VALIKKO
29.9.2017 13:49

Liikunnan harrastaja ja osa-aikainen ryhmäliikuntaohjaaja, kuinka paljon liikun viikossa?

Täälläkin on tainnut muutamaan kertaan vilahtaa, että olen tosiaan oikealta ammatiltani sosionomi. Kuitenkin sen ohella olen jo pitkään tehnyt myös liikuntapuolen töitä osa-aikaisena, kuten esimerkiksi naivoimistelijoiden, Kotkan opiston ja Kotkan kaupungin jumppia. Tällä hetkellä nämä sivuhommat ovat isossa osassa arkea, sillä saan niistä kelan tukien lisäksi kuukausittaisen palkkani. Nyt sitten tuli keskiviikkona jumpalla tuttu kysymys vastaan eräältä naiselta: kuinka paljon siä liikut viikossa? Tätä on kysytty usein, monesti kauhistellen ohjaajan liikuntamääriä. Itsehän olen ryhmäliikuntaohjaaja osa-aikaisena, joten omat liikkumiseni ovat varmasti vielä sieltä maltillisemmasta päästä, mutta päätin avata asiaa ihan näin kirjallisessa muodossa tänne blogin puolelle.

Vesijumpalla voi ottaa varahymyn, jos ei muuten irtoa

HARRASTUS VS. TYÖLIIKUNTA

Ensin pitää erotella kaksi eri osa-aluetta: oma harrastusliikunta ja liikunta, josta saan palkan. Nykyisin omat harrastamiset ovat jääneet vähemmälle, mutta edelleen liikuntaa mahtuu jokaiseen päivään, tapa liikkua vain on vähän erilainen. Vapaa-ajalla tulee vaunulenkkeiltyä, tehtyä kotijumppia (näitäkin nykyisin liian vähän), juostua ja ulkoiltua metsässä. Aikaisemmin rakastin salilla käymistä, erityisesti osallistumista erilaisille ryhmäliikuntatunneille. En ole raskauden jälkeen käynyt aktiivisesti missään salilla itsekseni, sillä lapsen,koirien ja asiakkaiden kanssa on tullut hypittyä, juostua ja heiluttua ihan riittävästi. Arvioisin vapaa-ajalla liikuntatunteja kertyvän  n. 12-18h/viikko.

Kotijumpat onnistuu hyvien avustajien kannustamana

Ohjaajana olen hyppinyt yhden jos toisenkin ryhmän edessä. Aikaisemmin ohjelmaan on kuulunut monille tuttuja spinning, levytanko, kahvakuula ja kehonpainojumppia. Tällä hetkellä teen Kotkan Opistolle ryhti-, kunto- ja RVP-jumpat joka viikko, jonka lisäksi otan kaupungilta muutamia vesijumppaohjauksia kaveriksi. Palkallista liikuntaa kertyy siis 3-7h/viikko.  Tuntimäärät ovat siis ihan eriluokkaa, kuin leipätyökseen tätä tekevän vastaavat.

TEKEEKÖ RYHMÄLIIKUNNANOHJAAJA ITSE AINA SATA LASISSA?

Tätäkin kysytään tosi usein. Selkeästi monilla asiakkailla on se kuva, että ohjaaja tekee itse joka tunnilla sen oman maksimisuorituksen. Varmasti joskus näin onkin, mutta kukaan omaa kroppaansa arvostava ei pystyisi tekemään täysillä kaikkia ohjauksia. Palautuminen ei mitenkään pysyisi mukana ja pian saisi sanoa heiheit omalle hyvinvoinnille. Usein ohjaaja antaa asiakkailleen kuvan, että tässä tehdään kaikki täysillä tai ei ollenkaan. Sanoisin ohjaavani joka tunnilla jonkun osuuden sata lasissa, mutta harvemmin kokonaista tuntia. Tämä ei silti tarkoita, etten huutaisi porukalle, kuin edessä olisi viimeinen taistelu Sauronin joukkoja vastaan.

Tuttavani sanoi joskus, että olettaa ohjaajan tekevän oikeasti rankan treenin yhdessä asiakkaiden kanssa. Kritisoin tätä, sillä on aika utopistista olettaa kenenkään treenaavan täysillä montaa tuntia päivässä ja samalla kyetä ohjeistamaan treeni kaikille muille. Kaverini mielestä hän ei kuitenkaan saa itse tunnista kaikkea irti, jos vetäjä vain esittää olevansa tiukilla niissä viimeisissä toistoissa. Käsittääkseni hyvä treeni on jokaisen omalla vastuulla, vaikka ohjaajan tehtävä onkin kannustaa sinua kohti sitä omaa parasta suoritusta.

OMA LIIKUNTAVIIKKONI

Tässä esimerkki tämän viikon liikkumisistani havainnollistamaan, miten nuo noin 20 tuntia aktiivisuutta jakautuvat arkeen:

  • MAANANTAI:
    Aamun vaunulenkki, 60min
    Kävellen kerhoon ja takaisin, 30min
    Vaunulenkki iltapäivällä, 60min
    Illalla vesijumppa ohjaus, 45min
  • TIISTAI: 
    Aamun vaunulenkki, 60min
    Vaunulenkki iltapäivällä, 60min
    Vesijumppaohjaus illalla, 45min
  • KESKIVIIKKO:
    Aamun vaunulenkki, 60min
    Vaunulenkki iltapäivä, 45min
    Opiston jumpat: Ryhtijumppa 45min, kuntojumppa 45min & RVP 45min
  • TORSTAI:
    Aamun vaunulenkki ,90min
    Iltapäivän vaunulenkki, 45min
    Vesijumppaohjaus, 45min
  • PERJANTAI:
    Aamun vaunulenkki, 60min
    Patikointi Repovedellä n. 8km
  • VIIKONLOPPU SUUNNITELMA:
    Lauantaina n. 10-15km patikointia
    Sunnuntaina vaunulenkkeilyä 1-2h

Tuntimääräisesti liikuntaa ei siis ole ihan älyttömästi ja suuri osa on matalasykkeistä. Lähdemme tosiaan vielä tänään Repovedelle patikoimaan ja tulemme vasta huomenna takaisin, joten sen osalta kilometrimäärät ovat vielä mysteeri. Mutta pointtina se, että jokainen saa kyllä arkeen mahtumaan liikuntaa, vaikkei sitä aikaa tai rahaa saliharrastukseen olisikaan. Kotona pystyy tekemään paljon kehonpainolla, eikä kävely tai juoksu ihan hirveästi vaadi rahallista panostusta. Paras juttu kahdessa viimeisessä on, että niitä voi tehdä vaikka kesken työpäivän siirtymissä.

Mutta nyt miä toivotan sulle hyvää liikunnallista viikonloppua! Miä itte pakkaan rinkan loppuun ja alan valmistautumaan metsäretriittiin kaverin kanssa. 

Viime viikonlopun maisemat Siliävuorelta, Kannusjärveltä

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.