VALIKKO
19.12.2016 18:41

Vauvajumppa kotona

 

Ajankäyttö ja oman ajan järjestäminen vauvaperheessä voi olla välillä haastavaa. Me molemmat Könsikkään kanssa harrastimme paljon liikuntaa jo ennen Hemmoa, eikä liikuntakipinä ole vauvan myötä minneen hävinnyt. Nyt kuitenkin on pakko vähän suunnitella, milloin ja mitä voi tehdä. Ennen ei haitannut, vaikka Könsikäs olisi mennyt joka päivä töistä suoraan salille niin halutessaan. Kuitenkin mielestäni liikunta on erittäin tehokas tasapainottaja muuten hektiselle arjelle ja siihen on oikeus molemmilla. Miehelle mieleisiä juttuja on sali, juoksu ja sähly kaveriporukalla, minulle taas juoksu ja ryhmäliikunta. Kävimme molemmat ennen samassa sählyporukassa,  mutta nyt pelivuoron sattuessa Hemmon uniaikaan jäin itse porukasta pois.

Muutenkin oma liikkumiseni menee pitkälti vauvan ehdoilla. Onni on puoliso, joka mahdollistaa myös ne omat juoksulenkit kavereiden kanssa ja ryhmäliikunnan ohjaukset, mutta paljon tulee tehtyä yhdessä vauvan kanssa. Näin saan päivän aikana vähän leikin varjollakin tehtyä kuntoilua alta pois. Hemmo myös nauttii erilaisista jumppailuista yhdessä, jolloin kaikki voittaa.

 

Mitä me sitten tehdään yhdessä? 

Vaunulenkit nyt on ihan itsestäänselvä juttu. Ennen Hemmo nukkui kaikki päiväunensa vaunuissa tai kantorepussa, jolloin liikkeellä tuli oltua se 3x päivässä. Nyt tilanne on muuttunut päälaelleen ja paremmat unet nukuttaisiinkin sisällä omassa sängyssä. Käymme silti vähintään kerran päivässä vaunuilemassa, ihan vaan koska raitis ilma tekee ihmeitä omalle ololle ja samalla tulee ulkoilutettua näätäeläimet.  Usein käymme lenkillä aamu-unien aikaan ja toisen kerran kun Könsikäs kotiutuu töistä. Nämä on siis kävelylenkkejä, vaikka välillä otan vaunut mukaan juoksemaankin.  Vaunujen kanssa on myös kätevää tehdä erilaisia kyykkyjä, spurtteja jne samalla kun nukuttaa kaveria. Erityisen näppärää oli tehdä peruskyykkyjä aina, kun heijasin vauvaa uneen pihalla. Tuli muuten helposti joskus tehtyä yli 100 toistoa jos ei kaverille uni maistunut.

Hemmo on tosi pienestä asti ollut erittäin jäpäkkä, joka on mahdollistanut vauvajumpan kotona aika varhaisesta vaiheesta alkaen. Alkuun tämä tarkoitti muutamia kyykkyjä vauva sylissä, mutta pikkuhiljaa alettiin tekemään yläkroppa treeniä (pystypunnerrukset, kierrot jne) yhdessä, samoin lankut ja punnerrukset meni vauvan kanssa leikkiessä. Aina ei tosin hermo kestä minityypillä ja jumppailut voi kestää vain 10 minuuttia. Joskus taas hän jaksaa menossa mukana puolikin tuntia. Minua harmitti, kun täällä ei järkkäillä vauvajumppia ja mainitsinkin asiasta seurallemme. Nyt tammikuussa meillä alkaakin pyörimään vauvajumppa mix tunti, jota alan Hemmon kanssa vetämään. 9.1. klo 9:15-10 no ensimmäinen kerta, ja sattuu muuten sopivasti ilmaisviikoille eli paikkakuntalaiset levittäkääpä sanaa tutuille kotiäideille/-isille!

Vauvajumppa, mix

45min kestävä aikuisen ja vauvan yhteinen jumppatuokio. Mukaan voit tulla heti, kun vauva vähän jo kannattelee itseään (n. 1,5-2kk-> n. 15 kk ). Tuntien sisältö vaihtelee perus lihaskunnosta musiikkiliikuntaan. Jokainen osallistuu vauvansa jaksamisen mukaan, tunnilta saa lähteä aikaisemmin tai vaikka pitää tarvittaessa imetystauon.”

 

Tässä muutamia perusjuttuja, joita me Hemmon kanssa kotona ollaan tehty:

 

Kuvat vähän epäonnistui, mutta ehkä niistä idea selviää paremmin kuin kirjoittamalla. Eli Melkein kaikki liikkeet mitä tekisit esimerkiksi kahvakuulan kanssa, voi tehdä muokaten myös vauvan kanssa. Joissain liikkeissä (kuten etunojapunnerruksessa ) vauva voi pötkötellä jumppamatolla ja siinä punnerruksen lomassa voi käydä alkaalla vaikka moiskauttamassa kunnon pusun minityypille. Mielikuvitusta vaan peliin ja soveltamaan omia kuntopiirejä!  Jokainen toki tekee omaa kroppaansa kuunnellen, eli tarkistathan aina ennen esimerkiksi vatsalihastreenien aloittamista, että lihakset ovat saaneet palautua tarpeeksi raskaudesta!

Ja ihan se päivittäinen sylittely ja kotihommien hoitaminen vauva sylissä menee ihan liikunnasta, vaikka sitä ei tule ajatelleeksi. Jos käyt miettimään, niin aika usein se vauva keikkuu toisen käden varassa kun teen ruokaa, siirrytään paikasta toiseen tai tehdään pyllypesuja sun muita. Vähemmän tulee istuttua paikallaan ja veikkaan, ettei se paikallaanolo ainakaan lisäänny ajan myötä. Toisaalta känkkis päivänä laitetaan monesti spotify kailottamaan nupit kaakossa ja hypitään ympäri kämppää musiikin tahdissa. Muksulla on hauskaa ja itse tulee oltua melko tehokkaasti liikkeessä.

Paljon siis saa ujutettua liikuntaa päivään vauvan hoidon oheenkin, mutta tärkeää on silti saada harrastaa myös ilman sitä maailman keskipistettä. Meillä tämä hoituu ennakoimalla ja sopimalla menoja/treenejä jo hyvissä ajoin, ettei käy niin, että koko alkuviikon lykkää sitä juoksulenkkiä aina ”huomiselle” ja pian huomaakin elävänsä perjantaita, eikä viikkoon ole mahtunut vielä yhtään omaa treeniä.

Järkkäilkää siis ihmeessä ihan sitä oikeaa ”omaa aikaa” treenille, mutta kiireisinä päivinä olkaa luovia ja ujuttakaa edes vähän extra liikuntaa sinne arkijuttujen lomaan !

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.