VALIKKO
2.3.2017 19:42

Palautuminen treeneistä ja käytössä olevat lisäravinteet

Sanon heti kärkeen, että kehonhuolto on erityisesti viimeaikoina jäänyt ihan liian vähälle huomiolle. Tämä alkaa vähitellen tuntumaan kropassa ja herättikin pohtimaan omaa palauttelua tällä hetkellä. Palautuminen on jokaisella yksilöllistä, mutta kaikille tekee hyvää harrastaa säännöllisesti kehonhuoltojuttuja niiden varsinaisten treenien lisäksi. Aina kehonhuollon laiminlyönnin on huomannut olosta, mutta nyt raskaus ja sen jälkeen jatkunut vauvan kantelu huonoissa asennoissa on iskenyt varsinaisen kestojumin kroppaan.

Hieronta, venyttely ja uni

Ryhmäliikuntatunneilla tulee muistutettua lähes joka kerran lopuksi, että jokainen sitten parin tunnin päästä vielä venyttelee kunnolla. Monestikko itse venyttelen lenkkien tai salin jälkeen? Aivan, en juuri koskaan. Iltaisin kotona tuntuu olevan hirveästi tekemistä, eikä venyttelylle mukamas jää aikaa enää pakollisten juttujen jälkeen. Tai jos sitä aikaa jää, kuluu se sohvalla viltin alla torkkuen. Ennen jaksoin rullailla ja venytellä edes yhtenä iltana viikossa huolella, mutta nykyisin rulla ja lacrossepallot ovat enemmän Hemmon leikkivälineinä. Toisaalta sain tammikuussa synttärilahjaksi 60min hierontalahjakortin, joka on myös edelleen käyttämättä. Tarvetta hieronnalle olisi ehdottomasti, en vain ole saanut aikaiseksi.

Hieronta- ja lacrossepallot ovat nykyisin enemmän Hemmon leikeissä kuin selän alla

Tällä hetkellä alkaa paikat olemaan jo niin tukkeessa ja jumissa, että asialle on vihdoin pakko alkaa tekemään jotain. Päätin aloittaa tilaamalla näin heti kärkeen ajan sinne hierontaan ja pyyhkimällä pölyt rullasta. Olemme menossa lauantaina Tallinnaan hotellireissulle ja sielläkin pääsisi toki hierottavaksi kohtuuhintaan, mutta jostain syystä en haluaisi mennä täysin tuntemattomalle hierojalle. Haluan vähintäänkin suositukset kaverin kautta, ennen kuin itse varaan aikaa uudelle lihasten möyhentäjälle. Mulla hieronnan kuuluu olla napakkaa, en voi sietää sellaista kevyttä silittelyä ollenkaan. Toki runnominen on nounou juttu, mutta kyllä hieronnan kuuluu tuntua. Ihanne olisi päästä käymään edes kerta kuukauteen pitkässä käsittelyssä, mutta tällä hetkellä edellisestä hieronnasta on aikaa kevyt 7kk.

Ja se venyttely. Toistaiseksi erinäiset raajojen ojentelut ja kurottelut rajoittuvat sinne lyhyisiin palauttaviin venytyksiin jumppien päälle. Joskus olen intoutunut kotona levittämään jumppamaton olkkariin, mutta pian istahtamisen jälkeen sylissä on vähintään kaksi koiraa ja nykyään myös päällä kiipeilevä minikoutsi. Tässäkin pitää nyt vaan ottaa itseä niskasta kiinni ja  ottaa se aika omalle venyttelytuokiolle, joko kotona tai ohjatulla venyttelytunnilla. Jooga houkuttelisi, mutta ohjatut tunnit tuppaavat olemaan aika hintavan puoleisia näin kotiäidin budjettiin. Voisihan sitäkin tehdä itsekseen kotona, mutta eihän se nyt taas ole yhtään sama asia.

Koska ittekseen venyttelyhän on ihan tylsää

Uniasioista tuskin tarvitsee suuremmin alkaa avautumaan. Jokainen perheellinen varmasti tietää, ettei vauvan ensimmäisen vuoden aikana usein nukuta täysiä öitä. Toki jotkut saavat nauttia hyvistä yöunista, mutta uskoisin isomman prosenttiosuuden kärsivän enemmän tai vähemmän univajeesta. Tämä tietysti vaikuttaa treeneistä palautumiseen, loukkaantumisriskiin ja yleisesti suorituskykyyn. Olen hyvin pitkälti ollut joustava suunnitelmieni suhteen ja vaihtanut esimerkiksi illaksi suunnitellun kympin juoksulenkin reippaaseen kävelyyn olon niin vaatiessa. Joskus lievä väsymys helpottaa reippaammalla treenillä, mutta yliväsyneenä kannattaa kuunnella kroppaansa ja antaa sille sen vaatimaa lepoa. Perheellisten ei kannata iltaisin nipistää omista unista säännöllisesti vaikkapa siivouksen tai muiden kotitöiden takia, vaan panostaa mieluummin mahdollisimman hyviin yöuniin. Uskokaa pois, paremmat unet voittaa imuroimattoman kämpän mennen tullen!

 

 

Lisäravinteet palautumisen tukena

En ala tässä väittelemään eri lisäravinteiden hyödyistä. Tai onko yleensä mitään järkeä käyttää lisäravinteita kunnollisen perussafkan ohella. Itse olen sitä mieltä, että lisäravinteet ovat ok monipuolisen ruokavalion kyljessä, mikäli niille on oikeasti tarvetta. Omassa käytössä olen havainnut hyväksi erilaiset proteiinipatukat ja juomat treenien jälkeen, mikäli en aika pian harjoituksen jälkeen ole ruokapöydän ääressä kotona. Lisäksi erityisesti kesäisin käytän juoksulenkeillä laimennettua urheilujuomaa pelkän veden sijasta.

Omalla kohdallani ongelma on vain ollut sopivan proteiinijauheen löytäminen. Olen testannut eri merkkejä, mutta lähes aina lopputulos on minä juomassa palaria nenästä kiinni pitäen. Monista merkeistä jauheessa on omaan makuun paha teollinen sivumaku ja juoman jälkeen tulee huono olo. Testissä on ollut useita erityyppisiä proteiininlähteitä (mm. hera, riisi ja soija), mutta kaikissa ongelma on ollut sama. Tällä hetkellä testailen ihan Lidlin Sportyfeel-sarjan prodejauhetta sekä patukoita, eikä ainakaan vielä ole näistä pahaa sanottavaa. Varmasti joku supertreenaaja voisi olla eri mieltä, mutta näin aktiiviliikkujan ja ”hupitreenaajan” käyttövinkkelistä ovat olleet vallan hyviä. Patukoista suosikkeja on 24g pötkylät ja näistä ehdoton suosikkimaku lakritsi (no suprise there?). Lisäksi satunnaisessa käytössä on valmiit palautusjuomat, jotka on kätevää ottaa mukaan ilman sheikkeri säätöä. Näistä omaan suuhun sopii parhaiten suklaanmakuinen.  Hyllyssä on testiä odottamassa vielä Reco Pro+ -jauhe, mutta näin pikamaistamisella maku muistuttaa hyvin paljon mutakakkua.

 

Lisäravinteet eivät missään nimessä korvaa kunnollista ruokavaliota, mutta auttavat paikkaamaan sitä kiireisinä päivinä. Välillä proteiinipatukka korvaa töissä välipalan tai toimii pikaruokana käsien ollessa kiinni itkevän vauvan hoidossa.

 

Psssst! Tänä vuonna Sportyfeel vastaa Helsinki City Runin ravinnehuollosta reitillä, eli sinne suuntaavien kannattaa kevään aikana totutella lipittämään sitruunanmakuista urheilujuomaa! 😉 Tähän ja muihin Sportyfeel sarjan tuotteisiin pääset tutustumaan  tästä

 

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.