VALIKKO
10.4.2017 14:13

Oman aktiivisuuden seuraaminen, onko siinä järkeä?

Meitä on moneen lähtöön. Joku ei liiku metriäkään virittelemättä sykevyötä sun muita rensseleitä, kun taas toinen huitelee menemään puhtaasti fiilispohjalta. Itse tykkään olla kartalla treenien määristä ja tehoista, mutta en myöskään koe tarpeelliseksi iskeä sykevyötä kiinni jokaista koiranpissatuslenkkiä varten. Nykyisin erilaiset aktiivisuusmittarit ovat nousseet erittäin suosituiksi ja osa mittaa jo ihan sykkeenkin ranteesta. Ja tokihan aktiivisuuden seuraaminen on mielenkiintoista ja motivoivaa, ainakin itselle.

Välillä palauttavaa kevätauringossa

Mututuntuma vs. treenipäiväkirja

Voisi luulla, että kyllähän sitä tietää ilman suurempia päiväkirjoja, paljon viikon aikana on tullut liikuttua. Todellisuudessa kuitenkin koen jonkinlaisen treenipäiväkirjan pidon hyödyllisenä kaikille, sillä monesti oma fiilis kokonaisaktiivisuudesta ei vastaa todellisuutta. Mulla fiilis on usein, että liikuntakertoja ei ole tullut viikon aikana juurikaan, mutta sykemittarin tietoja vilkaisemalla huomaa aktiivisuuden olevan lähes joka päivä ”tehokas” tasoa.

Sykemittarin avulla on helppo (ainakin Suunnon Movescount nettisovelluksella) pysyä kartalla vaikkapa juoksulenkkien reiteistä, tehoista ja kestoista. Oma fiilis voi olla, että nyt on tullut juostua super pitkä ja nopea lenkki, kun todellisuus voi olla ihan toista. En tarkoita, että jokaiselta pitäisi löytyä ranteesta aktiivisuusmittari tai sykekello, mutta sanonpa vain, että itse tykkään tarkastella liikkumistani selvien tilastojen valossa. Ja vaikka mulla olisi Suunto päällä lenkillä, kuuntelen silti samalla kropan viestejä. Jos fiilis on tahmea ja liikkuminen tuntuu pahalta, on aika keventää tahtia.

Tuhti aamupala aloittaa aktiivisen päivän 🙂

 

Mun treenipäiväkirja viime viikolta

Esimerkkinä voisin käyttää omaa kulunutta viikkoani. Äkkiseltään sanoisin, että treenikertoja ei juurikaan tullut, sillä olin ison osan viikosta töissä. Työpäivillä tarkoitan erilaisia jumppaohjauksia, jonka takia omat lenkit ja saleilut jäivät aika vähälle. Mutta sitten avasin Movescountin ja aloin tarkastelemaan viime viikon juttuja:

MA: 45min vauvajumppa ohjaus & 45min vesijumppa

TI: 3 x 45min vesijumppa

KE: 3 x 45min vesijumppa

TO: 45min vesijumppa

PE: 60min  juoksu 

LA:  90min metsäkävely vauva kantorepussa

SU: 75min sauvakävely & 40min kävely vauva kantorepussa

Näihin tulee siis kaikille päiville lisäksi koirien lenkitykset vaunujen kanssa (n. 40-60min/kpl). Eli nyt kun tuota listaa katsoo, niin hittovie miähän oon liikkunu tosi paljon! Eli ymmärrätte varmaan yskän? Ilman kellon lokitietoja, fiilispohjalta, sanoisin että liikuntaa olisi voinut olla enemmänkin. Nyt listaa katsoessa mietin, että olisikohan tuonne kannattanut johonkin iltaan mahduttaa esimerkiksi rullailua tai venyttelyä?  Nuo vesijumpat on nimittäin oikeasti aika tehokkaita rupeamia, sillä uimahalli on ilmastoltaan kuin tropiikissa treenaaminen. Hikoilu on tosi runsasta ja kaloreita palaa  n. 500kcal /kerta, vaikka osan tunnista ottaisi vähän lunkimmin.

90 minuuttia hyvässä seurassa, ilman kiirettä. (Kuva Minna Häkämies)

Luonnollisesti perusliikkujan ei ole tarvetta tietää, onko siellä kuntosalilla palanut 300 vai 350 kaloria. Enemmänkin käyttäisin silloin lokitietoja oman harjoittelun suunnitteluun ja jaksottamiseen. Sisältääkö oma viikko tarpeeksi palauttavaa liikuntaa tai toisaalta voisiko johonkin väliin ottaa yhden korkeasykkeisemmän rupeaman? Tilastojen avulla huomaa myös hyvin kehittymisen esimerkiksi juoksussa. Tämä taas itsessään motivoi harjoittelemaan lisää.

Tapoja pysyä kartalla liikkumisista on yhtä monta, kuin on liikkujiakin. Toiselle sopii nettisovellus, toinen kirjaa kalenteriin lenkin ajan ja matkan. Kolmas taas luottaa muistiinsa, eikä sekään ole välttämättä huono tapa. Kannustaisin kuitenkin jollain tavalla seuraamaan omaa aktiivisuutta, edes kausittain. Kannattaisiko esimerkiksi ottaa vaikka yksi kuukausi tai edes viikko lähempään tarkasteluun? Huomaisit ehkä juttuja, joita voisit kehittää arjessasi.

Nyt on onneksi jo maanantai ja uusi viikko alkanut, tarkoittaen myös uutta treeniviikkoa! Tänään mulla on jo ollut ohjelmassa vauvajumppailua, illalla hypitään taas uima-altaan reunalla hymyt käsissä ja naamalla 🙂 Vauhdikasta viikonalkua myös sulle! 

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.