VALIKKO
27.2.2019 20:53

Äitiysfysioterapia kuulumiset ja juoksu taas mukaan arkeen!

Kävin tänään toista kertaa äitiysfyssarilla, ensimmäisestä käynnistä voit lukea TÄÄLTÄ. Sain ensimmäisellä käynnillä hyvät ohjeet lantionpohjan kuntouttamiseen ja näitä harjoitteita olenkin nyt tahkonnut vajaa pari kuukautta. Tarkoitus oli mennä toiselle käynnille jo aiemmin, mutta sairastelujen ja muiden kiireiden takia sopiva aika löytyi vasta nyt. Nyt kuitenkin todettiin jo perusliikkeillä, että korsetti ja kellari on alkanyt hyvin vahvistumaan, vaikka työtä toki riittää edelleen. Kuitenkin mulle tosi tärkeä etappi saavutettiin, sillä sain luvan alkaa ottamaan juoksua takaisin treeniohjelmaan. Juoksu on ollut pois kuvioista nyt noin 10 kuukautta ja odotin kauhulla, kuinka hirveältä ensimmäinen lenkki tuntuisi.

JUOKSU PITKÄN TAUON JÄLKEEN

Oli syy juoksutaukoon mikä tahansa, kannattaa lenkkien pariin palata maltilla. Aiemmasta kokemuksesta muistan juoksun tuntuvan ihan hirveältä esimerkiksi pitkän sairastelutauon jälkeen, mutta nyt yllätyksekseni ei tuota pahaa oloa tullut ollenkaan. Olin ajatellut käyväni reippaalla kävelyllä, juosten vain satunnaisesti muutamia valotolpan välejä. Alkulämmön jälkeen kevyt hölkkä kuitenkin kulki varsin kivasti, joten päädyin lopulta kävelemään vain ne muutamat tolpan välit.

Mulla tosin on se lähtökohta, että aktiivista juoksuharrastusta on taustalla vuosia ja huolimatta raskaudesta ja synnytyksestä on pohjakunto edelleen olemassa. Kävellä olen saanut kropan sallimissa rajoissa kuluneet kuukaudet, joten ihan nollista ei onneksi tarvinut lähteä. Aamulenkeillä on yleensä taapero selässä 12kg lisäpainona ja lisäksi vaunut työnnettävänä, joten ihan kevyestä lenkkeilystä ei ole ollut kyse.

Lopulta Suunto näytti matkaksi reilu 6km, aikaa sain kulutettua vajaa 50 minuuttia. Hölkän lisäksi siis kävelin muutaman lyhyen pätkän, lähinnä ylämäissä ja lisäksi kävelin pienet pätkät takaperin. Kyllä, takaperin. Tämä ihan fyssarin vinkkinä lihasten kehittämiseen ja koordinaation herättelyyn. Ajoitin nämä pätkät vähän hiljaisemmalle tieosuudelle, sillä en halua mainetta ”hulluna juoksumuijana”.

JUOKSU JA TAVOITTEET VUODELLE 2019

Olen ihan täpinöissäni juoksuluvasta ja aloin heti päässäni miettimään mahdollisia tavoitteita tälle vuodelle. Itse juoksun aloitus oli jo ensimmäinen tavoite ja nyt kun se on saavutettu, on aika miettiä loppuvuoden kuvioita.

Harkitsin jo repäiseväni ja laittavani ilmoittautumisen Red Bull 400 kisaan, jonne mies ja veljeni ovat osallistumassa, mutta taidan sittenkin ottaa sille vielä skipin. Kesällä haluaisin osallistua johonkin kevyeeseen polkujuoksuun, mutta sitä makustelen vielä tovin. Syksylle olen kuitenkin jo ilmoittautunut Tough Viking Helsinki kisaan, joka on siis omalta osaltani jäänyt välistä viime vuonna. Sain itse asiassa puoliksi vitsillä myös kaverin sinne mukaan, joten voidaan sitte yhdessä pökätä toisiamme esteiden ylitse.

Mutta pääsääntöisesti mennään edelleen rauhallisella temmolla ja fiiliksen mukaan, keskikroppaa ja lantionpohjaa edelleen vahvistaen. Mutta hei hehkutinko jo tarpeeksi, että miä JUOKSEN taas! Aivan mahtavaa!

Ja hei, treenaakotona.com arvonta on ratkennut ja voittajalle laitan tässä lähipäivinä tarkemmat tiedot treeniajan lunastamiseen. Ja hei, onko sulat asfaltit ja aurinko houkutellu sua vielä lenkkipoluille?

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.