VALIKKO
30.12.2017 13:24

#tarkkatammikuu ja ryhtiliike uudelle vuodelle 2018

Blogin puolella on ollut suhteellisen hiljaista ihan tietoisesti joulun välipäivät. Meillä oltiin kaikki lomalla tämä viikko, joten jätin kaikki kirjoitushommat suosiolla myös lomamoodiin. Nyt on kuitenkin jo hyvä suunnata katse ensi vuoteen ja mitä toivoisin sen pitävän sisällään. Joulunpyhinä on ainakin itselläni syömiset lähteneet ihan käsistä ja sen alkaa myös tuntemaan olossa. Varsinainen jouluruoka meillä on suhteellisen kevyttä, mutta sitä on syöty paljon ja lisänä kaikki suklaat, kakut, pullat ja muut herkut. Päätinkin toteuttaa heti 1.1.2018 alkaen napakan ryhtiliikkeen elintavoissa ja lähteä metsästämään sitä turvotuksen alle kadotettua vyötärölinjaa uudelleen. Kaikilla tällaisilla on aina joku tarttuva työnimi, joten kulkekoon tämä mun blogin versio nimellä #tarkkatammikuu.

Ainakin yhtenä päivänä viikossa lounaaksi ruokaisa salaatti

MISSÄ MENNÄÄN NYT?

Kuten sanoin, tuli jouluna ja jo ennen sitä syötyä ihan luvattoman huonosti. Tietyssä määrin höllääminen vapaiden ajaksi on erittäin suotavaa, mutta omalla kohdalla homma lähti ihan lapasesta. Yöt meni taaperon kanssa valvoessa ja päivät kitinän saattelemana, toisen puolen poskihampaat siis ilmoittivat tulostaan. Samaan syssyyn tulimme kipeiksi, joten kaikki ylimääräinen liikunta ja ulkoilu jäi ohjelmasta pois. Kotiin ilmestyi mystisesti päivittäin kaiken maailman suklaarasioita ja joulumuistamisia, jotka eivät kauaa pöydällä vanhentuneet.

Nyt kropassa tuntuu kuluneiden viikkojen turvotus, liikkumattomuus ja saamattomuus. Vaikka nautin liikunnasta, on sen palauttaminen päivärutiineihin todella nihkeää.

Onneksi ne varsinaiset jouluruuat olivat meillä tosiaan kevyitä. Pöydästä löytyi kalkkunaa, paria eri salaattia, pippurilohta ja lohkoperunoita. Näistäkin saa aika hyvän turvotuksen aikaiseksi, kun syö lähes tauotta ja aina jälkkäriksi vähän itsetehtyä fudgea tai juustokakkua. Voi hyvä luoja sitä oloa iltaisin.

Iltaturvotus menis jo ihan raskausmahasta

#tarkkatammikuu

Nyt kropassa tuntuu kuluneiden viikkojen turvotus, liikkumattomuus ja saamattomuus. Vaikka nautin liikunnasta, on sen palauttaminen päivärutiineihin todella nihkeää. Paras vaihtoehto onkin asettaa selvä raja, jonka jälkeen turha herkuttelu on taas pannassa ja päiviin sisältyy reippaasti liikuntaa. Mulle ja kaverilleni tuo on siis 1.1.2018. Siihen asti sovimme syövämme mitä mieli tekee ja löhöilevämme ihan niin paljon, kuin tuntuu tarpeelliselta.

Ruokavalio: Kuitenkin kun tuo uudenvuodenpäivä koittaa, on aika sanoa heihei kaikelle turhalle. Omalla kohdallani se tarkoittaa vaaleiden viljojen ja sokerien minimointia ruokavaliosta sekä säännöllistä ateriarytmiä. Pidän varmasti edelleen pieniä määriä esimerkiksi täysjyvätuotteita mukana sekä osan maitotuotteista, mutta vaaleat leivät, pastat ja lisätyt sokerit saavat jäädä. Nämä ovat mulla ne pahimmat yleistä saamattomuutta ja väsynyttä olotilaa ylläpitävät tekijät. Tilalle lisään hyviä rasvoja, vihanneksia, ja proteiinia.

Liikunta: Toinen iso juttu omalle hyvinvoinnille on säännöllinen liikunta. Vaikka yönunet olisivat jääneet vähemmälle, on tehokas vaunulenkki yleensä paras lääke nuutuneeseen oloon. Nyt lenkkeily ja muutenkin treenaaminen on ollut suhteellisen harvassa, joten tähän pitää saada ryhtiliike aikaiseksi. Itseä helpottaa, kun viikon treenit suunnittelee etukäteen. Tällöin harjoittelusta ei tule luistettua niin herkästi ja sille löytyy varmasti sopiva aika. Joka päivä ei tarvitse treenata kovaa, vaan viikkoon voi miettiä muutaman haastavamman harjoitteen ja näiden lisäksi sitten vaikka kevyempiä kävelylenkkejä.

TUU MUKAAN!

Jokainen voi mielestäni ottaa haasteen vastaan omalla tasollaan. Sun ei tarvitse toimia täysin samoin, kuin minä, vaan voit miettiä itsellesi sopivia tavoitteita kuukauden ajaksi. Ehkäpä aloitat päivittäiset 20-30min kävelylenkit? Tai jätät vaikkapa alkoholin kuukaudeksi kokonaan pois? Ehket osta karkkia koko tammikuussa? Voit toki myös tehdä myös minua tiukemman kuukauden, kukaan ei estä. Kaiken ideana on loppupeleissä oman hyvinvoinnin lisääminen ja pitkäkestoisempaan elämäntapamuutokseen tähtääminen.

Päivittäinen lenkkeily voi tuntua aluksi pakkopullalta, mutta muuttuu nopeasti rutiiniksi ja mieleiseksi asiaksi. Leivän korvaaminen aamulla vaikkapa munakkaalla ei välttämättä suju heti ihan vaivatta, mutta pian totut suunnittelemaan ruokailuja muiden ravinnonlähteiden ympärille. Kaikki on alkuun hankalaa, mutta sitkeys yleensä palkitaan.

Välillä tekee hyvää poiketa metsään hengittämään

 

VINKKEJÄ TAMMIKUULLE:

Voit osallistua haasteeseen ihan ilman mitään toimenpiteitä, mutta halutessasi voit käyttää esimerkiksi instagramissa julkaisuissa merkintää #tarkkatammikuu. Näin pääset seuraamaan myös muiden osallistujien tekemisiä ja saat vinkkejä omaan arkeesi!

Toteuta oman lähtötasosi mukaisesti: älä haukkaa liian isoa palaa kerralla, näin pienennät riskiä luovuttaa kesken. Voit esimerkiksi..

…päättää lisätä kasvisten määrää ruokavaliossasi. Ota vaikkapa joka ruokailulla ensin isompi satsi salaattia ja vihanneksia, sitten vasta muut ruuat.
… jättää karkit ja herkut pois kuukauden ajaksi.
… lisätä arkeen liikuntaa 30min/pv, joka voi kuntosi mukaan olla tehokas HIIT-treeni tai happihyppely töiden jälkeen.
… jättää napostelun pois ja syödä vain ateria-aikoihin.
… korvaa aamupala vihersmoothiella

Nyt jos koska on hyvä hetki haastaa kaveri mukaan ja suunnata katse kohti hyvinvoivampaa uutta vuotta! Klikkailkaahan vaikka yläkulman sydäntä, jos olette mukana omalla tyylillänne, voit myös vinkata kommentteihin, miten aijot toteuttaa haasteen omassa arjessasi 🙂

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.