VALIKKO
3.7.2019 09:56

Paljonko painat?

”Paljonko painat” on kysymys, joka saa monen polvet veteläksi. Painon kysymisen sopivuus riippuu kysyjän statuksesta ja kysymyksen tarkoitusperästä. Lääkäri saa kysyä painoa mikäli se liittyy terveyteen tai sairauden hoitoon. Benjihypyn järjestäjä saa kysyä painoa, jotta osaa virittää oikeat köydet. Uteliaan työkaverin tai treenikaverin ei puolestaan ole soveliasta kysellä muiden painoa, ihan vain vertailumielessä. Painon kysymisen taustalla tulisi aina olla jokin terveydellinen tai sairaanhoidollinen syy. Olisi ainakin kohteliasta tietää, miksi toinen asiaa kysyy ja mitä tiedolla tekee. Tai ainahan kysyä saa, mutta kysymykseen ei todellakaan tarvitse vastata.

Mitä paino sitten kertoo kysyjälle? Kilogrammat. Ei muuta. Paino ei kerro ihmisestä vielä mitään muuta. Enemmän kertoisi liikunta- ja ravintopäiväkirja, mittanauha, kehonkoostumusmittaus, yleinen vireystila, veriarvot ja ihmisen oma ajatus omasta hyvinvoinnista.

Kuinka voit?

Mitäpä jos tästä eteenpäin keskitytäänkin kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin? Sanotaan ystävälle; ”Wau, näytätpä sinä hyvinvoivalta” tai ”Miten voit?”. Näin voi kysyä, vaikka paino olisi mitä. Hyvinvointi kumpuaa sisältä ulos. Se näkyy hymynä, energiana ja hehkuna. Hyvinvointi koostuu mielen ja kehon yhteistoiminnasta. Hyvinvointi sisältää ajatukset, asenteen, arvojen mukaan toimimisen, liikunnan, ravinnon, levon, palautumisen, stressittömyyden, minäkuvan, itsensä arvostamisen, mielikuvat ja mielipiteet. Kiinnitetään enemmin huomio tähän kokonaisuuteen kuin siihen, paljonko kukin painaa.

Hidas dieetti hvyinvoinnin lisäämiseen

Pysähdy ja hengitä

Kukaan ei voi tietää mitä oikeasti haluaa, mikäli ei välillä hiljennä ja pysähdy kuuntelemaan itseään. Etsi hiljainen paikka, kuten metsä ja istu alas. Sulje silmät. Keskity hengitykseen ja tähän hetkeen. Anna aistien herkistyä. Työnnä pään sisäinen melu ja ajatukset lempeästi taka-alalle. Toista harjoitusta tarpeeksi usein ja pian huomaat, mitkä asiat ja toiveet oikeasti kumpuavat sisältäsi.

Liiku, syö ja nuku

Liiku monipuolisesti. Rasita kehoa välillä, jolloin hengitys- ja verenkiertoelimistö vahvistuu. Tee lihaskuntotreeniä, joka takaa tulevaisuuden toimintakyvyn. Tee säännöllisesti lempeitä venytyksiä ja avaa kehon energiakanavat. Syö monipuolisesti ja säännöllisesti, mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa. Minimoi sokerin käyttö. Nuku riittävästi. Rauhoita illat hyvissä ajoin. Mieti ennen nukahtamista asioita, jotka ilahduttivat sinua päivässä.

Tunnista arvosi

Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä? Mistä sinulle tulee hyvä mieli? Listaa asiat paperille ajatusvirran mukana. Miten nämä arvot näkyvät arjessasi? Elätkö näitä noudattaen vai teetkö paljon asioita, jotka riitelevät arvojasi vastaan? Pyri elämään mahdollisimman monen arvosi mukaan. Tällöin sisäinen ristiriita vähenee, stressitaso laskee ja päiväsi sisältävät enemmän positiivisia hetkiä.

Jätä kommentti

Tähdellä * merkityt kentät ovat pakollisia, voit kommentoida myös nimettömästi.

*

Kirjoitathan sähköpostiosoite-kenttään toimivan sähköpostiosoitteen, jos haluat saada tämän postauksen uusista kommenteista ilmoitukset sähköpostiisi.