VALIKKO
25.4.2018 20:27

Raskaus ja liikunta: onko odotuksissa eroa?

Raskaus on aina hyvin yksilöllinen matka ja myös saman henkilön kokemukset voivat olla keskenään täysin erilaisia. Toinen juoksee vielä kotoa synnytyssairaalaan, kun taas toisen isoin urheilusuoritus on matka sohvalta vessaan ja jääkaapille. Onkin siis ihan selvää, ettei raskauksia kannata lähteä vertailemaan keskenään. Itsekin voin vertailla vain tähänastisia kokemuksia esikoisen ja tämän nykyisen vuokralaisen välillä. Liikunta on kuulunut molempiin, mutta tässä raskaudessa meno on jo huomattavasti rauhallisempaa.

RASKAUS JA JUOKSU

Oma lempilajini on juoksu. Olen juossut vuositolkulla aktiivisesti, joten sen jatkaminen myös normaalin raskauden aikana pitäisi olla ihan ok. Ensimmäisellä kierroksella olen juossut suhteellisen normaalisti ihan sinne viimeiselle kolmannekselle asti. Tsekkasin instagramista ja viimeisin lenkki ennen kävelyyn siirtymistä oli RV28. Tuolloinkaan juoksu ei aiheuttanut vielä minkäänlaisia ongelmia, mutta olo alkoi olemaan kömpelö ja raskas, joten siirryin suosiolla kävelyyn.

Nyt tällä kertaa suunnittelin meneväni ihan fiiliksen mukaan, tarkoitti se sitten juoksua sinne synnärille tai vastaavasti lenkkareiden ripustamista naulaan jo ensimmäisellä raskauskolmanneksella. Eikä sitä muuten turhaan sanota, että toinen raskaus näkyy ja tuntuu paljon aikaisemmin. Hyvänä esimerkkinä on liitoskivut, jotka Hemmon raskaudessa alkoivat vasta siellä parilla viimeisellä kuukaudella, nyt samat kolotukset ilmoittelivat itsestään jo toisen kolmanneksen alussa. Juoksu on kyllä sujunut ilman kipuja, mutta lantionpohja ei selvästi ole yhtä vahvassa kuosissa, kuin ennen ensimmäistä synnytystä. Tästä johtuen juostessa vaivaa lähes jatkuva pissahätä, joka tekee pidemmistä lenkeistä varsin epämukavia.

Käyn edelleen hölkkäilemässä, mutta harvenevissa määrin. Yhä useammin kierrän mieluummin kävellen tai vaikkapa sauvojen kanssa pidemmän lenkin, kuin sinnittelen 5km epämukavassa olossa. Välillä juoksukaipuu nousee edelleen pintaan, etenkin nyt kelien ollessa kohdillaan, mutta toisaalta ei muutama kävelykuukausi maailmaa kaada. Hemmon jälkeen palasin juoksupoluille joskus 3-4 kuukautta synnytyksestä, mutta tässäkin mennään ihan tilanteen ja palautumisen mukaan.

Toinen raskaus on muuttanut liikuntatottumuksia rennommiksi

TOUKOKUUN HELSINKI CITY RUNNING DAY

Kuten olen maininnut, kuulun HCR Street teamiin, jonka tarkoituksena on levittää hyvää juoksufiilistä somessa ja livenä. Edellisinä vuosina tapahtumat on jaettu keväälle ja syksylle, mutta nyt uudistusten myötä juostaan kaikki tarjolla olevat matkat jo toukokuun 19. Vanhoista tutuista mukana on Helsinki City Run, Helsinki City Marathon ja lasten Mini Marathon, mutta uusina lisäyksinä voi osallistua myös Marathon viestiin tai Helsinki City 5 sarjoihin.

Tänä vuonna alun yltiöpositiivinen tavoite oli lähteä rennolle puolikkaalle, mutta pakko se on ollut todeta, ettei tänävuonna yhtään matkaa juosta numerolappu rinnassa. Olisihan tuolla tarjolla myös se 5km reitti, mutta lähtö on vasta iltapäivällä, joka on taas meidän aikatauluihin vaikea sovittaa. Hemmon oli tarkoitus osallistua lasten kilometrin pituiselle Minimaralle, mutta samalle päivälle osuvat ristiäiset menevät tällä kertaa juoksujen edelle.  Ehkä sitten vuoden päästä taas lähdetään koko Hakalaskan klaanin voimin nauttimaan ison juoksutapahtuman tunnelmasta.

KAIKKI LIIKUNTA ON PLUSSAA

Fysiikan lisäksi haasteita omaan harjoitteluun on tuonut tuo ikiliikkuva taapero, jonka rytmien mukaan omaa elämää tulee suunniteltua. Onneksi hän sattuu olemaan varsin meneväinen tyyppi, joten liikuntaa tulee ihan perus arjenpyörityksen lomassa. Aamut kuluvat yleensä vaunulenkeillä, uimahallissa ja metsäretkillä, kun taas iltapäivisin leikitään enemmän pihalla ja puistoissa. Hyötyliikunnan lisäksi käyn edelleen ohjaamassa jumppia, joten varsinaisille omille treenikerroille ei hirveästi ole tarvetta.

Mutta kun kohdalle sattuu rauhallisempi viikko, painottuu treenit uintiin, sauvakävelyyn ja kotijumppiin kehonpainolla. Sykkeet nousevat jo turhan helposti tappiin, joten tehoja on saanut laskea huomattavasti normaalista jo useamman viikon ajan. Ensimmäisessä raskaudessa tuli vielä mietittyä, kuinka monta kilometriä viikon aikana kertyi tai onkohan niitä lihaskuntojuttuja tehnyt ”tarpeeksi”. Nyt asenne on huomattavasti rennompi ja toivon sen pysyvän sellaisena läpi raskauden ja siitä palautumisen.

Jos tulisi tilanne, että terveydellisistä syistä joutuisin viettämään loppuraskauden ihan täyslevossa, olisi se varmasti haastavampaa hyväksyä. Vaikka kaiken sitä tekee vauvan hyvinvoinnin eteen, mutta olisihan se täyslepo täysin vastoin omaa nykyistä elämäntyyliä. Tässäkin pitää varmaan vaan toivoa parasta ja sopeutua vastaantuleviin tilanteisiin tarpeen mukaan.

Mutta vaikken minä lähdekään tänä keväänä kisaamaan itseäni vastaan toukokuussa, on sinulla vielä hyvin aikaa ilmoittautua juuri sulle sopivalle matkalle! Aloitteleville juoksijoillekin löytyy tosiaan se 5km pituinen reitti, jonka voi tarvittaessa vaikka kävellä kokonaisuudessaan hyvällä porukalla. Ja vaikket osallistuisi juosten, on tuo tapahtumapäivänä Juoksun ja Hyvinvoinnin Expoineen varsin mukava koko perheelle! Tarkempaa infoa löydät Helsinki City Runin sivuilta.

 

 

Kommentit

  • neito

    Kun olin lapsi ajettiin tuosta kohtaa Sunilaan mummolaan, jossain vaiheessa autotie muutettiin tuosta kohtaa kävelytieksi. Sitten kun mummon ja vaarin kunto eivät enää riittänyt okt:ssa asumiseen, niin he muuttivat palvelutaloon tuonne lähelle. Mummoni kuoli vähän ennen joulua ja vaarini jo kymmenen vuotta sitten. Tutut paikat lapsuudesta ja liittyvät niin tärkeisiin isovanhempiini. Mummoni kotitalo lapsuudessa oli palvelutalon lähellä. Asun itse pk-seudulla, mutta tuo seutu on kyllä tullut lapsuudesta tutuksi.

     0
  • Nimetön Mary

    Löysin tänään sattumalta blogisi ja jään ehdottomasti seurailemaan! 🙂 Täällä myös 29-vuotias raskaana oleva kotiäiti Kotkasta 😀

     0
    • Jenni

      Oho, olipas sattuma 😀 tätä kautta tulee kyllä tosi yllättäviä tuttavuuksia :p

       0
    • Jenni

      Hei piti vielä lisätä, että jos kahvitteluseuralle tulee tarvetta syksyllä, niin laittele ihmeessä viestiä 🙂 Parhaiten tavoittaa täältä tai instagramin puolella Lennni89 🙂

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.