VALIKKO
23.1.2017 19:50

Sokerit vähemmälle ja ruokavaliosta siistimpi!

Useissa blogeissa on näin vuoden alussa pyörinyt erilaisia haasteita sokerittomuudesta tai ainakin sen vähentämisestä. Olen itsekin joskus vähennellyt turhia sokereita ruokavaliosta, mutta aina lopulta lipunut takaisin sinne leivän ja pullan mässäämiseen. Söisin myös karkkia niin paljon kun sitä kaapeista löytyy ja siksi meillä ei ikinä ole kotona vierasvara keksejä tai jätskejä. Mutta vaikka pystyisin jättämään karkit ja muut herkut, jäisi minulle vielä peruna, leipä ja pasta millä mättää huono olo loppupäiväksi.

Ennen vauva-jumppaa oisin menny ihan raskausajan jumppaan menijästä

Raskauden aikana kärsin jatkuvasti mahani takia eikä vaiva ole täysin hävinnyt vaikka muksu alkaakin lähentelemään 8 kuukautta. Aamulla saattaa hyvällä tuurilla olla hetkellisesti kevyt olo, mutta heti syömisen jälkeen olo on tukala ja turvonnut. Juoksun ja mahaongelmien yhteydestä kirjoittelin aikaisemmin http://www.stoori.fi/munkin-matkassa/vatsantoiminta-juoksijan-riesana/  , mutta viime viikkoina olen ihmetellyt samantyylistä huonoa oloa heti aamusta, ilman minkäänlaista liikuntaa. Aamuinen kaurapuuro onkin ainut, jonka osaan yhdistää vatsakipuun, sillä puurottomina aamuina olo on parempi. Smoothie aamuina olo on oikeastaan todella hyvä. Tuntuu kuitenkin oudolta, että kaurapuuro ärsyttäisi vatsaa, sillä kauranhan pitäisi olla lempeä, vatsaystävällinen vilja. Muissa muodoissa haittaa ei ole, mutta tuo puuro laukaisee koko päivän kestävän vatsan pulputuksen ja olo muuttuu väsyneeksi.

Hei hei peruna!

Jostain syystä vatsani on siis muuttunut herkemmäksi viimeisen vuoden aikana. En tiedä onko syynä raskaus vai sattuma, mutta tässä nyt joka tapauksessa ollaan. Osasyynä on varmasti turhan sokerin (karkit, keksit, jätskit ja pullat) syöminen. Tapa jäi pahasti päälle raskauden jälkeen ja nyt on viimeistään aika pistää sille stoppi. Olin ennen joulua hetken herkuttomana, mutta joulun myötä herkuttelu palasi salakavalasti arkeen mukaan.  Herkkujen jättäminen itsessään ei ole hankalaa, vaikka niitä mielelläni söisin päivittäin. Isompi ongelma tulee olemaan turhat turvottajat, kuten peruna, pasta ja leipä. Koska jos karkki on hyvää, on lohkoperunat tai lasagne vähintään yhtä hyvää.

Lisukkeiden korvaaminen tuntuu aina alussa hankalalta, mutta sitten muistaa salaatin, höyrytetyt kasvikset, täsyjyvä riisin jne. Mihinkään totaalikieltäytymiseen ei ole tarkoitus ruveta. Tunnen itseni liian hyvin tietääkseni, että houkutus syödä ohi ruokavaliosta on ihan liian iso. Toki kylässä ollessa voin syödä makaronilaatikkoa tai palan kahvipullaa, mutta kotiin niitä ei nyt ole tarvetta hankkia. En myöskään aijo karsia kaikkea sokeria ruuista, ainoastaan selvät sokeripommit, kuten valmiit palautusjuomat ja jugurtit. Jugurttejakaan en juurikaan syö, lähinnä satunnaisia mannafrutteja tms välipaloiksi.

Mitä tilalle?

Palaan vielä tuohon aamupuuroon ja yleisesti aamupalaan. Paljon kehutaan aamupuuron ylivoimaisuutta ja terveellisyyttä, mutta ainakaan mulla pelkkä puuro ei pidä nälkää kauaa loitolla. Kaisa Jaakkola on esimerkiksi kirjoittanut paljon proteiinipainotteisesta aamupalasta ja sen eduista. En nyt itse voisi ajatella syöväni aamupalla pihviä vihersmoothien kanssa, mutta kyllä se munakas tai rahka-vihersmoothie on osoittatunut käytännössä paremmaksi aamupalaksi, kuin pelkkä kaurapuuro. Ja mikäli puuro on just se sun juttu aamuisin, niin mitä jos sinne heittäisi sekaan vaikka raejuustoa tai valkuaista? Proteiinipainotteisessa aamupalassa naisen olisi hyvä saada 20-30g proteiinia, miehille tuplaten. Tuon 25g protskua saa vaikka purkillisesta rahkaa tai parista kananmunasta. Myös hyviä rasvoja (avokado, pähkinät jne) olisi hyvä heittää ääntä kohti.

Kuten aikaisemmin sanoin, voi alkuun tuntua, että lisukkeita on vaikea keksiä lihan kaveriksi. Helpoin vaihtoehto olisi vaihtaa perus pastat tummaan/täysjyvä versioon, mutta ruuan kylkiäisenä menee vallan hyvin vaikka vihreä salaatti, höyrytetyt kasvikset tai uunijuurekset. Teen silti varmasti edelleen lohkiksia ruuan kanssa, mutta en ehkä niin usein kuin nyt. Myös makaronia meiltä tulee löytymään ruokalistalta, mutta ehkä korvattuna esimerkiksi riisipastalla.

Sormiruokailijalle alunperin tehdyt apinaeväät

 

Lisäksi voisin vinkata yhden hyvän välipalan, jonka itse löysin vauvan sormisafkoja etsiessä. Nimittäin niinsanottu apinaeväs! Tästä liikkuu monia reseptejä netissä, joten googlettamalla varmasti löytyy ihan tarkka ohje, mutta yksinkertaisuudessaan taikinaan tulee kaurahiutaleita/kaurapuuroa, muussattua banaania ja öljyä. Näihin sitten lisätään makuja oman mielen mukaan, mulla yleensä menee kanelia (vauvaystävällistä ceylon versiota), kardemummaa, pähkinöitä rouhittuna ja marjoja. Kaurahiutaleet voi hyvin korvata muilla hiutaleilla ja öljyistäkin käy melkein mikä vaan. Oliiviöljyä en laittaisi, voi vaikuttaa makuun ikävästi.  Kaikki sekaisin, pötköiksi pellille ja uuniin. Meillä näitä syö niin tuo 8kk vauva kuin itse teen kanssa välipalaksi.

 

… maistuu ne apinaeväät sille itse sormiruokailijallekin 🙂

 

Onko sulla takataskussa joku superhyvä aamupala combo, jolla päivä lähtisi hyvin käyntiin ja nälkä pysyisi hyvin loitolla? Mitens ne välipalat sitte? Vaihtelua viikkosafkoihin kaivataan, eli pistähän kommentteihin omat suosikkisi! 

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.