VALIKKO
14.12.2017 12:47

Migreeni kuriin ilman lääkkeitä

Olen kärsinyt migreeneistä teini-ikäisestä asti. Alkuun kohtaukset eivät olleet pahoja, mutta iän karttuessa veti migreeni sivuoireineen miltein toimintakyvyttömäksi. En jaksanut yllättyä diagnoosista, sillä muistan äitini valittaneen aina pääkipuja ja huonoa oloa, kun olimme pieniä. Oma versioni on hormoniperäistä, joten sopii toivoa, että joskus tulevaisuudessa vaiva häviää vaihdevuosien myötä.  Viime vuosina olen yrittänyt löytää lääkkeettömiä apuja migreeniin ja uskoisin löytäneeni ainakin itselle toimivia juttuja, joilla kohtauksia tulee harvemmin ja ne ovat lievempiä.

Migreeni on valitettavan tuttu vaiva monelle, useammin naiselle kuin miehelle.

LISÄRAVINTEET HYVINVOINNIN TUKENA

Olen käyttänyt lisäravinteita jo pitkään ja kirjoitinkin niiden käytöstä jo aikaisemmin. Tekstin pääset lukemaan tästä. Nyt olen kuitenkin yrittänyt selvitellä ja testailla, mitkä lisäravinteista voisivat auttaa migreenin lääkkeettömässä hoidossa. Kerrataanpa, mitä lisäravinteita käytän nykyisin päivittäin:

  • B12- vitamiini: Tätä olisi pitänyt tajuta alkaa syömään jo aikaisemmin, sillä en syö ollenkaan punaista lihaa, joka on parhaita B12-lähteitä. Vitamiini on avainasemassa veren puna- ja valkosolujen muodostumiseen ja tukee hyvää muistia.
  • Magnesium: Tästä on merkki vaihdellut vuosien varrella, mutta aina sitä on jossain muodossa tullut syötyä. Nyt käytössä on Puhdas -merkin jauhemagnesium ja sille iso peukku.
  • D-vitamiini: Syön etenkin talvella vahvaa D-vitamiinivalmistetta, kesällä otan samaa mutta en joka päivä.
  • Sinkki+C: Nämä kaksi on yhdistettynä samaan pilleriin tällä hetkellä. Molemmat ovat tukemassa ihon, hiusten ja kynsien kasvua sekä yleisesti vahvistamassa puolustuskykyä.
  • Spirulina: Tästä käytössä Puhdistamon valmiste, jonka olen todennut varsin laadukkaaksi. Spirulinan sanotaan parantavan suorituskykyä ja suojaavan kroppaa solutasolla. Itse olen huomannut piristävän vaikutuksen, jonka takia otan vihreät tabut aina aamulla.
  • Omega3: Rasvahappoja tarvitsee jokainen aivojen tehokkaaseen toimintaan. Meillä syödään edelleen liian vähän rasvaisia kaloja, joten jo senkin takia purkista on hyvä napata täydennystä ruokavalioon.
  • Kalsium: Muksu on maidottomalla, eikä meillä muutenkaan hirveästi maitotuotteita käytetä. Tämän takia purkista menee myös lisäkalkkia kaikille.
  • Foolihappo: Foolihappo jäi lääkelaatikkoon ja arkikäyttöön raskausajoilta. Foolihappoa lisätään myös esimerkiksi jauhoihin, joten jos syöt päivittäin vielä ravintolisää, kannattaa päivittäinen kokonaissaanti tsekkailla.
  • Maca: Perusta kotoisin oleva superfoodi, jonka sanotaan parantavan fyysistä suorituskykyä, energisyyttä ja elinvoimaisuutta. Samalla sen pitäisi vaikuttaa positiivisesti muistiin ja helpottaa oppimista. Maku on hirveä, eli ei kannata yrittää nauttia pelkän veden seassa.
  • Chia- siemenet: Superfoodi, joka tuli arkikäyttöön jäädäkseen. Siementen myönteisiin vaikutuksiin kuuluu mm. positiivinen vaikutus verenpaineeseen, verensokeritasapainoon sekä energiamääriin. Chia on myös täynnä kuitua, kalsiumia ja kourallista muita lisäravinteita. Lisäksi pitää vatsantoiminnan vilkkaana!

Siinäpä niitä on. Yleisesti siis syön näitä ihan vaan täydentääkseni perusruokavaliota, sillä kaiken perustahan on monipuolinen ja terveellinen aito ruoka. Meillä syödään myös paljon kotimaisia marjoja, vihanneksia ja kasvispainotteista ruokaa muutenkin. Päivittäistä väriannosta kirkastaa lähes joka aamuinen smoothie, johon piilotan kaikki mahdolliset vihreät elementit. Yleisimpiä näistä lehtikaali ja pinaatti.

MIGREENI AISOIHIN LISÄRAVINTEILLA

Tähän ei varmasti ole yhtä oikeaa vastausta eli voinkin vain puhua omasta kokemuksestani. Se on ainakin varmaa, että yleiseen jaksamiseen ja hyvinvointiin lisäravinteista on jeesiä. Migreeni taas on puolestaan melko yksilöllistä ja osalle ei varmasti tepsi muu kuin oikein ajoitetut esto- ja täsmälääkkeet.

Erityisesti kuitenkin olen lisännyt ruokavalioon tuon maca-jauheen, chia-siemenet ja B12 – vitamiinin migreeniä ajatellen. Kuten mainitsin alussa, on oma migreenini hormoniperäistä. Tästä johtuen osaan suhteellisen hyvin ennakoida, missä vaiheessa kuukautiskiertoa kohtausalttius on suurimmillaan. Toki päänsärkyjä voi tulla muulloinkin, mutta periaatteessa ennakointi on mahdollista.

Maca-jauhe tasaa hormonitoimintaa niin naisilla kuin miehillä ja täten olen olettanut sen vaikuttavan myös migreeniä aiheuttaviin hormoniheilahteluihin kuukauden aikana. Samoista syistä moni voi saada jauheen säännöllisellä käytöllä apua esimerkiksi kuukautiskipuihin. Macalla myös tasoitetaan vaihdevuosista johtuvia vaivoja sekä parannetaan raskautumisen mahdollisuutta.

Chia-siemenet puolestaan otin kuvioihin ihan unenlaadun takia. Siemenet sisältävät paljon tryptofaania, joka on melatoniinin esiaste ja näin ollen edesauttaa nukahtamista. Ei kukaan väsähdä, jos aamulla heittää smoothieen tai puuroon chiaa sekaan, mutta illalla nautittuna tästä voi olla hyötyä. Hyvä uni taas puolestaan edesauttaa yleistä hyvinvointia ja jaksamista, jolloin migreeni ei iske niin herkästi.

B12- ja D-vitamiinien puutostilat voivat tutkitusti altistaa migreenikohtauksille. Itsehän en tosiaan ole tuota B12 syönyt pitkään aikaan, vaikka olisi pitänyt, joten oli jo aikakin pistää se asia kuntoon. Kannattaakin siis tarkastuttaa omat vitamiinivarastonsa, mikäli kärsit jatkuvista kohtauksista, etkä kyseisiä vitamiinilisä syö.

KOKEILEMALLA ITSELLE SOPIVAT KEINOT

Varmasti hyvin yksilöllistä, auttavatko ruokavaliomuutokset migreenin ennaltaehkäisemisessä. Omasta kokemuksesta kuitenkin voin sanoa, että omat kohtaukseni ovat vähentyneet ja lieventyneet ruokavalioremontin myötä. Vaikka migreeni tuntuisi olevan tulossa, pysyy päänsärky yleensä hyvinkin siedettävällä tasolla. Migreeniherkän ihmisen kannattaa muutenkin miettiä, aiheuttavatko tietyt ”laukaisevat ruoka-aineet” omalla kohdalla kohtauksen. Näitähän on esimerkiksi keinotekoiset makeutusaineet, sitrushedelmät, alkoholi, kahvi, suklaa ja viini. Roskaruoka yleisesti herkistää migreenille, sillä siinä on niin paljon natriumglutamaattia, sulfaatteja ja nitraatteja.

Meillä kyllä syödään roskaruokaa, suklaata ja sitrushedelmiä, mutta kohtuudella. Alkoholia ja etenkin viiniä menee nykyisin tosi harvoin, silloinkin yksittäisiä alkoholiannoksia. Pienen lapsen kanssa unenlaatuun ja -määrään ei voi täysin itse vaikuttaa, mutta olen silti pyrkinyt saamaan mahdollisimman paljon laadukasta unta öihin. Tähän apuna juurikin maca ja chia-siemenet. Toisilla ruokaa isompia laukaisijoita voi olla äänet, hajut tai valot. Omalla kohdalla pahimpia ovat hajut, jonka takia hyllystä on karsitty miltein kaikki hajustetut tuotteet.

Liikunta on isossa roolissa ihmisen kokonaisvaltaista hyvinvointia, eikä sen yhteyttä juurikin migreeniin, unenlaatuun ja stressistä palautumiseen voi kiistää. Myös liikunnalla voi vetää överit, eli liian rankka ja tiheästi harrastettu liikunta voi tehdä hallaa hyvinvoinnille. Kohtuus siis kaikessa.

Macan maku ja haju on aivan hirveä, mutta esimerkiksi makeaan smoothieen sekoitettuna sitä ei juuri huomaa.

Jos siis pitäisi antaa joku tiivistetty vinkki, millä migreeniä voisi omilla valinnoilla ehkäistä ja samalla parantaa kokonaisvaltaista hyvinvointia, vastaisin minä näin:

  • TERVEELLINEN RUOKAVALIO
  • SÄÄNNÖLLINEN LIIKUNTA
  • RIITTÄVÄ UNI
  • OPETTELE HALLITSEMAAN STRESSIÄ

Käytän edelleen lääkkeitä, mutta nykyisin pärjään hyvin pelkillä käsikauppavalmisteilla. Uskon kuitenkin yllämainittujen osa-alueiden tuovan helpotusta vaikeaan migreeniin ja ehkä jopa ratkaisun lievempiin versioihin.  Ainiin ja ainut yli vuoden pätkä ilman yhtään migreeniä teinivuosien jälkeen oli muuten raskaus- ja imetysaika, eli sitäkin voisi ajatella yhtenä kotikonstina 😀

 

Kommentit

  • tellervo

    moi, pääsin eroon migreenistä pakastekuivatuilla marjalisäravinteilla. ei ole noin montaa purkkia ku sulla, silti nuo löytyy ja lisäksi marjojen siemenöljyt. otappa yhteyttä jos haluut kuulla mitä.

     0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.