VALIKKO
24.1.2018 13:50

”Siä oot ihan paska!” – palautteen merkitys ohjaajan työssä

Moni ei aina ajattele, millä tavalla antavat palautetta eri palveluammateissa työskenteleville ihmisille. Erityisesti ohjaushommia tehdessä joutuu esiintymään yksin koko ryhmälle ja tilanne on itsessään jo stressaava. Parasta on kuitenkin palaute, jota asiakkailta saa. Onneksi monet ovat ymmärtäneet termin ”rakentava palaute”, mutta edelleen osa ei tajua, ettei toteamus ”siä oot paska ohjaaja”- kuulu tähän kategoriaan. Palautteen antaminen on taitolaji, samoin sen vastaanottaminen.

Olen tehnyt kymmenisen vuotta töitä, missä on enemmän tai vähemmän oltu aina esillä ja muiden arvioivan silmän alla. Viimeiset vuodet ryhmäliikunnanohjaajana ovat koulineet myös sen kritiikin vastaanottamiseen. Monesti suomalaiset eivät kehu hyvästä suorituksesta, mutta korjausehdotukset kerrotaan sitäkin auliimmin. Eikä siinä ole mitään vikaa; asiallista palautetta saa ja pitää antaa, kunhan se tosiaan pysyy asiallisena.

Hyvän ja huonon palautteen välillä on eroa

”SIÄ OOT PASKA”

Otsikossa ja alkukappaleessa esiintynyt lausahdus antoi kimmokkeen tälle aiheelle. Tässä vesijumppia ohjatessa on kohdannut jos monenlaista kulkijaa, suurin osa mukavia. Joukkoon on kuitenkin mahtunut erityisesti yksi nainen, joka tuntuu ottaneen elämäntehtäväkseen ohjaajakaartin piinaamisen. Hänelle mikään tuntirunko ei ole sopiva, liikkeet ovat huonoja, ohjaaja ei ole hyvä tai musiikki on huonoa. Itse olen saanut sukset ristiin hänen kanssaan viime keväänä, kun pelkän väärinkäsityksen johdosta (jota pahoittelin heti tunnin jälkeen) hän vetäisi kokonaisen viinirypäletertun sieraimiinsa. Tästä lähtien tunneilla on oltu mm. eturivissä, mutta selkä ohjaajaan päin, höpötetty kovaan ääneen ohjauksen päälle ja huudeltu tunnin jälkeen altaassa muille uimareille, kuinka kuraa tunti taas oli.  Enkä siis ole ainut, kenen tunneilla näin on tapahtunut.

Vuoden ajan olen tätä sietänyt, sillä taloudellisesti kyseiset jumpat olivat varsin tärkeitä. Nyt kuitenkin sain taas ennen jumppaa pukuhuoneessa kyseiseltä rouvalta täyslaidallisen ”palautetta” ja samalla tein päätöksen näiden tuntien lopettamisesta. Toki hän olisi saanut tulla asiallisesti keskustelemaan tuntien sisällöstä ja ohjaustyylistä, mutta hän valitsi vähän erilaisen lähestymistavan. Kovaan ääneen sain kuulla tuntien olevan täyttä kuraa, en ohjaajana kuulemma osaa muuta kuin liikkua vähän eteen ja taakse, eikä persoonakaan rouvaa oikein miellyttänyt. Vastasin ystävällisesti, että tässä useille sadoille samoja juttuja ohjanneena en ole vastaavaa palautetta aiemmin saanut, mutta tämä voi hyvin olla kyseisen asiakkaan mielipide. Hän kuitenkin omasta mielestään puhuu kaikkien ryhmäläisten puolesta, kukaan muu kun ei uskalla mielipidettään sanoa. Jännästi ovat kuitenkin uskaltaneet sen positiivisen palautteen antaa säännöllisesti?

Joka tapauksessa totesin, että on pakko miettiä jo omaa jaksamista tuntien suhteen. Luonnollisesti lopettamisesta tulee olo, että luovuttaa ja tästä kyseinen asiakas varmasti saa hyvät fiilarit itselleen. Toisaalta jos jatkaisi vain periaatteesta, olisi oma stressikäyrä joka viikko nousussa ja ohjaamisesta tulisi pakkopullaa. Nykyisin kyseiset tunnit eivät myöskään ole rahan puolesta pakollisia, joten päätös lopettaa ei ollut kovin vaikea. Jatkan kuitenkin vastaavia tunteja, mutta toisella uimahallilla.  Sama ongelma on ollut monen muunkin ohjaajan kanssa, joten jännityksellä odotan, saako yksi eläkeläinen jatkaa kokonaisen hallin terrorisoimista.

ANNA PALAUTETTA, MUTTA ASIALLISESTI

Kuten sanoin, palautetta kannattaa aina antaa. Vain palautteen avulla ohjaaja pystyy kehittymään työssään ja muokkaamaan tuntien sisältöä ryhmän toiveita vastaaviksi. Jos kuitenkin tuntirunko on kunnossa, mutta ohjaajan henkilökohtainen tyyli ärsyttää sinua, kannattaa silloin harkita itse ryhmän vaihtoa. Rakentavalla tavalla annettu palaute ei yleensä loukkaa ketään, toisin kuin esimerkiksi toteamus vetäjän ammattitaidon puutteesta. Jos koet, että ohjaus on epäselvää, voi sen hyvin mennä vetäjälle kertomaan. Vielä kun keksit kylkiäisiksi jonkun kehitysidean, otetaan palaute varmasti hyvillä mielin vastaan. Voihan olla, että ohjaaja ei ole ollut tietoinen esimerkiksi mikin huonosta kuuluvuudesta takariviin?

Olen oppinut, ettei kaikkia voi aina miellyttää. Huumorini on tunneilla välillä erikoista ja melko sarkastista, mutta vakkarikävijät tietävät tämän. Juuri kehuin kaverilleni (joka on tehnyt samoja hommia kanssani ja tietää tilanteen), kuinka mukavaa on käydä vetämässä tuntia ja kuulla sen jälkeen, että siitä jäi todella hyvä fiilis. Erityisen hyvä mieli tästä tuli, kun juuri oli saanut edellisenä päivänä kuulla täyslaidallisen lokaa niskaan aika monelta taholta.

Ryhmän edessä tulee edelleen välillä epävarma olo, sillä et voi tietää naureskelevatko takarivin kaverukset sinulle vai jollekkin aiemmin tapahtuneelle jutulle. Välillä olo on erittäin itsetietoinen ja hankala. Nämä hetket ovat kuitenkin vähentyneet ja usko omiin taitoihin on lisääntynyt huimasti. Kun työtunteja ryhmän edessä on kertynyt satoja, eivät pienet mutkat matkassa enää hetkauta menoa suuremmin. Toivoisin silti myös asiakkaiden muistavan, että me ohjaajat olemme myös ihmisiä. Meilläkin on joskus huonoja päiviä, jolloin energiatasojen nostaminen on haastavaa. Saatankin välillä todeta ennen tunnin alkua, että yöunet ovat jääneet vähän vähemmälle, joten pienistä sekoiluista ohjeissa ei kannatta hätkähtää. Yleensä näihin suhtaudutaan hyvin, eikä kukaan ihmettele jos jalan sijasta puhuu kädestä ja niin poispäin.

Ootko siä kohdannu töissä hankalia asiakkaita? Tai oletko kenties se, joka antaa tuntien jälkeen sitä hyödyllistä palautetta ohjaajalle? 

Kommentit

  • Jenna

    Olen kyllä kohdannut asiakaspalvelutyössä erikoisia asiakkaita ja hankalia tapauksia, joiden kanssa on mennyt sukset ristiin ja siinä tilanteessa kun ei itse voi kuin hymyillä ja niellä palautteensa. Suomalaiset sen valittamisen osaa, koska asiakas tunnetusti on aika oikeassa.. No mutta kehittävä palaute ja se positiivinen palaute sydäntä lämmittää ja sillä unohtuu ne mieltä painavat asiakkaat! 🙂

     1
    • Jenni

      Niin, asiakashan on aina oikeassa 😀 ainakin omasta mielestään

       0

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.