VALIKKO
6.8.2018 13:35

Juoksu, ikävä ja pölyttyvät lenkkarit

Aiemmin kirjoitinkin jo näiden kahden raskauden eroista liikunnan osalta. Toki tuolloin oli vasta alkuraskaus takana, mutta edelleen on varsin selvää, ettei kroppa tällä kertaa kestä samanlaista rasitusta, kuin ensimmäisen raskauden aikana. Juoksu ei ole tällä kertaa kuulunut viikko-ohjelmaan enää moneen kuukauteen, sillä jo rauhallinen kävelylenkki riittää nostamaan sykkeet kattoon.

Aluksi juoksun lopettaminen ei haitannut juurikaan, mutta nyt alkaisi jo pikkuhiljaa vaivaamaan ihan selvä juoksuikävä. Tällä hetkellä lenkkarit saavat kuitenkin pölyttyä kenkähyllyssä pururadan sijasta, sillä toistaiseksi ainoat jalkaan mahtuvat kengät on avonaiset sandaalit. Kävellen pystyi vielä lenkkeilemään ennen helteitä, mutta nyt kuukauden verran on ulkoilut lyhentyneet rauhallisiin tallailuihin lähipuistoon.

Paras juoksukesä ikinä vuonna 2017

JUOKSU PÄÄN NOLLAAJANA

Vaikka juoksu on apuna painonhallinnassa, ei se silti ole tärkein syy liikunnalliseen elämäntapaan. Harvassa jutussa nimittäin saa nollattua pään kiireisen päivän jälkeen yhtä hyvin, kuin reippaalla juoksulenkillä. Mitä isompi elin otsassa, sitä vauhdikkaampi lenkki yleensä tiedossa. Lenkki on myös viime vuosina ollut ainoa hetki päivästä, kun kukaan ei ole nykimässä hihasta tai vaatimassa palvelua kovaan ääneen.

Juoksu ja musiikki kulkevat tiiviisti yhdessä, tästä kirjoitin jo aiemmin täällä. Juostessa musiikki onkin yleensä nopeatempoisempaa, riippuen aina lenkin vauhdista. Kävellessä kuuntelen yleensä mieluummin podcasteja tai huomattavasti rauhallisempaa soittolistaa. Hyvä musiikki yleensä tehostaa liikunnan vaikutusta ja jälkeenpäin olo on huomattavasti rennompi.

Testattiin kaverin kanssa City Survivors tapahtuma vuosi sitten 15km matkalla

JUOKSUSUUNNITELMAT RASKAUDEN JÄLKEEN

Kuulun edelleen HCR Street teamiin ja toivottavasti sama poppoo jatkaa toimintaansa vielä ensi kaudellakin. Ryhmästä saa innostusta, vertaistukea ja uusia vinkkejä omaan harjoitteluun. Ja vaikka pääsääntöisesti tykkään käydä lenkillä yksin, on yhteislenkit hyvässä seurassa aina kivaa vaihtelua.

Ihan alunperin tavoitteena oli lähteä pitkästä aikaa kokonaiselle maratonille tänä vuonna, mutta kippas kun suunnitelmat meni vähän uusiksi. Seuraava tavoite oli kevään perinteinen HCR puolimaraton, mutta valitettavasti kunto ei sallinut juosta tuolloin enää metriäkään. Mutta onneksi pystyin silti olemaan mukana tapahtumien promoamisessa ja Go Expoilla!

Hemmon raskauden jälkeen pääsin suhteellisen pian takaisin lenkkeilemään. Rauhalliset vaunulenkit pääsin aloittamaan jo tytön ollessa pari viikkoinen, ensimmäiset juoksuaskeleet taisin ottaa reilu 3kk synnytyksestä (tosin silloin puhuttiin ihan  kirjaimellisesti muutamista testiaskelista). Tuolloin etuna oli, ettei synnytyksessä tullut suurempia vahinkoja ja juoksutauko ei ollut kovin pitkä. Samoin lihaskunto oli huomattavasti paremmissa kantimissa, kuin tällä kertaa. Hemmo syntyi toukokuussa ja seuraavan matkani lappu rinnassa juoksin vuosi synnytyksestä puolimaratonin muodossa.

Nyt tilanne on varmasti varsin erilainen. Juoksu sai jäädä jo raskauden puolivälissä, eikä viime kuukausina perus lihaskuntotreenikään ole kulkenut tai huvittanut. Varmasti siis paluu treenien pariin tulee olemaan huomattavasti maltillisempi ja kuntoa aletaan rakentamaan uudelleen ihan perustuksista asti. Suurimman huomion aion ensimmäisinä kuukausina keskittää itse synnytyksestä palautumiseen ja voinnin salliessa liikkua kävellen ja lihaskuntoa palautellen. Etenkin lantionpohjan lihaksisto vaatii varmasti vahvistusta ennen mitään suurempaa ponnistusta.

KIINNOSTAVAT JUOKSUTAPAHTUMAT 2019

Jos kaikki menisi hyvin, olisi mahtavaa pystyä osallistumaan ensi keväänä puolimaratonille tai edes kevyemmälle matkalle. Tänä vuonnahan lanseerattiin uusi juoksupäivä, Helsinki City Running Day, jossa oli monipuolisesti eri matkoja tarjolla saman päivän aikana. Vaikka tuo puolimaraton jäisikin vielä haaveeksi toukokuussa, on tapahtumassa onneksi tarjolla myös ihan 5km reitti.

Toukokuussa pääsee taas valitsemaan monesta eri matkasta itselleen sopivan Helsinki City Running Dayssa!

Toukokuussa järjestetään jälleen myös Red Bull400 mäkijuoksu, jossa olimme tänäkin vuonna mukana, minä tosin kannustusjoukoissa. Jos kunto antaisi myöten, voisin hyvin harkita myös sinne lähtöä. Matkaa tempauksella on vain se 400m, mutta suunta on melkein kohtisuoraan ylöspäin Lahden hyppyrimäkeä.

Helsingin Kaisaniemessä järjestettävä Tough Viking juoksutapahtuma on ollut meillä perinteinen juttu siitä asti, kun eventtiä on Suomessa järkätty. Mies on osallistunut nyt joka vuosi, mulla on jäänyt yksi vuosi väliin Hemmon syntymän jälkeen. Tänä vuonna laskettu aika sattuu lähelle kisapäivää, joten mieskin päätti suosiolla jättää tämän vuoden välistä. Kuitenkin tavoitteena olisi, että jälleen ensi vuonna olisimme yhdessä starttiviivalla lähdössä haastamaan itseämme.

Tough Viking on edelleen yksi parhaista juoksutapahtumista, joihin olen osallistunut

Loppuvuodelle toiveissa olisi jopa se koko maraton, mutta se on edelleen vain toive. Yleisesti kaikki 2019 juoksut on vielä täysin toive asteella, sillä enhän osaa etukäteen sanoa, miten palautuminen synnytyksestä tapahtuu. Toisaalta myös uusi arki kahden pienen muksun kanssa vaikuttaa treenimahdollisuuksiin, joten en senkään takia viitsi suuria suunnitelmia ja paineita asettaa itselleni etukäteen.

Juoksetko itse tai oletko ajatellut aloittaa? Onko sulla tavoitetapahtumaa ensi vuodelle?

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.