VALIKKO
2.1.2018 16:44

Elämäntapamuutokset, ”New year, new me” ja muita höpöhöpö juttuja

Tarkennan heti alkuun, että ei, en ole lopettanut edellisessä postauksessa hehkuttamaani #tarkkatammikuu projektia heti päivän 2. kohdalla. Tarkassa tammikuussa ei ole ideana toteuttaa isoja elämäntapamuutoksia kertaheitolla. Mun kohdalla tammikuun haaste toimii enemmänkin palautuksena siihen omaan normaaliin arkeen. Tässä postauksessa onkin kyse niistä ajatuksista tehdä ihan älyttömiä uudenvuodenlupauksia, joita ei pystytä ylläpitämään viikkoa pidempää. Pääset lukemaan #tarkkatammikuu postauksen Täältä

Ei ne sentit vaan miltä olo omassa kropassa tuntuu

ELÄMÄNTAPAMUUTOKSET EIVÄT TAPAHDU HETKESSÄ

Otsikko on siinä mielessä harhaanjohtava, että päätös oman elämän parantamisesta voi tapahtua kyllä hetkessä, mutta itse työ muutoksen eteen vie yleensä paljon enemmän aikaa. Erityisesti vuoden vaihtuessa on some ja lehdet täynnä uusia ruokavalioita, treenirutiineja ja ties mitä. Liikuntakeskukset osaavat hyödyntää tämän ja heittävät tyrkylle hyviä ”liity nyt, saat ensimmäisen kuukauden treenit puoleen hintaan”- tyylisiä kampanjoita. Salit täyttyvätkin usein tammikuussa uusista innokkaista jumppareista, jotka uutuudenkarheissa trikoissaan varaavat itselleen osallistumisen kaikkiin mahdollisiin spinningeihin ja pumppeihin seuraaviksi pariksi viikoksi.

Itse vuosia salilla käyneenä osaa jo varautua tähän noin kuukauden kestävään asiakasryntäykseen. Tänä aikana kannattaa ohjatuille tunneille tulla ajoissa, jos haluaa tietyn paikan salista itselleen. Välillä olen suosiolla vähentänyt täksi ajaksi ryhmäliikuntoja ja käynyt sen sijaan enemmän perus salin puolella tekemässä omaa treeniä.

Mutta yleensä jo helmikuussa alkavat kävijämäärät tasaantumaan ja pian monet hyvällä energialla aloitetut elämäntapamuutokset onkin jo unohdettu. Spinningin sijasta itsensä löytää tutulta kotisohvalta ja vieressä on mukavankokoinen kuppi irtokarkkeja. Osa uusista jumppareista jatkaa säännöllistä liikuntaa ja liittyvät salien vakkarikävijöihin.

MIKSI ELÄMÄNTAPAMUUTOKSET EPÄONNISTUVAT?

Isoimmat syyt epäonnistumisiin löytyvät suunnittelemattomuudesta, valmistautumisen puutteesta ja liian isoista tavoitteista. Halutaan uusi timmi kroppa ja kasvisruokavalio heti, vaikka vanhaa elämäntyyliä on ylläpidetty parhaassa tapauksessa jo vuosikymmeniä. Kaikki muutokset lähtevät ihmisestä itsestään ja halusta muuttua. Kun ajatus on muhinut tarpeeksi, on sen siirtäminen käytäntöön helpompaa.

Juhlissa on aina lupa herkutella

Jos on kertynyt ylimääräisiä kiloja ja liikunnan harrastaminen on rajoittunut vain autoa lyhyempiin kävelymatkoihin, ei voi asettaa tavoitteeksi juosta maratonia kuukauden päästä. Vanhoista ruokailutottumuksista on haastavaa irrottautua ja se kannattaakin tehdä pikkuhiljaa. Sama pätee liikuntaan. Liian isoilla muutoksilla elintapoihin huononnat mahdollisuuksiasia onnistua. Jotkut kyllä pystyvät tähän, mutta väittäisin ison osan kaipaavan lempeämpää siirtymäaikaa.

Etenkin painonpudotukseen liittyvät tavoitteet ovat tuhoontuomittuja jo alkumetreillä, jos toteutustapa on väärä. Jos ajatuksesi on vetää tiukka nestepaasto alkuun ja syödä loppuaika pelkkää kaalikeittoa, kunnes tavoitepaino on saavutettu, tulevat kilot mitä todennäköisimmin takaisin. Kannattaa alkuun miettiä, millaisia juttuja haluat pitää ruokavaliossasi loppuelämäsi. Harva meistä jaksaa syödä kiloa rahkaa päivässä? Yleinen harha on myös treenata liikaa ja syödä liian vähän. Ajatellaan, että paino putoaa, kunhan kaloreita tulee tarpeeksi vähän, kun itse asiassa monen painonpudottajan pitäisi syödä enemmän.  Tässä asiassa kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen, joka voi ohjeistaa juuri sinulle sopivan ruokavalion rakentamisessa.

PIENILLÄ VÄLITAVOITTEILLA KOHTI ISOMPAA PÄÄMÄÄRÄÄ

Avain on siis tavoitteiden järkevässä suunnittelussa. Ole realistinen ja valitse saavutettavissa oleva päämäärä. Se voi olla esimerkiksi 10 kilometin juoksu syksyllä. Tämä mielessä pitäen voit lähteä asettamaan sopivia välietappeja syksyä kohti. Aloita vaikka ensin kävelystä ja pyri kävelemään 30min päivittäin reippaasti. Muita välitavoitteita voisi olla 15min hölkkääminen, sitten 30min hölkkä ja niin poispäin. Tällä tavalla rakentaen ei tuo 10 kilsan juoksu tunnu yhtään niin utopistiselta tavoitteelta.

Samaa kaavaa hyödyntäen onnistuvat myös muut elämäntapamuutokset. Oli sitten kyse ruokavalion siistimisestä tai negatiivisen puhetyylin muokkauksesta, kannattaa asiaa lähestyä realistisella aikataululla. Pienet muutokset arjessa muuttuvat nopeammin rutiineiksi, kuin suuret, mutta pienten juttujen kautta pääset käsiksi niihin isoihin asioihin.

Elämäntapamuutokset eivät tarkoita, ettei elämästä saisi nauttia

ÄLÄ LUPAA MITÄÄN VAIN LUPAAMISEN TAKIA

Sepä se. Ikinä ei kannata luvata itselleen mitään vai, koska niin kuuluu tehdä. Jos sinulla ei ole mitään mielenkiintoa muuttaa elintapojasi pysyvästi, ei kuukauden tehodieetti todennäköisesti tuo mukanaan pysyviä muutoksia. Pään pitää olla mukana näissä jutuissa. Samasta syystä esimerkiksi päihdeongelmainen ei pysty lopettamaan huumausaineiden käyttöä, ennen kuin on itse niin päättänyt tehdä.

Kaikkien muutosten ei myöskään tarvitse kohdistua liikuntaan ja ravintoon, ne vain sattuvat olemaan tällä hetkellä pinnalla. Yhtä hyvin voit päättää vähentää someaikaa iltaisin ja lisäämään aitoa läsnäoloa perheen kanssa. Tai ehkä haluat oppia soittamaan jotain uutta instrumenttia? Itse luokittelisin elämäntapamuutoksiksi kaikki, mitkä parantavat ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Hyvinvointi on paljon muutakin, kuin viikottaiset liikuntatunnit tai päivässä syötyjen kalorien määrä. Itsellä nämä toki ovat iso osa sitä, mutta eivät missään nimessä kata kaikkea. Tee siis harkittuja lupauksia ITSELLESI, älä muille. Hyvää uutta vuotta!

 

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.