VALIKKO
8.5.2017 20:47

Viikko aikaa HCR puolimaratoniin- viimehetken valmistelut ja fiilikset

Tänään se käynnistyi, HCR-viikko eli kisaviikko! Lauantaina siis juostaan Helsinki City Run, joka on muodostunut vähän kuin juoksukauden avaustapahtumaksi. Jo aiemmin kirjoittelin, että omalla kohdalla valmistautuminen puolikkaalle on ollut todella heikoilla kantimilla, enkä ole lauantaina lähdössä tavoittelemaan omia ennätyksiä. Alunperin tavoitteena oli alittaa kahden tunnin maaginen raja, mutta nyt olen vain tyytyväinen, mikäli pääsen maaliin asti. Parin viikon takainen City Survivors ja n. 19km juoksu antoi kuitenkin varmuutta, että matka on selätettävissä tässäkin kunnossa.

Viime viikonloppuna Helsingissä Intersportissa höpöttelemässä SUL:n tapahtumista

VIIME HETKEN PANIKOINNIT

”Hitto miä en pääse maaliin asti” Kuten todettua, aika ei varmasti ala ykkösellä, mutta eiköhän sinne maaliin asti päästä. Joka tapahtumassa olen samaa kelaillut ennen starttia, myös silloin oikeasti hyvässä kunnossa ollessani ja aina olen päässyt maaliin ajassa x. Ja mikäli jotain kävisi ja kisa olisi pakko keskeyttää, pääsee stadikalle takaisin pirssikyydillä. Ota kisa vastaan kilometri kerrallaan: pieniin osiin pilkottuna tuo reilu 21km ei tunnu yhtään niin musertavalta!

” Vedän vikaan viikkoon kuukauden harjoittelut, kyllähän se varmasti tuo tehoa itse kisaan” Ei muuten tuo. Mitä huonommalla kunnolla tapahtumaan lähtee, sitä isompi merkitys on viimepäivien palautumisella. Täysin laakereillaan ei toki tarvitse makailla, mutta ohjelmaan kannattaa sisällyttää rauhallisia lenkkejä (esimerkiksi kävellen), kehonhuoltoa sekä huolehtia riittävästä unesta ja ravinnosta.

”Mitä puen päälle APUA?” Tämähän se on ainakin itsellä yksi isoimpia murheenkryynejä. Liian vähissä vaatteissa tulee lähtöä odotellessa kylmä, mutta liian paksuissa taas juostessa tuskaisen kuuma. Kannattaa tarkkailla säätiedotuksia ja miettiä itse juoksuvarusteet sen mukaan. Matkaan kannattaa varata esimerkiksi kertakäyttöistä sadetakkia, jätesäkkiä tai huonompaa pitkähihaista, jotka voi sitten juuri ennen lähtöä tai alkutaipaleella hylätä.

”Mitä miä syön tapahtumapäivänä?” Aikataulut vaihtelevat toki tapahtumittain, mutta HCR:lla ensimmäinen startti on klo 15. Tämän takia päivän aikana ehtii siis syömään vielä hyvän lounaan, moni myöhemmissä lähtöryhmissä oleva lisäksi välipalankin. Tässäkin pitäydy tutuissa ruuissa ja kuvioissa: älä mätä itseäsi ähkyyn rasvaisella pikaruualla tai kokeile uutta nepalilaista muutamaa tuntia ennen starttia. Omalla kohdalla hankaluutta tuottaa välimatkat: Kotkasta pitää lähteä Helsinkiin jo melko ajoissa, joten lounasta ei ehdi syömään kotona. Yleensä pakkaan mukaan hyvät eväät: lounaaksi ruokaisa salaatti ja välipalaksi pähkinöitä/voikkaria/banaania tms.

”Otanko juoksun ajaksi omia juomia tai energiageelejä mukaan?” Etenkin kelin suosiessa kannattaa huolehtia koko kisaviikon hyvästä nesteytyksestä. Samoin juoksun aikana on suositeltavaa hörppiä välillä juomista, mutta monille varmasti riittää reitin varrella tarjottavat vesi&urheilujuomapisteet. Mikäli aijot juoda tarjottua urheilujuomaa (tänä vuonna Sportyfeelin sitruuna), kannattaa sen soveltuvuus omalle vatsalle testata jo ennen tapahtumaa. Sama juttu geelien kanssa: älä lähde kisan ainaka vetelemään kitusiin tavaraa ekaa kertaa testaamatta.

”Mitä jos kaikki muut menee ohi? Pitääkö yrittää pysyä muiden tahdissa?” Ei tarvitse. HCR:lla on tänäkin vuonna yli 10 000 juoksijaa, joten joukkoon mahtuu varmasti monta sinua nopeampaa ja hitaampaa kisaajaa. Joskus ahdistuin itse katselemaan ohittavien selkiä, mutta nykyisin pyrin keskittymään omaan suoritukseen. Mene omaan tahtiisi, aloita mieluummin vähän rauhallisemmin, mikäli et ole ihan varma sopivasta lähtövauhdistasi. Parhaassa tapauksessa sinä viksuna tasaisena juoksijana ohitat sitten loppumatkasta niitä ekojen kilometrien revittelijöitä.

”Kuinka aikaisin kannattaa tulla paikalle?” Stadikalla on onneksi reilusti nähtävää ja fiilisteltävää, vaikka tulisit mestoille jo hyvissä ajoin. Tänä vuonna expo alue on isompi, samoin ohjelmaa on järjestetty enemmän. Ennen lähtöjä on mahdollista mennä seuraamaan mielenkiintoisia paneelikeskusteluja, haastatteluja ja tuote-esittelyjä. Lisäinfoa esiintymislavan ohjelmasta löydät TÄÄLTÄ . Itse tykkään etenkin hyvällä kelillä hengailla alueella rauhassa, nähdä tuttuja ja virittäytyä rauhassa kisatunnelmaan.

Tänään kevyt 8km kävely-hölkkä yhdistelmä kaverin kanssa

Ennen kaikkea: nauti päivästä! Olet sitten ensikertalainen tai kokeneempi juoksia, pyri ottamaan juoksu mahdollisimman rennosti. Viikkoa ennen tapahtumaa ei juoksukuntoa kehitetä paremmaksi, mutta ehdit kyllä revittelemällä hankkimaan tehokkaat jumit kroppaan, jolloin askel ei varmasti nouse kovin kevyesti. Itse lähden maisemajuoksulle yhdessä kaverin kanssa, lupasinpa jopa ottaa hänet reppuselkään, mikäli kunto (tai mielenkiinto) loppuu kesken.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.