiset alku- ja loppuverryttelyt, joista pitää ja joilla saa kehon avattua ja rennoksi. Kokonaisuutena tykkäsin videon muodossa tehtävästä kotitreenistä ja treenin jälkeen motivaatio säilyi tai jopa kasvoi: tulen toistekin varmasti hyödyntämään videon muodossa olevia kotitreeniehdotuksia.

Vinkit onnistuneeseen kotitreeniin:

hyvät treenimusiikit: soittolistan ei tarvitse pitkä, kunhan siinä on riittävästi sinua motivoivia kappaleita. Treeni kannattaa aloittaa ja päättää rennomman kappaleen soidessa, jolloin voit rauhassa lämmitellä ennen treeniä ja myös jäähdytellä/tehdä lyhyet venyttelyt treenin lopuksi

tarkista ennen treeniä, että sinulla on treenissä tarvittavat välineet kuten jumppamatto. Siten voit keskittyä itse treeniin ilman, että joudut etsimään puuttuvia treenivälineitä tai improvisoimaan ja korvaamaan treenivälineitä jollain toisella

tee liikkeet oman kuntosi mukaan. Liikkeitä voi helpottaa tai vaikeuttaa oman kunnon mukaan tai voit tehdä kokonaan korvaavia liikkeitä, jos jokin liike ei tunnu hyvältä tai et pysty sitä tekemään.

ole huolellinen siinä, että teet liikkeet oikealla tekniikalla. Kotitreenin etuna on, ettei ole mikään kiire: ehdit rauhassa tekemään esimerkiksi hallittuja askelkyykkyjä sen sijaan, että hosuisit pysyäksesi muiden tai liian nopeatempoisen musiikin perässä. Askelkyykyissä muista ohjesääntö, jonka mukaan varpaiden pitää näkyä kyykätessä. Silloin kyykkäät tarpeeksi taakse, etkä rasita polviniveliä turhaan.

muista pitää lyhyet 1-2 min tauot kierroksien välissä, jolloin ehdit hieman palautua edellisestä kierroksesta. Muista myös tarvittaessa juoda vettä.

Oletko koskaan kokeillut kotitreeniä? Mitä pidit vai piditkö ollenkaan?

Kommentit

  • Corner

    Kiitos vinkeistä, pitääkin kokeilla tuota treeniä! Olenkin etsinyt kotitreeniä johon ei tarvitsisi mitään juurikin jumppamattoa kummempia välineitä 🙂 Oikein mukavalta treeni ja liikkeet vaikuttavat, askelkyykyt ehkä jäävät vielä siihen tulevaisuuteen kun on vähemmän painoa. Jostain syystä polvet eivät normaalipainossakaan ole tykänneet askelkyykyistä, niiille kun löytäisi vielä polvia vähemmän kuormittavan vaihdoehdon 🙂

     0
    • Minna Rajala

      Mukava kuulla, että innostuit! Sellaiset kotitreenit ovat kieltämättä kivoja, joihin ei tarvitse paljoakaan välineitä olla omasta takaa. Oman kehon painollakin saa todella tehokkaita treenejä! Tuo kuulostaa viisaalta, että jättää askelkyykyt välistä, jos polvet eivät ole niistä tykänneet. Kerro ihmeessä, miltä treeni tuntui ja tykkäsitkö 🙂
      Kiitos kivasta kommentistasi! 🙂

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.