VALIKKO
21.7.2018 12:50

Korkeasaari vs. Fallkullan kotieläintila taaperon kanssa

Me ollaan virallisesti koko perhe lomalla. Miehen ensimmäinen virallinen vapaa oli maanantaina ja samana päivänä lähdettiin heittämään lyhyt Helsinkireissu. Varasimme hotellin jo kuukausia sitten, kun s-etukortilla sai kaikista hotelliöistä -40% ennakkoon varaamalla. Tuolloin emme tosin tienneet, että samalle päivälle isketään kahden maailman isoimman pampun huippukokous. Meidän reissuun se ei juurikaan vaikuttanut, mutta olisimme silti ehkä siirtäneet päiviä, jos tilanteesta olisi tiedetty aiemmin. Korkeasaari oli jo ennakkoon mietitty yhdeksi aktiviteetiksi, emmekä uskoneet näkevämme Trumpia tai Putinia puistossa, vaikka molemmat olisivat hyvin joutaneet sinne häkkiin ihmisten töllisteltäviksi.

Korkeasaari oli vielä aamulla suhteellisen rauhallinen

KORKEASAARI VS. KOTIELÄINPIHA

KORKEASAARI

Omat muistikuvani lapsuudesta ja Korkeasaaresta rajoittuvat punaiseen villatakkiin, kivoihin vetokärryihin, eväisiin kallioilla ja kameliin. Lisäksi mulla on joku outo mielikuva lauttarannan tuntumassa olleesta isosta häkistä, jossa oli ihmisiä sisällä ”apinoina”. En kyllä yhtään tiedä, onko muistikuva keksitty vai oikea. Muistelisin meidän kulkeneen pienenä Korkeasaareen lautalla, mutta nyt tämä vaihtoehto oli pois pelistä, sillä Kauppatori oli kokonaan suljettu maanantain ajan. Ajoimme siis omalla autolla suoraan Kulosaareen.

Kamelit olivat vielä samalla paikalla, kun reilu 20 vuotta sitten

Ihan pikkulapsiajan jälkeen Korkeasaari on ollut satunnainen retkikohde kavereiden kanssa, eikä käyntejä ole kokonaisuudessaankaan kertynyt kuin alle kymmenen. Nyt edellisestä kerrasta on jo useita vuosia. Hemmo alkaa olemaan tosi kiinnostunut kaikista eläimistä, joten ajattelimme Korkeasaaren olevan jo hyvä retkikohde hänenkin kanssaan.

Huippukokouksen lisäksi matkaan teki omat haasteensa lämpötila. Koko viikon jatkuneille helteille luvattiin jatkoa, eli matkaan oli pakattava reilu satsi juomista ja helppoja välipaloja. Lopulta Hemmo vaihteli kolmen eri juomavälineitä, jotta nestettä meni edes normaali määrä.

Eniten Hemmoa kiinnosti erilaiset puueläimet

Mutta itse eläimet eivät Hemmoa reissulla kiinnostaneet. Tai korjaan, Hemmoa kiinnosti meressä huudelleet sorsat ja hanhet, sekä puiset eläinpatsaat. Toki hän ohimennen tsekkasi tiikerit ja kamelit, mutta varsinainen eläinbongailu ei jaksanut häntä kiinnostaa. Enemmän olisi tosiaan halunnut työntää itse rattaita ja juosta lintujen perään. Itse nyt sentään nähtiin pitkästä aikaa lumileopardit ja tiikerit kunnolla, ne kun ovat yleensä olleet aina päiväsaikaan piilossa nukkumassa.

Onko kukaan muuten IKINÄ nähnyt Korkeasaaren saukkoa? Kaverin kanssa juuri puhuttiin asiasta, enkä itse ole tätä eläintä havainnut koskaan aitauksessa, kaverinkin edellinen havainto on jostain ysärin alkupuolelta.

FALLKULLAN KOTIELÄINTILA

Alkuperäinen suunnitelma oli suunnata tiistaina aamusta Suomenlinnaan siinä toivossa, että siellä vähän tuulisi ja Hemmo voisi vapaammin seikkailla pitkin saarta. Olisimme kuitenkin päässeet vasta suhteellisen myöhään starttaamaan kohti Suokkia, sillä ratikat olivat vielä aikaisin aamulla pois käytöstä Kauppatorin suuntaan.

Tsekkailin joutessani meille varasuunnitelmaa aamulle ja munstadi.fi  sivustolta löytyi Fallkullan kotieläintila. Olin jo varautunut kalliisiin sisäänpääsymaksuihin, kuten esimerkiksi Kungsbackan tilalla on, mutta ilokseni huomasin Fallkullan olevan täysin ilmainen. Sijainti oli myös hyvä, sillä pystyimme siirtymään sinne Itäkeskukselta autolla helposti vartissa ja sieltä oli myös yhtä näppärä jatkaa päivällä matkaa kotiin.

En ole ikinä käynyt Malmin alueella ja mietimmekin sinne ajellessa, noinkohan siltä suunnalta löytyy kunnollista retkikohdetta perheille. Mutta yllätys oli iloinen, kun Malminkaarelle käännyttäessä maisema muuttui pikaisesti hyvinkin maalaismaiseksi ja parkkipaikalta aukesi näkymä idylliselle maatilalle. Tilalla ei ollut ruuhkaa, vaikka paikka oli auennut jo kymmeneltä, me saavuimme paikalle lähempänä kello yhtätoista.

Tilalta löytyi näin heinäkuussa vuohia, lampaita, pässejä, ankkoja, kanoja, possu, lehmiä ja sonnivasikka. Hevoset olivat viettämässä kesää Haltialan tilalla, mutta se ei meitä haitannut. Lisäksi tilalta löytyi hyvät vessat ja myös potta lapsille, siisti ja ilmastoitu kahvila ja paljon ulkotilaa omien eväiden nauttimiseen. Meillä oli mukana omat karjalanpiirakat, mustikoita ja mehua, mutta jälkkärijätskit haimme kahvilasta.

Paras juttu oli ehdottomasti kiltit vuohet

FALLKULLA OLI MEIDÄN SUOSIKKIMME

Vaikka Korkeasaari onkin perinteinen perhekohde, ei se meitä kyllä tällä kertaa vakuutanut. Ehkä vähän vanhemman lapsen kanssa kokemuksesta olisi saanut enemmän irti, nyt kun iso osa ajasta ihmeteltiin kaikkea muuta, kuin aitausten eläimiä. Myös helteinen sää oli ajanut osan eläimistä viileämpiin tiloihin piiloon. Samoin Korkeasaaressa ihmetytti, etteivät esimerkiksi mitkään jäätelökioskit olleet auki kun paikka aukesi. Olisimme mieluusti napanneet omien eväiden jälkkäriksi pehmikset, mutta sitäpä ei saanutkaan mistään siihen aikaan.

Fallkulla taas yllätti iloisesti heti kättelyssä. Tila ei ole suuri, mutta ainakin tuon meidän kaksivuotiaan kanssa nähtävää ja tekemistä riitti yllinkyllin. Kaikki eläimet olivat helposti nähtävissä ja isoa osaa sai myös rapsutella. Joka paikkaan pääsi kätevästi rattaiden kanssa halutessaan, kun taas esimerkiksi Korkeasaaressa piti rattaat jättää esimerkiksi kahvilan ulkopuolelle. Isoin plussa Fallkullalle tuli myös ilmaisesta sisäänpääsystä. Tällöin ei olisi harmittanut, vaikka visiitti olisikin jäänyt lyhyeksi.

Kaiken kaikkiaan viihdyimme tilalla helteestä huolimatta miltein pari tuntia, ennen kuin lähdimme ajamaan takaisin Kotkaan. Hemmon ehdottomia suosikkeja tuntuivat olevan lampaat ja vuohet, ne kun tulivat auliisti aidan viereen rapsuteltavaksi ja syömään tarjottua ruohoa nätisti kädestä. Paikka oli kaikinpuolin siisti ja siellä uskalsi antaa tuon reikäpäisemmänkin minin juoksennella vapaasti itsekseen. Tänne tulemme varmasti vielä uudestaan, jos vain Helsingin suunnalle satumme ajelemaan!

Meidän perheeltä ainakin siis vahva suositus Fallkullalle, etenkin pienempien lasten kanssa! Mitkä on teidän lempikohteita lasten kanssa kesällä?

Kommentit

• Äiti-

Mä en ookkaan tosta Fallkullasta kuullut aiemmin, mutta pitääkin ehdottomasti ottaa käyntilistalle lasten kanssa! Onkohan siellä tarpeeksi nähtävää myös esikouluikäisille? Oliko hankala löytää autolla?

• Jenni

Moi! Oli joo mullekkin ihan uusi tuttavuus ja tosiaan suosittelen vahvasti! Ja varmasti on vielä eskarilaisille, miksei koululaisillekin tekemistä 🙂 Minusta ainakin oli helppo löytää, kun ajoimme Itäkeskuksen suunnalta, mutta myös Kotkan suunnalta pääsi näppärästi kehätietä pitkin Google Mapsin avulla 🙂

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.