VALIKKO

Bloggaajien ja yritysten välinen yhteistyö

Otan nyt käsittelyyn aiheen, jossa nyt yrittäjänä sekä bloggarina, tulen niin sanotusti kusemaan omaan kahviini. Bloggaajien ja yritysten välinen yhteistyö on nimittäin asia, josta ei ole paljon kirjoitettu. Yksi syy on se, että kampanjoista ei uskalleta kirjoittaa mitään pahaa sen pelossa, ettei kukaan enää tarjoudu tekemään töitä kanssasi jatkossa. Bloggaaja voi kokea olevansa yrityksille elämänsä ylistävän postauksen velkaa siitä hyvästä, että sai heiltä vuoden vessapaperit ilmaiseksi, vaikka tuote ei olisi vastannutkaan odotuksia. Ja yrityksen pahin pelko taas on se, että joku kirjoittaa sinusta negatiivisesti nettiin. Mahdollisesti tuhansille lukijoille. Miten siis kääntää pelot positiiviseksi mahdollisuudeksi verkostoitua ja muodostaa jopa ystävyyssuhteita? Ja miten toteuttaa yhteistyö niin, että se tarjoaa mielenkiintoista sisältöä lukijoille ja asiakkaille?

Tässä postaus siitä, millaista on hyvä yhteistyö ja miten se toteutetaan. Vinkkejä yhteistyöhön antaa myös pitkän linjan bloggarit sekä paikalliset yrittäjät.

vintage_wedding_dessert_bar

Tavallisesti yhteistyö tarkoittaa sitä, että yritys tarjoaa alennuksella tai ilmaiseksi tuotteitaan/palveluitaan bloggaajalle näkyvyyttä vastaan. Vastavuoroisesti bloggaaja voi lähestyä myös mielenkiintoisena pitämäänsä yritystä tarjoamalla näkyvyyttä blogissaan. Yritysten välisissä yhteistöissä tehdään yleensä ns. oravannahkakauppaa, eli kumpikin tarjoaa omaa osaamistaan lopputulokseen, josta molemmat hyötyvät.

Yhteistyö eri yritysten ja tahojen välillä on parhaimmillaan aivan ihanaa. Yhteistyöt ovat miellyttävä tapa suunnitella ja toteuttaa juttuja, joita ei tule joka päivä tehtyä, ja vieläpä sivussa tavata mahtavia ihmisiä. Näistä saan itse eniten kiksejä irti, varsinkin kun yhteistyöt liittyvät juhlien suunnitteluun, leipomiseen, valokuvaukseen tai graafiseen suunnitteluun. Teen töitä pääasiassa yksin ja mielipuuhani tekeminen toisten ihmisten kanssa, jotka ovat yhtä innostuneita aiheesta kuin minä, on tietenkin yksi työn parhaista puolista.

Bloggaajien kautta saavutettava näkyvyys on myös hyvin iso asia, varsinkin jos blogin lukijakunta on samantyyppistä kuin asiakaskuntasi ja sijaitsee sinulle parhaalla alueella. Eli blogin ei välttämättä tarvitse olla lukijakunnaltaan suuri, jos lukijat ovat juuri sinun yrityksesi kohderyhmää.

Olen sekä itse lähestynyt eri yrityksiä, bloggaajia että yksityishenkilöitä yhteistyön merkeissä, sekä saanut pyyntöjä lähteä eri juttuihin mukaan. Olen aikaisemmin kirjoittanut kahta henkilökohtaista blogia ennen yritykseni perustamista ja pyynnöt, joita olen saanut, ovatkin olleet sen verran monenkirjavia, että tässä muutama vinkki, miten ei kannata lähestyä ketään.

Pyydä suoraan jotain itsellesi, lupaamatta mitään takaisin.

Varsinkin aloittelevana bloggaajana voi olla vaikea lähestyä eri yrityksiä, kun ”meriittejä” eli lukijoita ei vielä ole paljon. Moni kuitenkin unohtaa, että tärkeintä ei välttämättä olekaan lukijat, vaan se millainen blogi on. Sen yleisilme, kirjoituksen taso, valokuvien laadukkuus sekä henkilö itse sen takana. Jos olet vilpitön blogia tehdessäsi, otat ammattimaisia kuvia sekä kirjoitat laadukkaasti, sekä vielä lähestyt yritystä asiallisesti, todennäköisesti voit saadakin haluamasi.

Kun Minna bakes oli ollut pystyssä noin kuukauden, pyysin paikallisia yrittäjiä lähtemään kanssani yhteistyöhön. Ihailin kyseisiä yrityksiä, heidän tuotteitaan ja innostustaan omaan alaansa ja olin jo varautunut siihen, ettei yksikään lähtisi mukaan. Olin laittanut tavoitteeksi, että vuoden sisällä tekisin heidän kanssaan jotain kivaa, mutta sainkin kerättyä rohkeutta jo aiemmin, vaikka todella, todella pelkäsin ja jännitin, että miten tässä käy.

Lähestyin kaikkia sähköpostitse, kerroin yrityksestäni (tässä vaiheessa meriittini olivat hyvät kuvat ja tuotteeni) sekä halustani toteuttaa iso mainoskampanja sekä arvonta, jossa tekisin kaikki kuvausjärjestelyt, keräisin ja jakaisin tuotteet, muokkaisin kuvat sekä hoitaisin kaiken alusta loppuun asti. Heidän tarvitsisi vain luovuttaa yhdessä päättämämme lahja arvontaan sekä mielellään jakaa kampanjakuvia omissa sosiaalisissa medioissaan. Kaikki lähtivät mukaan ja Minna bakesin, Paahtimo Pavun, Harjun Paperin ja Pienikamarin yhteistyökampanja tavoitti täysin orgaanisesti yli 10 000 ihmistä sen viikon aikana.

Kuinka ei kannata tehdä yhteistyötä

Yritysten panos kampanjaan mitattiin kympeissä, mutta käyttämällä paljon omaa aikaani ja luovuuttani, saimme kaikki kampanjasta paljon irti. Itselleni kampanja oli todella tärkeä avaus yrityksen toiminnalle. Sen kautta tutustuin lähemmin myös yritysten takana toimiviin yrittäjiin.

Kysyinkin Pienikamarin Annukalta, mitä mieltä hän oli lähestymisestäni sekä olisiko hänellä vinkkejä aloittelevalle bloggaajalle.

– ”Pienikamarin ja Minna Bakesin yhteistyö on sujunut mielestäni alusta asti todella hyvin. Teemme molemmat omaa työtämme suurella sydämellä ja avoimesti. Olemme täysillä mukana omalla alallamme. Kommunikointi on mielestäni samalla aaltopituudella ja arvostamme yksilöllisyyttä.”

– ”Hyvän bloggaajan tunnistaa inspiroivista kuvista ja siitä, että teksti on myös kuvaavaa ja perusfaktat ovat oikein. Blogissa käytetään erilaisia elementtejä vaihdellen ja ennen kaikkea se on visuaalinen. Tuote-esittelyihin on paneuduttu kunnolla. Hyvä blogi antaa ideoita lukijoille ja sitä on miellyttävä lukea.”

”Älä kopioi toisilta, luo oma tyyli!”

-”Kauppiaana teen mielelläni blogiyhteistyötä silloin, kun yhteistyö on todellakin aitoa.  Bloggaaja arvostaa tuotteita, joita esittelee ja on sanojensa takana. Tällöin kirjoituksesta huokuu aito lämpö ja rehellisyys.”

  • Annukka, toiminut yrittäjänä 7 vuotta

 

Bloggaajien ja yritysten yhteistyö

Tiesin myös Harjun Paperin yrittäjänä toimivan Annen saavan paljon yhteistyökyselyjä. Anne sanoikin, että määrä on niin suuri, että kaikkiin ei voi mitenkään lähteä mukaan. Hän antoi kuitenkin vinkkiä, millainen on hyvin toteutettu kampanja:

-”Yhteistyökuvion toivoisi hyödyntävän molempia ja tuovan näkyvyyttä molemmille tahoille. Olisi hyvä yhdessä miettiä, mille tuotteille halutaan näkyvyyttä ja miten ne tuotteet blogissa esitellään.”

”Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. ”

  • Anne, yrittäjänä 18 vuotta

Pienyrittäjän näkökulma yhteistyöhön on vielä erilainen suuryrityksiin verrattuna ja Anne sanookin, että pienelle yritykselle ei ole kovin innostavaa, jos bloggaaja lähestyy heitä näkyvyyteen verrattuna liian hurjien suunnitelmien kanssa. Hän myös muistuttaa yrittäjiä itseään miettimään omalle budjetilleen rajat, missä suhteessa yhteistöihin on varaa lähteä mukaan.

Vinkit toimivaan blogiyhteistyöhön
Teen Minna bakesin kautta yhteistyötä myös monen eri bloggaajan kanssa. Osan kanssa olemme olleet heti samalla aaltopituudella ja myös ystävyyssuhteita on muodostunut. Yleisestikin kaikki yhteistyöt bloggaajien kanssa ovat sujuneet todella hyvin ja itselleni on jäänyt kaikista hyvä mieli.

Kysyinkin Minishow-blogia kirjoittavalta Melinalta sekä Kultahippu-blogin Evelinalta heidän näkemyksensä bloggaajien ja yritysten yhteistyöhön. Molemmilla on blogitaustaa usean vuoden ajalta, niin itsenäisenä kuin portaalin alla, ja molemmat ovat toteuttaneet lukuisia yhteistyökampanjoita niin paikallisten kuin suuryritystenkin kanssa.

Kultahippu Minna bakes yhteistyö

kuva: Evelina Jansson

”Itse pidän tärkeimpänä kriteerinä yhteistyöhön lähtemiseen sitä, että itse uskon tuotteeseen ja yritykseen, ja uskon sen kiinnostavan myös lukijoitani.”

-”Hyvä ja toimiva yhteistyö blogin sekä yrityksen välillä on molempien etu, ja voi poikia mitä vain. Lähestyn itse yrityksiä melko harvoin, mutta jos huomaan tuotteen/yrityksen josta itse innostun ja uskon näkyvyydestä olevan myös yritykselle hyötyä, saatan ottaa yhteyttä ja itse ehdottaa yhteistyötä. Bloggaajana minulle on tärkeää, että yritys on tutustunut blogini sisältöön ottaessaan yhteyttä ja on edes vähän tietoinen lukijakunnastani, ja tätä ovat kyllä suurin osa olleetkin. Olen itse hyvin avoimin mielin, ja todella otettu jokaisesta yhteydenotosta, jonka blogini kautta saan, mahtavaa huomata kuinka pikkuhiljaa yritykset ovat valveutuneet ja näkevät miten suuri vaikutus näinkin kohdennetuilla markkinoinnilla voi olla!”

  • Evelina, bloggaajana 6 vuotta

 

Minishow blogi Melina kertoo yhteistyöstä

”Mun kriteeri yhteistöille nykyään on se, että tuote tai palvelu olisi sellainen, mitä voisin ostaa ihan ilman yhteistyötäkin.”

-”Alkutaipaleella tuli lähdettyä paljon helpommin mukaan, mutta nykyään yhteen yhteistyöhön (ja blogipostaukseen yleensäkin) panostaa niin paljon enemmän, että on alkanut miettiä, mikä kannattaa ja mikä ei. Sitä haluaa kuitenkin tehdä mahdollisimman hyvän postauksen yritykselle, ja kun oma aika on perheellisenä rajallista, niin tarkkaan joutuu miettimään mihin lähtee mukaan ja mihin ei. Asia erikseen on yritykset, joita haluaa muuten vaan tukea. Silloin on yhdentekevää, mitä siitä itse hyötyy tai hyötyykö ollenkaan, aiheesta kirjoittaisi joka tapauksessa. Tällaisia motivaattoreita voi olla erityisen innovatiivinen pienen yrityksen tuote tai paikallisuus.”

-”Suositummat bloggaajat saa yt-kyselyitä tosi paljon ja itsellenikin tulee niitä viikoittain. Bloggaan portaalissa, mikä rajaa omalta osaltani jonkin verran yhteistöiden tekemistä. Usein naurattaakin, kun puhutaan kuinka blogi muuttuu kaupalliseksi siirtyessään johonkin portaaliin, vaikka omalla osallani se on vähentänyt yhteistöiden määrää huomattavasti.”

-”Melkeinpä kaikki yhteistyöt ovat olleet onnistuneita, kun ne on valinnut tarkkaan omien kiinnostusten mukaan.”

”Hyvä esimerkki erityisen pieleen menneestä kampanjasta on eräällä isolla portaalilla tälläkin hetkellä pyörivä hampurilaiskamppis. Upeat, uskottavat bloggaajat pukevat siinä itsensä hampurilaiskuvioon lähes päästä varpaisiin – kumma kun tyylitaju katoaa yhden kampanjan ajaksi taivaan tuuliin.”

-”Yhteistöistä harvemmin saa palautetta, mutta onnistuneinta se on tietenkin silloin kun se hyödyttää molempia, bloggaaja seisoo tuotteen takana ja lukijatkin kokee yt:n olevan bloggaajan näköinen. Välillä voi olla vaikeaa kehua jotain yritystä, jonka kanssa on joskus tehnyt yhteistyötä, sillä sitä usein itse miettii, kuinka lukijat sen näkevät: vilpittömäksi kehuksi vai yhteistyön takia kirjoitetuksi nuoleskeluksi. Itse en tosin muista, että lukijani olisivat koskaan ärsyyntyneet yhteistöistä blogissani. Olen koittanut pitää maltillisen linjan niiden suhteen, enkä mielellään halua esimerkiksi samalle viikolle kahta tai useampaa yt:tä.”

  • Melina, bloggaajana 3,5 vuotta

Yhteistyöt blogeissa

Eli olet sitten bloggaaja tai yrittäjä, kannattaa lähestyä toista avoimesti, vilpittömästi ja rehellisesti. Toimita se, mitä olet luvannut ja vielä vähän enemmän. Älä keskity blogin lukuihin vaan sen sisältöön. Miettikää yhdessä, mikä tapa toimia palvelee teitä parhaiten, jotta blogin lukijat saisivat yhteistyöstä eniten irti.

Sillä kaikki yhteistyö pohjautuu bloggaajilla lukijoihin ja yrityksellä asiakkaisiin.

Mieti siis, palveleeko tämä mainos juuri sinun lukijoitasi ja saavatko he siitä mitään irti. Ja yrityksenä perehdy blogiin ja sen lukijakuntaan ennen yhteistyöhön lähtemistä, sillä näkyminen väärässä paikassa voi tehdä enemmän hallaa kuin hyötyä.

Vaikka Minna bakes on ollut olemassa vasta alle vuoden, olen saanut jo jos jonkinlaista tarjousta ja ehdotusta sähköpostiini. Suurin osa koskee ilmaiseksi saatavia tuotteita sellaiseen yhteyteen, joka ei hyödyttäisi minun asiakkaitani tai toisi niitä välttämättä edes lisää. Saan myös jonkun verran yhteistyöpyyntöjä yrityksiltä, joiden arvot tai esimerkiksi visuaalinen ilme ei välttämättä ole linjassa omieni kanssa. Kieltäytymällä yhteistöistä, jotka eivät ole linjassa yritykseni kanssa, suojelen näin samalla Minna bakesin brändiä, josta minulla on tarkka visio päässäni. Eli oletpa sitten yrittäjä tai bloggaaja, pelkän rahan takia yhteistyötä ei kannata lähteä tekemään. Yhteistyö, joka ei ole linjassa yrityksesi/blogisi kanssa, voi pahimmillaan karkoittaa asiakkaasi/lukijasi.

Mietin myös tehdessäni yhteistyötä usean jyväskyläläisen bloggaajan ja yrityksen kanssa, että miten asiakkaani näkevät tämän. Onko Minna bakes liikaa esillä? Mainostanko liikaa samoja yrityksiä? Aina kyseessä ei tosin ole edes yhteistyö, vaan olen vain vilpittömästi innoissani jostain yrityksestä ja sen tuotteista, ja haluan nostaa niitä mahdollisuuksieni mukaan esille. Todennäköisesti olen myös saattanut maksaa näistä tuotteista täysin normaalin hinnan.

Ja sama pätee bloggaajiin, jotka tekevät minulta tilauksia. Välttämättä kyseessä ei ole ennalta suunniteltu yhteistyö vaan toinen vain sattuu haluamaan herkut juuri minulta ja kirjoittaa niistä sitten blogiinsa. Ja joskus näistä tilauksista syntyy jotain isompaa, puolin ja toisin.

Eli älä toimi niinkuin se nettikasino, joka tarjosi minulle taannoin yli 100 euroa siitä, että mainitsen vauva-blogini postauksessa Ryan Goslingin uusimman elokuvan ja laitan linkin heidän nettikasinoonsa (?). Tai se yritys, joka kysyi minulta aikaa, rahaa ja tuotteita, ja tarjosi vastineeksi oman logonsa nettisivuilleni (?!). Don’t be that guy.

Oletteko te bonganneet blogeista kampanjoita, jotka eivät ole välttämättä olleet lukijoille niitä mielenkiintoisempia tai saavat suorastaan kyseenalaistamaan yhteistyön tarkoituksen? Entä pidättekö te lukijana bloggaajien ja yritysten yhteistöitä enemmän haitallisena vai hyödyllisenä osana blogia? Itse ainakin kävin heti katsomassa aiemmin mainitun hampurilaiskampanjan ja täytyy myöntää, että se varmasti herättää ainakin mielipiteitä. 🙂

 

Kommentit

  • Maria Korhonen

    Tämä oli hyvä kirjoitus aloittavalle blogaajalle, ja pistää kyllä miettimään mahdollisia yhteistöitä jatkossa 🙂 Itse tykkään, kun blogeissa on hyvällä maulla toteutettua yhteistyötä ja tuotteiden esittelyjä. Blogikirjoitus kertoo parhaimmillaan enemmän kuin mainos, jonka tarkoitus on tietenkin edistää myyntiä. Blogin takana on kuitenkin oikea ihminen aidon käyttökokemuksen kanssa, joten ostopäätös on tällaisen suosittelun jälkeen helpompi tehdä 🙂

     0
    • Maria Korhonen

      Ja pakko vielä kommentoida sun blogin kuvia, ne on aivan ihania, ja huomaa, miten paljon olet nähnyt vaivaa niiden kuvaamiseen <3 Vesi kielellä tuijottanut sun macaronskakkuja 😛

       0
    • Minna Keto

      Kiitos Maria! 🙂 On totta, että itsekin tilaan ja ostan tuotteita paljon blogisuositusten perusteella, sillä jos tiedän bloggaajan omaavan samanlaisen tyylin tai arvomaailman kuin minä, uskon tuotteen sopivan myös meille. Ja parastahan on kun oikea tuote ja oikea bloggaaja löytävät toisensa, silloin arvostelun kirjoittaminenkin ja yhteistyökin on helppoa ja vaivatonta. 🙂 Näin käy esimerkiksi Melinan mainitsemassa tapauksessa, että hän kirjoittaa vain tuotteista, joita ostaisi joka tapauksessa, mikä myös lisää yhteistyön uskottavuutta.

       0
  • Essi // Pieces of Miracles

    Olipa hyvä postaus Minna, ja mahtavaa että aloitit blogin täällä Stoorissa 🙂

     0
    • Minna Keto

      Kiitos Essi! 🙂 Kirjoittelen parhaillaan luonnosta juhlien suunnittelusta, joten juttua tulee varmasti myös meidän tulevasta yhteistyöstä, joka onkin ihan ensimmäinen laatuaan, vaikka voisi muuta luulla. 😉

       0
  • Hanna Laine

    Minua ei yhteistyö-kampanjat haittaa; useimmiten ne on mielenkiintoisia. Yksi juttu minua kyllä välillä häiritsee ja aavistuksen ärsyttää: se, miten ne samat tahot saa yhteistöitä ja useimmiten nämä bloggaajat tuntuvat olevan muutenkin hyvätuloisia. Kritiikkini ei siis kohdistu niinkään bloggaajaan vaan siihen yritykseen. Siitä tulee vähän sellainen viba, että annetaan hyväntekeväisyyttä rikkaille… Mutta ymmärrän tuon kaiken olevan bisnestä ja yritys haluaa saada tuotteilleen mahdollisimman suurta/parasta näkyvyyttä. Tämä siis vaan huomiona sille, millaisia mielikuvia tuotteeseen/yritykseen saatetaan luoda näiden yhteistöiden kautta. Ja toki bloggaajankin on pitänyt nähdä vaivaa asemansa saavuttamiseen.

    Sinun tuotteita näkyi ainakin yhteen aikaan tietyn blogiporukan piireissä. Sitä kautta tulit minulle tietoon ja tuotteet kyllä vakuuttivat kauneutensa puolesta. Mutta koska kyseessä oli jonkinlainen kaveriporukka ja se vaikutti siltä, että sinäkin kuulut siihen, niin tuotteiden hyvyydestä ei saanut täyttä vakuutta, koska kaverit saattavat olla puolueellisia. Tämä siis vain palautteena.

    Niin ja vielä sitä, että itse olen kuulunut niihin bloggaajiin joilla on tapana kertoa aina hyvät ja huonot puolet tuotteista. En ole yhteistöitä hakenut, mutta olen välillä miettinyt, onko niistä velvoite kirjoittaa aina täysin positiivisesti? Koska harva tuote on täysin virheetön.

     0
    • Minna Keto

      Mielenkiintoinen näkökulma. 🙂 Itse en ole koskaan ajatellut, että yhteistyö olisi millään lailla ns. hyväntekeväisyyttä, eli yritys olisi tai sen edes tarvitsisi olla tietoinen bloggaajan tulotasosta. Tietenkin joissain tapauksissa laadukasta blogia kirjoittava on keskivertoa parempituloinen, sillä kauniit asiat/matkustelu/muu ihmisiä kiinnostava asia saattaa maksaa enemmän. Itse näin yrittäjän näkökulmasta keskityn kyllä bloggaajaan henkilönä sekä hänen bloginsa yleisilmeeseen, enkä siihen onko niiden takana rahaa vai ei.

      Kuvailemasi Minna bakesin näkyvyys blogeissa yrityksen alussa oli itse asiassa täysin minusta riippumatonta. Ainut virallinen yhteistyö mitä silloin tein, oli Evelinan kanssa, jolle itse tarjosin herkkujani alennuksella, kiitoksena hänen tuestaan (Evelina tilasi minulta herkkuja jo ennen virallista yritystä). En todellakaan ollut tietoinen, että hänen bloggaavat ystävänsä tulisivat juhliin, kuvaisivat herkut ja jakaisivat niitä some-kanavissaan ja blogeissaan. Olin todella, todella otettu siitä, että he oikeasti pitivät herkuista ja halusivat näin tehdä. Sillä oli iso vaikutus näin pienen yrityksen näkyvyyteen alkuvaiheessa.

      Tämän jälkeen osa heistä on myös tilannut minulta herkkuja juhliinsa ja olen antanut heille alennusta nimenomaan kiitoksena tästä näkyvyydestä, mitä jo aiemmin sain. Eli virallista yhteistyötä en ole vielä kunnolla ehtinyt tekemään kuin vasta tänä vuonna kun suunnittelen osan kanssa juhlia yhdessä. 🙂 Enkä ole tämän blogiporukan kaikkia tyttöjä edes tavannut eli kaveripiirin kirjoittelusta ei ollut kyse. 🙂 Ja päinvastoin kuin ehkä yleensä, olen jopa yrittänyt tänä vuonna, että minulla olisi ”varaa” pienyrittäjänä antaa heille tuotteitani juhliin, sillä niin iloinen olen heidän innostuksestaan herkkuihini. 🙂

      En usko, että virallista velvoitetta kirjoittaa hyvin on, sillä isommat bloggarit yleensä tekevät yhteistöitä vain yritysten kanssa, joilta ostaisivat muutenkin. Mutta itse ainakin pyydän sekä tavan asiakkailta että bloggaavilta asiakkailta (jotka yleensä mainitsevat bloggaavansa ja kysyvät, että voivatko kirjoittaa blogiinsa) rehellisen palautteen, jonka pohjalta voin kehittää yritystä, tilaustapaa, nettisivuja ja tietenkin tuotteita eteenpäin.

      Ja tietenkin yrittäjänä sitä toivoo, että jos tuotteessa onkin jokin vika niin siitä ilmoitetaan minulle ensin, ennenkuin kommentit kirjoitetaan yleisesti nettiin. Näin minulla on mahdollisuus reagoida ongelmaan ja korjata se sekä mahdollisesti tarjota hyvitys asiakkaalle. Sillä joskus tapahtuu niin, että macaron on saattanut olla kuiva kuoreltaan tai kakku on ollut hankala leikata, kun unohdin antaa leikkausohjeet mukaan, niin tietenkin mielelläni otan palautteen vastaan ja korjaan kyseisen asian. Ja yleensä onkin ollut niin, ettei asiakas ole pitänyt asiaa niin isona ”virheenä” että jaksaisi siitä kirjoittaa tai kertoa eteenpäin, mutta halusi antaa vain minulle palautetta jatkoa varten. Näin yhteistyö saattaa vaikuttaa ulospäin pelkältä kehumiselta, vaikka todellisuudessa palautetta on annettu myös spesifisemmin.

       0
      • Hanna Laine

        Niin ei se suinkaan hyväntekeväisyyttä siinä suhteessa ole, että bloggaaja kyllä näkee vaivaa sen eteen, mistä kirjoittaa jne. Mutta olen jonkin verran lukenut palautetta netissä siitä, miten tuntuu että samat bloggarit pääsee mukaan erinäisiin kampanjoihin jne. enkä minä syitä tähän ihmettele, koska blogin näkyvyys on merkittävässä osassa yhteistöiden suhteen. Mutta samassa ymmärrän, miksi joillain nousee ärtymys niitä firmoja kohtaan, jotka näitä yhteistyöjuttuja tekevät sellaisten bloggareiden kanssa, jotka nähdään keskimääräistä parempituloisina. Halusin siis vain tuoda esiin sen näkökulman, että joillekin kuluttajille yhteistyöpostaukset voi luoda myös negatiivisia assosiaatioita yritystä kohtaan.

        Ja tuossa sinun yritykseen liittyvässä tapauksessa halusin myös antaa näkökulman, miltä se vaikutti ulkoapäin. Mutta nämä on tosiaan mielenkiintoisia ilmiöitä, koska lukijana ei tiedä, mistä se näkyvyys aina kumpuaa.

        Tuo palauteseikka oli hieno pointti!

         0
  • Jenni

    Aika samoja ajatuksia aiheesta kuin aiemmilla kommentoijillakin: parhaimmillaan yhteistyökuvio tuo oikeasti vaikeisiinkin valintoihin valtavasti apua lukijalle. Itse koen lukijana myös suuren avun siitä, että joku keneen itse luotan, luottaa palveluun tai tuotteeseen ja näinollen itsekin siihen on helpompi uskoa ja lähteä kokeilemaan :).

    Yrittäjän näkökulmasta tässä on monta asiaa: hyviä ja huonoja. Itse liputan ehdottomasti verkostoitumisen ja yhteistyökuvioiden puolesta ja niistä en yritysten kesken keksi muuta kuin hyvää. Mielestäni on myös mukava hehkuttaa yrityksiä ja tuotteita ilman sen kummempia kytköksiä; hyvistä kokemuksista ja palveluntarjoajista on kiva saada tietoa eteenpäin myös muille!
    Yrityksen ja bloggaajan välillä sensijaan voi olla myös haasteita. En sano, että aina, valtavasti hyvääkin näissä on. Mutta nykyään kun blogilahjat ovat yleistyneet, toisinaan törmää siihen että tuote tai palvelu pitäisi saada automaattisesti ilmaiseksi. Tästä saadaan aika hurja paine etenkin pienille yrityksille. Isomman yrityksen on helpompi antaa jokin ”hihnatuote” ilmaiseksi, mutta käsityönä tai tilauksesta tehty tuote vaatii etenkin pieneltä yritykseltä paljon. Joskus esimerkiksi bloggaajan on vaikea ymmärtää, että tuote tai palvelu jonka personointiin käytetään valtavasti aikaa ei voi olla täysin ilmainen. Tai toki voi, mutta tästä jää lahjoittajalle kiitoksena aika iso lovi menetettynä aikana. Tottakai tällaisessakin tapauksessa voi olla, että yrityksen näkyvyys blogissa tuo valtavan määrän julkisuutta ja uusia tilauksia jotka paikkaavat ilmaiseksi tehtyä työtä. Mutta toisaalta yrittäjän on aina mietittävä myös sitä, että välttämättä näin ei käy. Ja tuota riskiä ei ole ihan helppo ottaa.

    Omat kokemukseni yrittäjänä yhteistyöstä bloggaajien kanssa ovat tähän asti olleet mainioita. Minulle on tärkeintä suora palaute ja jokaiselle yhteistyössä kanssani olleelle bloggaajalle olenkin aina vahvasti alleviivannut, että kommentit ja arviot palveluista tai tuotteista on tultava rehellisinä ja omina mielipiteinä. Koska mitä järkeä kirjoittajan olisi lähteä mukaan yhteistyöhön, jossa vaaditaan nimenomaan ylistystä ja kiitossanoja jos kaikki olisikin mennyt pieleen? Onneksi näin ei ole käynytkään, mutta silti mielestäni lupa rehellisyyteen ja avoimuuteen on tärkeää.
    Tästäpä tuli pitkä kommentti 🙂 . Mutta hyvä aihe kirjoituksellasi ja mukava, että olet saanut mukaan tekstiin monia eri näkökulmia!

     0
    • Minna Keto

      Kiitos mahtavasta kommentista Jenni! 🙂 Niinpä, itsekin kun pähkäilen uutta tuotetta, oli se sitten sisustukseen tai meikkeihin liittyvä niin tietenkin katson ensin, että onko siitä kirjoitettu missään blogissa. 🙂 Ja nimenomaan osa saattaa luulla, että kyseessä on yhteistyö, vaikka tarkoitus on vain kehua jotain yritystä ja linkittää heidän sivuilleen hyvää hyvyyttään, sillä ostettu tuote/palvelu on ollut hyvä. 🙂

      Olet aivan oikeassa kuvaillessasi pienen yrittäjän näkökulmaa. Itse en ole pystynyt vielä mitään tarjoamaan ilmaiseksi, eikä kysyjiäkään kyllä ole ollut. Ja jos joskus näin teen niin silloin haluan tehdä sen omasta tahdostani ja omalla tavallani, sillä tosiaan menetetty aika ja raha on iso asia tässä vaiheessa. Toisaalta olen tietoinen, että näkyvyyttä voi tulla isostikin, joten tämä on aina sellaista taiteilua, että molemmat osapuolet olisivat tyytyväisiä lopputulokseen. 🙂

       0
  • Anni Jää

    Aivan loistava postaus! Hyvä ottaa asia esille.
    Itse lukijana ärsyynnyn, jos blogissa on jatkuvasti kaupallisia postauksia. Saatan jättää lukematta koko postauksen, mikäli yhteistyöyritys tai tuote ei minua kiinnosta.
    Itse kosmetiikasta bloggaavana huomaan, että kosmeblogeissa tuotteet ja yhteistyöt tavallaan ”kuuluvat asiaan” ja niitä ei katsota niin pahalla tai jyrkkänä mainontana. Itse tykkään kirjoittaa pääasiassa tuotteista, joihin olen tyytyväinen, joka saattaa ulos näkyä niin, että vain kehutaan tuotteita. Mut en halua käyttää aikaa ja vaivaa tuotteen esittelyyn, mikäli se ei ole ollut mieluinen. Moni lukija/yritys ei tunnu ymmärtävän, kuinka paljon työtunteja yhden postauksen kirjoittaminen kuvineen vaatii.

     0
    • Minna Keto

      Kiitti Anni! 🙂 Tämä on kanssa totta, eli aikaa ei jaksa käyttää huonosta tuotteesta kirjoittamiseen ja sen kuvaamiseen ensinkään. Tässä onkin se puoli, että kirjoittaako sitten vähän sinnepäin ok-postauksen velvollisuuden tunnosta yritystä kohtaan? Itsekin skippaan postaukset, jotka eivät kiinnosta, mutta en ole koskaan harkinnut myöskään blogin lukemisen lopettamista niiden myötä, niinkuin olen joskus kuullut joidenkin tekevän. 🙂

       0
  • Ansku

    Yhteistyöt ei yksittäisissä blogeissa ärsytä. Seuraan enimmäkseen ruokablogeja, joissa ajoittain on selvästi menossa massakampanjoita. Kulmia kohotuttaa, kun samalla viikolla 20 blogia kirjoittaa Valion sitruuna- ja valkosipulivoita. Tällaset alkaa jo kääntyä itseään vastaan.

     0
    • Minna Keto

      Tämä on aivan totta, varsinkin jos yksittäisen portaalin blogeissa pyörii melkein peräkkäisenä päivänä sama mainos melkein samoin sanoin. Vaikka tuote olisi hyvä ja mielenkiintoinenkin, niin se väistämättä alkaa vähän ärsyttää.

       0
  • Rosita

    Kiitos tästä postauksesta! Rrrrrakastan blogimarkkinointia aiheena, mun mielestä se on niin melenkiintoinen aikamme ilmiö, että se pitäisi tallettaa museoon jälkipolviamme varten 😀
    Otan itse helposti yhteyttä minua kiinnostaviin yrityksiin ja ehdotan yhteistyötä (blogini ei silti täyty mainoksista, sillä olen perustanut sen ensisijaisesti läpänheittopaikakseni). En ole kuitenkaan vielä koskaan pyytänyt erikseen mitään palkkaa postauksistani, vaan alennusta tai ilmaiseksi jotain. Tahot, jotka haluaisivat viedä bloggaamista ammattimaisempaan suuntaan mainitsevat aina, että bloggarin kannattaisi sen verran tajuta oman arvonsa päälle, että hinnoittelee tuotoksensa. Itse en ole mikään myyntitykki, joten koen portaalissa bloggaamisen kaikkine mainostusrajoituksineen siksi sopivan minulle. 🙂

     0
    • Minna Keto

      Blogimarkkinointi on nimenomaan mielenkiintoista, mutta toisaalta mun mielestä myös hyvin demonisoitu aihe. 🙂 Se ei omasta mielestäni juuri eroa lehtien artikkeleista tai muista mainoksista, joihin olemme vain jo tottuneet.

      Joskus ihan tuntuu, että joidenkin mielestä blogimarkkinointi on sen takia väärin, koska siinä joku toinen yksittäinen ihmisen saa jotain mitä minä en saa. Ja tällainen lähtökohtainen ajattelu elämässä saa taas minut raivon partaalle muutenkin. 😀 Eli mielestäni jonkun toisen omaisuus/asia ei ole keneltäkään muulta pois.

      Tämä palkanmaksu onkin aihe, josta mielelläni kuulisin ja oppisin lisää. Itse kirjoitan haamublogia suoraan yritykselle, mistä saan palkkaa ja ymmärrän myös, että portaaleilla maksetaan blogilla palkkaa mm. klikkauksien perusteella, mutta se, että itse lähestyy yritystä, pyytää heiltä tuotetta tai palvelua ilmaiseksi/alennuksella, sekä vielä palkkaa siitä kirjoittamisesta niin tämä on itselleni aika uutta? 🙂 Eli heitä toki lisää infoa aiheesta, I’m all ears! 😀

       0
  • Teresa Sjönberg

    Hieno aihe ja hyvä postaus!

    Joskus tuntuu että yritykset unohtavat että kyseessä on yhteistyö, jossa molemmat saavat jotakin. Niin kuin sanoitkin somessa pitäisi toimia yhdessä. Minusta blogilinkin lisääminen yrityksen omaan someen ja jopa markkinointeineen on vähintä mitä yritys voi vastapalvelukseksi tehdä. Ehkäpä liiaksi odotetaan että blogi tuo kävijöitä ja katseluita tuotteille, mutta unohdetaan että itse voisi markkinoida blogia, jossa tuotetta käytetään kivasti. Siitähän lopulta yhteistyössä on kysymys Win-Win.

     0
    • Minna Keto

      Kiitos Teresa! 🙂

      Tämä on niin totta! Olen myös tehnyt blogiyhteistyön yrityksen kanssa, eikä yritys jakanut linkkiä missään. Ajattelin tietenkin heti, ettei juttu ollut heille mieluinen, mutta sain kuitenkin positiivista palautetta siitä kasvotusten eli vähän harmitti, ettei postausta sitten tajuttu missään jakaa.

      Toisaalta voi olla, jos yrityksestä kirjoittaa useampi bloggaaja niin aina ei ehdi huomata kaikkia juttuja. Itse ainakin tykkäisin enemmänkin jakaa postauksia, joissa Minna bakes on mainittu, mutta en välttämättä aina näe niitä blogeissa tai ehdi niitä ajoissa lukea, eli aina kannattaa yritykselle laittaa viestiä kirjoittamastaan jutusta. 🙂

       0
  • Minnea

    Kiitos tästä postauksesta! Mielenkiintoinen aihe!
    Aloittelevana bloggaajana mietin, miten lähestyä kiinnostavia yrityksiä, ja mikä on yhteistyökuvioiden etiketti. Tuntuu vähän nolostuttavaltakin mainostaa itseään ja blogiaan, kun meriittejä tai lukijoita ei vielä kovin paljon ole.

     0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.
Stoorin bloggaaja? Kirjaudu sisään tästä.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.