VALIKKO
15.9.2019 19:56

Iloa elämään

On vääjämätön tosiasia, että syksy on saapunut. Mieli vetää helposti apeaksi, kun ulkona sataa, illat pimenevät ja arjen kiireet kaatuvat niskaan. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla. Tässä muutama vinkki, kuin pitää yllä kesäisen kevyt mieli syksylläkin.

Liikunta

Yllätys, yllätys, mutta tosiasia. Liikuntaa tulisi harrastaa vähintään kolme kertaa viikossa. Erään tutkimuksen mukaan hengästyttävää liikuntaa kolmesti viikossa, tunnin kerrallaan harrastaneiden ihmisten mieliala kohosi huomattavasti, verrattuna sohvalla makoilleeseen verrokkiryhmään. Minun mielestäni tärkeintä on liikkeelle lähteminen ja liikunnan monipuolisuus.  Mitä laajempi skaala on valintoja, niin sitä vaikeampi on jäädä sohvalle, vaikka juuri tänään ei tekisikään mieli lähteä sateeseen juoksemaan. Viikkoon kannattaa valita liikkumista niin hengitys- ja verenkiertoelimistöä rasittavista lajeista, lihaksia vahvistavista lajeista kuin kehoa palauttavista lajeistakin. Kannattaa myös muistaa, että työssä tapahtuva liike ei luultavasti ole henkisesti palauttavaa, joten liiku myös vapaa-ajalla. Voit valita vastapainoksi vaikka joogaa tai metsässä samoilua.

* Kalenteroi itsellesi vähintään kolmesti viikossa liikuntaa eri intensiteetillä. Pidä näistä kerroista kiinni. Lajin voit päättää vasta juuri ennen tapahtumaa, mutta huomioi monipuolisuus.

Ravinto

Aiemmin ilmestyneessä postauksessani ”Se mitä suolelle kuuluu, näkyy hyvinvoinnissani” puhuinkin suolen ja aivojen sekä ajatusten tiiviistä symbioosista. Vaikka iltaisin suklaalevy houkuttelisi, niin tartu ennemmin kasviksiin, ruis- tai kauraleipään, lämmittävään puurokulhoon tai teemukiin. Päiväkahvilla valitse päiväpullan sijaan jogurttia ja marjoja, hedelmiä, leipää tai vaikka keittetty kananmuna. Kokonaan herkuista ei kannata kieltäytyä, mutta itseään ja väsymystään niillä ei kannata hoitaa. Jos illalla vielä kunnollisen ja ravitsevan iltapalan jälkeen tekee herkkuja mieli, niin pari palaa suklaata ei miestä, naista tai ketään kaada.

* Tärkeintä ruokailussa on kokonaisuus. Mikään yksittäinen asia vaikuta mihinkään. Kannattaa pitää huoli, että syö tarpeeksi, hyvällä ateriarytmillä, ruoat pitävät sisällään riittävästi kasviksia, marjoja ja hedelmiä ja, että saat päivittäin sopivasti proteiinia ja hiilareita.

Itsensä kuuntelu

Jotta voi hyvin, niin pitää osata ottaa aikaa itselleen, pysähtyä ja kuunnella omaa itseään. Aina ei kannata kulkea luurit korvilla tai siivota kaikkea vapaa-aikaa, vaan välillä pitää heittäytyä sängylle selälleen tai lähteä metsään. Pysähdy, hengitä ja kuuntele sydämesi sykettä. Hiljalleen syvältä sisältä kumpuaa jotain. Ole valmis ottamaan nämä asiat vastaan ja lähde askel askeleelta niitä kohti. Tee unelmista mahdollisia, vaikka vain pienin askelin tai pienen pieni osa-alue kerrallaan.

* Varaa kerran kuussa Minä treffit. Tee mitä huvittaa, mutta vietä hetki ilman mitään ulkopuolista virikettä. Se mitä tapahtuu, voi yllättää. ❤

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.