VALIKKO
1.2.2018 14:27

”Musiikki ja treeni ne yhteen soppii…” – mitä miä kuuntelen treenatessa?

Musiikki ja treeni on mun maailmassa erottamaton parivaljakko. Toki juoksemaan voi lähteä ilman sitä juoksu soittolistaakin, mutta jotain jää fiiliksestä puuttumaan. En itse asiassa edes muista, koska olisin viimeksi treenannut ilman biisilistaa. Uskon myös monen muun olevan kanssani samoilla linjoilla ja ajattelinkin availla vähän enemmän, mitä musiikki minulle merkitsee.

 

MUSIIKKI TUO LISÄENERGIAA

Hyvän soittolistan voimin on vedetty haastavampiakin treenejä loppuun asti, vaikka mieli olisi tehnyt lopettaa kesken. Hyvänä esimerkkinä musiikin voimasta on elämäni ensimmäinen virallinen puolimaraton. Juoksin Helsinki City Runia vuosia sitten ja jossain 18 kilometrin kohdalla kompastuin ja nilkkani muljahti ympäri. Jalka sieti kyllä painoa, mutta ei se millään muotoa hyväntuntuinen ollut.  Harkitsin jo keskeyttämistä, mutta koska keli oli kuin unelma ja enää vain noin kolme kilometriä maaliin, päätin yrittää jalan kestoa. Kilometritolppa 19. kohdalla olo oli tuskainen, mutta pystyin edelleen juoksemaan. Samaan aikaan tuli loiva alamäki kaarteineen ja kuulokkeissa alkoi soida Cheekin Sokka irti. En ole mikään Cheek fani, mutta tuohon hetkeen kyseinen biisi toi ihan mielettömästi lisäpuhtia. Muistan hymyilleeni koko biisin ajan ja tuolloin siis kuulin kyseisen kappaleen ihan ensimmäistä kertaa. Maaliin päästiin ja aika taisi olla 02:07.

Salitreeni on toinen, missä omat musiikit on aika ehdoton juttu. Useilla saleilla soi hiljaisella radio, mutta itse vedän mieluummin vaimentavat kuulokkeet päähän ja oman soittolistan päälle. En varsinaisesti pidä perinteisestä kuntosalihuhkimisesta, mutta käyn siellä silti. Olen kylläkin erikoistunut tekemään n. 30-40min tehopattereita, ettei siellä laitteissa tarvitse tuntitolkulla kuluttaa aikaa ja musiikki kuitenkin tekee näistä harjoituksista siedettäviä.

Kaverin kanssa juostessa musiikki saa jäädä pois

OMAT MUSIIKIT ERI TREENEIHIN

En kuuntele salilla ja juostessa samoja soittolistoja. Salilla kuulokkeissa soi yleensä raskaampi musiikki, joskus laitan Suplasta pyörimään jonkun hyvän podcastin. Näissä treeneissä en hae musiikilta mitään tiettyä tempoa, kunhan on sen verran menevää, että energiat pysyy hyvänä ja tekeminen vauhdikkaana. Spotifyssa olen nimennyt kyseisen listan nimellä ”TREENIÄ HORO”. Älkää kysykö miksi.

Juostessa musiikki saa puolestaan olla vahdikkaampaa. Mahtuu sinne muutama tarkoin valittu hitaampikin, mutta yleisesti lenkkeilybiisien tempo pyörii siellä n. 120-140 BPM tasolla. Joukkoon mahtuu muutamia vielä nopeampia, joiden aikana on hyvä tehdä vetoja. Juostessa voi toki kuunnella ihan mitä haluaa, vaikka sitten sitä äänikirjaa, mutta itse huomaan tietyn tempoisen biisin tasaavan askellusta kuin itsestään. Kestosuosikkejani etenkin vauhti- tai intervalli lenkeillä on Scooterin How much is the fish?  ja Pendulumin Waterwall.  Huomioitavaa on, etten kuuntele kotona ”vapaalla” samoja biisejä, kuin liikkuessa.

Ohjaushommia tehdessä on soittolistat suunniteltu yleensä asiakaskunnan mukaan. Esimerkiksi harvemmin mulla vesijumpassa soi muu kuin kotimainen musiikki ja tästäkin yleensä iskelmää ja valittuja uudempia biisejä. Toisaalta taas RVP ja spinning ohjauksissa musiikki on puolestaan ihan laidasta laitaan, iso osa omilta soittolistoilta. Kaikkia ei voi täysin miellyttää tässäkään asiassa, mutta koitan aina laittaa vähän jokaiselle jotakin.

Juostessa musiikki poikkeaa paljon normi musiikkimausta

MUSIIKKI OMAN JAKSAMISEN TUKENA

Töissä käydessä eron aamu- ja iltamusiikkien välillä huomasi selkeästi. Töihin pyöräillessä tuli kuunneltua reipasta ja energistä musiikkia, kun taas kotimatkalla oli pakko vaihtaa rauhallisempiin tahteihin. Kun koko päivän oli metelissä, ei yksinkertaisesti jaksanut enää kotimatkalla kuunnella samaa älämölöä. Kävelylenkille lähtiessä valikoituu kuunneltavaksi myös rauhallisempaa musiikkia tai sitten niitä podcasteja. Yhdessä vaiheessa kuuntelin myös paljon äänikirjoja vaunulenkeillä, mutta ne on toistaiseksi jääneet tauolle.

Omaa vireystilaa saa nostettua musiikilla, mutta välillä palautuminen vaatii ihan pelkkää hiljaisuutta. Jos olen päivän häärännyt yhdessä muksun kanssa ja illalla vetänyt muutaman ohjauksen, saattaa kotona telkkari kuulostaa hirveän häiritsevältä. Melukiintiö on tullut täyteen ja menen mieluummin yläkertaan lukemaan kirjaa rauhassa. Olisi toki olemassa erilaisia meditaatio levyjä, mutta itse en ole niiden päälle ikinä ymmärtänyt. Testasin yhtä terkkarin suosituksesta raskaana ollessa, mutta ei se vaan ollut mun juttu. Joogaa sun muuta rauhallisempaa venyttelyä tehdessä on kylläkin kiva laittaa taustalle rauhallista musiikkia, joka auttaa keskittymään siihen omaan tekemiseen ja hetkeen.

HYVÄT KUULOKKEET JA SPOTIFY

Siinäpä ne. Itsellä on käytössä Miiegon langattomat bluetooth kuulokkeet, jotka ovat myös kosteuden kestävät. Sadesää ei siis ole este näiden käytölle. Edelliset kuulokkeeni olivat Philipsin sankamalliset, mutta näissä johto tuntui haittaavan käyttömukavuutta. Samoin pidemmillä lenkeillä hikoilu aiheutti kuulokenappien irtoamista korvista, jota sai sitten olla koko loppuajan korjaamassa. Nyt riittää, että puhelin on jossain n. 10m säteellä ja homma toimii. Kuulokkeiden kautta pystyy langattomasti hallitsemaan sovellusta ja ne toimivat samalla puhelimen handsfreenä.

Miiegot on olli ihan huippuostos!

Soittolistat löytyvän Spotifyn puolelta ja olen ollut premium jäsenyyteen varsin tyytyväinen. Sovelluksesta löytyy myös valmiita soittolistoja, joten uutta kuunneltavaa saa tarvittaessa nopeasti. Muistan kuinka vielä 10 vuotta sitten oli käytössä mp3-soitin, johon sai mallista riippuen talletettua tietyn määrän kappaleita. Ongelma vain oli, ettei soittolistaa ollut kovin näppärää muokata ja uudet biisit piti aina tavalla tai toisella ensin ladata omalle tietokoneelle.

Mitkä on teijän lempibiisejä treenatessa? Ainiin ja muistattehan, että toukokuu ja uudistunut Helsinki City Running Day lähestyy kovaa vauhtia ja vielä ehdit hyvin ilmoittautumaan mukaan!

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.