VALIKKO
28.1.2018 20:31

Astral TV, eettisesti kyseenalainen rahastusväline vanhuksia varten

Me ollaan muutamaan otteeseen löydetty itsemme katsomasta laatuohjelmia, kuten Ennustaja TV ja Astral TV. Viimeisin näistä oli nyt viikonloppuna ja kanavanvaihdon sijaan jäin ihan ajatuksella taas kuuntelemaan, missä asioissa sinne ihmiset soittavat. Mielipiteeni näistä ohjelmista on varsin negatiivinen, sillä formaattien pohjimmaisena ideana tuntuu olevan ihan häikäilemätön hyväuskoisten rahastus. Usein nämä hyväuskoiset sattuvat vielä olemaan vanhuksia, jotka kaipaavat kipeästi juttuseuraa arkiaamuun.

VANHUKSIA TUKIEN, ILMAN 3,56€/MIN+ PVM MAKSUA

Lähes 90% soittajista on vanhuksia, joista iso osa tuntuu soittavan osittain yksinäisyyden takia. Oli langanpäässä sitten enkeliparantaja, selvänäkijä tai -kuulija, kuluu osa puhelusta ihan päivittäisten kuulumisten vaihtamiseen. Juuri lauantaina kuuntelin, kuinka tälle vuorossa olleelle enkeliparantajalle kerrottiin aamun askareista ja lastenlasten harrastuksista. Kaikesta tästä kyseisen rouvan puhelinlasku kasvoi miltein 4€/minuutti hinnalla. Tai anteeksi, olihan ne ensimmäiset kolme minuuttia ilmaisia.

Kyseisen rouvan vaivoihin kuului mm. verenvuotoa, sepelvaltimotautia ja äänen käheyttä. Kaikkien näiden selvittämiseen ”parantaja” kulutti miltein 10 minuuttia, jonka jälkeen varsinainen hoitoprosessi aloitettiin. Nainen sanoi lähettävänsä kaksi parantajaenkeliä paikalle sinisine ja vihreine säteineen, jotka hoitaisivat vanhan rouvan kuntoon ihan vimpan päälle. Koko hoidon ajan puhelinlasku rullasi eteenpäin, vaikka tokihan se on pieni hinta kahden enkelin ja parantajan työstä. Puhelun lopussa kehoitettiin soittajaa vielä onneksi olemaan yhteydessä lääkäriinsä vaivoista, vaikka enkelit nyt homman hoitaisivatkin kotiin.

EETTISESTI KYSEENALAISTA TOIMINTAA

Väittäisin koko konseptin olevan hyvin kyseenalainen eettisestä näkökulmasta. En nyt sano, ettei kukaan saisi uskoa meedioihin tai enkeliparantajiin, mutta silloin siitä ei tulisi rahastaa noin röyhkeästi. Kanavalle soittajia ei mitenkään yritetä hoitaa ”nopeasti pois alta”, vaan puhelua pyritään pidentämään mahdollisimman paljon. Jos nämä poikkeusyksilöt omaavat erikoisia voimia ja haluavat omien sanojensa mukaan auttaa ihmisiä ihan puhtaasta sydämestä, luulisi rahastuksen olevan toissijainen asia.

Samaan kastiin näiden ennustajaeukkojen kanssa menee myös lehtimyyjät. Normaalille ja terävät hoksottimet omaavalle henkilölle ei tuota ongelmia sanoa ”ei” sitkeimmällekään puhelinmyyjälle, mutta samaa ei voi odottaa vanhukselta. Myyjät usein painostavat, jankuttavat ja esittävät asiansa hankalasti ymmärrettävällä tavalla, jota vanhempi ihminen ei välttämättä huomaa. Pian posti kantaa kotiin kymmentä eri aikakausilehteä, vaikka pieni eläke ei näiden maksuun millään riittäisi.

 

LISÄÄ IHMISKONTAKTIA JA JUTUSTELU-LINJA PYSTYYN

Nykypäivänä ihmiskontaktien määrä arjessa on vähentynyt huimasti, eikä kehitys näytä muuttuvan. Yhä enemmän vietetään aikaa älylaitteilla ja eri palvelut, joita varten ennen kohdattiin myyjiä ja asiakaspalvelijoita, hoidetaan nyt netissä. En voi väittää olevani erilainen: suosin lähes aina nettikauppoja ja sähköistä ajanvarausmahdollisuutta. Äitini oli vaikea esimerkiksi ymmärtää, miten minulle voi tulla helposti sata viestiä whatsapissa lyhyessä ajassa. Koitin selittää, että ryhmäkeskustelussa jutellaan samantyylisiä asioita, kuin kasvokkain tavattaessa. Hänen maailmassaan viestejä lähetetään, jos on oikeasti asiaa.

Suomessa on tuhansia yksinäisiä vanhuksia

Diakoniatyössä opiskeluaikoina kiersin paljon eläkeläisten kodeissa. Usein käynnit sisälsivät ihan tavallisia arjen kohtaamisia, eli käytiin mummojen seurana päiväkahvilla, yhdessä kauppaostoksilla tai hoidettiin virastokäyntejä. Monet vanhukset heräävät aikaisin aamulla, jolloin päivät voivat erityisesti yksinelävillä olla varsin pitkiä. Uskoisin tämän olevan syy, miksi monilla nuoremmilla menee hermo kaupan kassalla jutustelevaan vanhukseen. Kontaktia ja juttuseuraa kaivataan kovasti, joten sitten kerrotaan kuulumisia vaikka sille Lidlin myyjälle.

Vanhuksia pitäisikin kannustaa ja tukea osallistumaan erilaisiin päivätoimintaryhmiin, eikä jonkinlainen jutustelu-puhelin olisi yhtään huono asia. Olisihan se nyt parempi, että se oma mummo soittaisi paikallispuhelumaksun hinnalla kaupungin päivystävälle kuuntelijalle, kuin maksaisi yli 50 euroa jostain humpuuki ennustuksesta. Ja toivoisin jokaisella olevan edes sen yhden sukulaisen, jolla olisi aikaa edes soittaa ja kysellä elämänmenosta, jossei mahdollisuutta kyläilyyn ole.  Eikä soittajan tai vierailijan tarvitse olla sukulainen, ihan jokainen voi osallistua esimerkiksi vapaaehtoistyön kautta ystäväksi yksinäiselle. Tai ehkä voisit ehdottaa kahvittelua alakerran papalle, joka asuu yksin?

Itse pyrin aina vähintään tervehtimään, jos vaikka muksun kanssa ulkoillessa kohdataan vanhuksia matkanvarrella. Usein tuossa lähikadulla tulee samoja ihmisiä aamuisin vastaan, joten monien kanssa vaihdetaan kuulumisia päivittäin. Pienet lapset ja koirat myös tuntuvat ilostuttavan ihmisten päivää automaattisesti, joten ihan kivasti saadaan hymyjä ja moikkauksia lenkkien aikana.  Koitetaanhan kaikki tehdä päivän aikana niitä pieniä juttuja muiden hyväksi, joillekkin ne on niitä isoimpia juttuja! Hyvää alkavaa viikkoa!

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.